Roco X05 Nu met deel 11 : verf en letters

Gestart door eve, 13 juni 2013, 17:42:39 PM

eve

Roco X05 Deel 1 : de aanzet

Toen het merk Roco enkele jaren op de markt was verschenen boden zij een set H0 goederenwagens aan aan een voordelige prijs : de "Einfachserie", de eenvoudige serie. Het waren pretentieloze modelletjes met wel wat foutjes. De lage prijs hielp om een oogje dicht te knijpen.
Ook ik schafte me zo een set aan.
De heren Carstens en Diener zorgden er met hun boeken "Güterwagen" voor dat ik mijn wagenpark eens nader ging bekijken. Als de maatafwijkingen te groot waren, dan nam ik afscheid van het model.
Enkele maanden geleden stootte ik dan toch nog op een overlevende van de "Einfachserie" :



Uploaded with ImageShack.us

Wat is er mis mee ?
- asafstand te groot
- remblokken niet in het vlak van het wiel
- geen kortkoppeling
- te kleine buffers
- lompe voetsteunen voor de rangeerder
- te hoge bakwanden

Weggooien? Als ik hem nu eens gebruik als basis voor een beter model? Juist, ja.
Als eerste zoek je op welke afmetingen het nieuwe model moet hebben en dan aan de slag.


De wagon wordt volledig gedemonteerd :


Uploaded with ImageShack.us

Bak en verzwaringsplaat kunnen niet meer gebruikt worden.
Aan het chassis worden de delen weggefreesd waaraan de vaste koppeling is bevestigd.
Buffers afknippen en bufferbalk vlak vijlen.
Voetsteunen afknippen.
Remblokken afzagen en bijhouden.

(wordt vervolgd)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

Erik,

Deze praktijk heb ik een vijftien tot twintigtal tal jaren geleden ook vaak uitgeoefend, maar kwam al gauw tot de conclusie dat het ombouwen van ouderre modellen "de aardappelen in de soep niet waard zijn" omdat de kosten en moeite hoger zijn dan het verkregen resultaat. Toen verfijnde en bouwde ik Beierse en Würrtembergische goederenwagons van Raimo om. De kosten lagen toen ongeveer tussen de 75 en 100 DM, terwijl er in die tijd messingbouwkits van Bavaria op de markt waren waarvan de eenvoudigste dubbelkit ca. 110 DM kostte, meer gedetailleerde wagens lagen toen tussen de 120 en 150 DM. Je kunt beter, indien de beoogde wagen als industrieel model verkrijgbaar is hierop teruggrijpen; de huidige stand van detaillering voldoet ruimschoots waardoor een ombouw niet meer loont.

Jacques Timmermans

eve

Beste Jacques,

Je hebt ongetwijfeld gelijk. Met overschot zelfs.

Maar wat ik wil doen is me amuseren. En wat technieken uitdenken en oefenen. Ik heb voor ca. 7 € nieuw materiaal gekocht : de rest had ik liggen.
En wat het resultaat betreft : ik haal nooit het niveau van de tegenwoordige industriële wagons.

Just for fun !

Erik

eve

Deel 2 Chassis inkorten

Vervolgens zagen we het chassis middendoor. Met een tweede zaagsnede verkorten we de wielbasis tot op de juiste maat. Goed nameten en beide delen zonder knik weer aan mekaar lijmen. In mijn geval met Bondix : dat was een proef...http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17045.0.html


X05 3
Uploaded with ImageShack.us

Vervolgens frezen we 2 kanaaltjes langs de binnenzijde van de chassisbalken om het chassis te verstevigen met messing rechthoekprofiel 2 x 1 mm. Ik heb ze met Stabilit Express (SE) vastgelijmd. Zeer goed laten uitharden !


X05 4
Uploaded with ImageShack.us

De bufferbalken worden ingezaagd naast de bufferhouders en verwijderd tussen de bufferhouders en de vloerplaat. Dit is nodig om ruimte te maken voor het kortkoppelmechanisme.

(wordt vervolgd)

conducteur

Erg zware ingrepen, benieuwd uiteraard naar het vervolg.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bollen neus

Citaat van: conducteur op 15 juni 2013, 16:04:39 PM
Erg zware ingrepen,.

Rian, zo een wagonnetje weegt amper een gram of 23 hoor.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Tjalling

Mwja,

Dit kun je ook "zelfbouw met wat onderdelen van een sloopwagentje" noemen. Dan is de vraag of het hergebruiken van de aspotten opweegt tegen zelf nieuwe bouwen.

Er zijn wel wat pogingen tot volledige zelfbouw te vinden op het web, vaak met hele leuke resultaten (en úúúúúren knutselplezier  :) )

Ik ben benieuwd naar je verslag.

Groet,
Tjalling
 

eve

Een andere titel zou kunnen zijn : "Doe er wat mee in plaats van weg te gooien..."

Er zijn ettelijke bouwkits door mijn vingers gegaan. En niet altijd met een resultaat om vrolijk van te worden.
Als dit mis loopt is er niets verloren. De vuilbak wenkt...

Erik

Metpetergaathetbeter

Erik,

leuk dat je de balaftrapt geeft om een wagon(netje) te verbouwen, als je slaagt volgen er andere ? Wij volgen alvast !

Groeten Peter ;)

Ps In Miba staan geregeld detailering en verbouwingen van Duitse wagons !

eve

Deel 3 KKK monteren

Uit de rest van een set 9271 van Weinert knippen we twee geëtste messing bufferbalkplaten af. Lichtjes blank schuren en aan het chassis kleven (SE).



Uploaded with ImageShack.us
X05 5

Twee kortkoppelingsmechanismen (KKK) Roco 40344 uit de voorraadkast gezocht. Positioneren is erg eenvoudig : gewoon tegen de bufferbalkplaat schuiven en vastlijmen met SE.
Uit een onderdelenzakje zoals bijgevoegd bij Roco-lokomotieven recupereren we 2 koppelingshaken en lijmen ze in het vierkant gat van de bufferbalkplaat.



Uploaded with ImageShack.us
X05 6

Nu is het verlijmen van onderdelen aan het chassis mogelijk, maar door de tijd en zeker de stoten van het ruwere rangeerwerk, niet volledig zeker. Daarom gaan we de kortkoppelingsmechanismen extra borgen met fosforbronsdraadstukjes van 0,5 mm.



Uploaded with ImageShack.us
X05 7

Acht gaatjes door en door boren met een 0,5 mm boortje. Voorzichtig, het materiaal van het chassis is taai. Langs de onderzijde trekken we de draadjes door het chassis, de buitenste langs de kant van de buffers, met een haakje eraan. Met sekondenlijm en SE vastzetten.

(wordt vervolgd)

mnieuwlaet

wie zegt dat ook al weer "wat je zelf doet doe je meestal beter"  ;)
keep up the good work.

eve

#13
Deel 4 De remblokken

Alle 8 afgeknipte remblokken ontgraten en met een 0,5 mm een gaatje boren op de plaats zoals aangegeven door de gele pijl :


Uploaded with ImageShack.us

Met een blokje hout, een restje aluminium gordijnrail en 0,5 mm fosforbronsdraadstukjes
solderen we 4 remblokkenhouders.


Uploaded with ImageShack.us

Voorzichtig het overtollig soldeersel wegvijlen en met sekondenlijm telkens 2 remblokken aan de remblokkenhouder lijmen.



Uploaded with ImageShack.us

En alweer 8 gaatjes 0,5 mm boren door het chassis om de remblokkenhouders door te steken. Om uit te richten plaats je best de wielassen even terug. De remblokkenhouders vastlijmen met sekondenlijm en testen of de wielen nergens slepen ! De remblokken mogen niet remmen...

(wordt vervolgd)

Erik

conducteur

Citaat van: eve op 19 juni 2013, 16:19:56 PM
De remblokken mogen niet remmen...



Zeer goed, maar wel bijzondere remblokken ;D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum