Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

roco 59

Gestart door Tom, 29 januari 2006, 12:35:07 PM

Tom

Ik heb de reeks 59 van roco: 5939.
Is het normaal dat de lampjes zo zwak branden?
De locomotief rijd wel heel soepel maar de lichten zijn maar een beetje zichtbaar als hij op volle snelheid rijd.
Tom

Gerolf

Branden de lampjes ook zwak zonder de kap erop? Het zou namelijk kunnen dat de kap niet goed zit, en de lichtgeleiders niet uitgelijnd staan tegenover de lampjes.
Als de 5939 een digitale versie is (zoiets weet ik niet) kan het te maken hebben met bepaalde instellingen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eric

Das doodnormaal bij een reeks 59 of 62 van Roco als je analoog rijd. De lampjes zitten te centraal en moeten daardoor een te lange weg afleggen door de lichtgeleiders
Ik vervang ze door ledjes. Je sloopt alle lichtgeleiders eruit en in de onstaane gaatjes kun je leds van 2mm steken (leds met van die lange teutjes)inplaats van witte frontlichten heb je dan wel gele.
Persoonlijk maak ik mij daar niet druk om, witte leds zijn duur en schijnen te blauw.

ysbeer

Sinds enkel jaren doen ROCO en ook ander lampjes in hun loks met een hoger voltage ik meen 18 volt.
Dit omdat de lampjes bij digitaal gebruik anders te snel defect gaan.
nadeel is dus als je de lok analoog gebruikt de lampjes maar op halve kracht branden.[:p]

roco leverd nog wel lampjes speciaal voor analoog loks.
Maar waar en hoe duur ,geen idee[:(!]

wim

Tom

Mijn 5939 is analoog en de kap zit wel goed vast.
Ik ben van plan om de binnenkant zwart te schilderen tegen het doorschijnen en de lichten te verwisselen zodat ze juist staan.
In MSM 45 staat er dat je de lichtjes van 16 V beter vervangt door lichtjes van 12 V.
Is het verschil merkbaar?
Tom

Tom

Ik heb zojuist de lichten van kleur veranderd zoals beschreven staat in MSM.
citaat:
In MSM 45 staat er dat je de lichtjes van 16 V beter vervangt door lichtjes van 12 V.
Is het verschil merkbaar?
Weet iemand hier al een antwoord op?
Tom

Gerolf

Het lijkt meer dan logisch dat dit een groot verschil maakt. De uitgestraalde lichtsterkte zal ongeveer verdubbelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw