Metalen as in een 'te kleine' rollager krijgen?

Gestart door Steven123, 30 mei 2013, 16:07:54 PM

Steven123

Hallo,
Ik heb onlangs rollagers gekocht voor m'n locomotieven,
en normaal gezien zou ik dan vlot weer op dreef moeten zijn maar helaas...

Ik heb assen met een diameter van 6mm, en kocht dus rollagers met een binnendiameter van 6mm.
Nu blijkt dat de binnenring van de lagers te klein is, namelijk 5,95mm.




Nu heb ik zitten nadenken en kwam met de volgende mogelijke oplossingen en bedenkingen, kan iemand mij vertellen wat de beste oplossing is, of hoe ik de lagers er het best kan opkrijgen?

1) - De as in de diepvriezer en de lager verwarmen :  Ik heb dit even uitgeprobeerd, en kreeg de lager er met moeite half over.  Wat ik me afvraag is; kan je met deze methode die afstand van 0,05mm overwinnen of is dat reeds teveel?   Hoe warm mag je zo'n lager warmstoken?  (Heb nu een verfstripper gebruikt)
2) - De rollager uitboren : Maar hoe kan ik die binnenste ring dan blokkeren om er effectief met een boor door te lopen? (heb een kollomboor)
3) - De assen afdraaien : Heb zelf geen draaibank, misschien ook wel zonde van de assen omdat ze in feite correct 6mm zijn.

Alvast bedankt,
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Metpetergaathetbeter

#1
even nagedacht en ik denk dat die derde mogelijks de beste lijkt te zijn met de minste problemen en het beste resultaat !

Steven, gewoon je regio vermelden en eens vragen of iemand bereid is je verder te helpen, een nee heb je, een ja kun je krijgen !

Groeten Peter ;)

Huugooke

Je was goed bezig! Zodra je die koude as in die hete rollager steekt verwijnt het temperatuurverschil, en dus de krimp/uitzetting, dus: vlugger zijn?
Die rollagers zijn gehard, uitboren lijkt me geen optie.
Te warm stoken doet de harding teniet.
Blijft over: as afdraaien.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Heb je met (veelvuldig) opwarmen niet het risico van vervormen !

Groeten Peter ;)

argilla

lagers warm je op met een " inductieverwarmer" . Maar of die bestaat voor zulke kleine lagers ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Verhitten lijkt me geen probleem, op voorwaarde dat je snel afkoelt (harding metaal).
Je smering zal je daarna moeten vervangen, dat wel   ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Asje in je boormachine klemmen en 2.5/100 afnemen met een strookje fijn schuurpapier?
In de industrie worden assen gekoeld met vloeibare stikstof voor het verkrijgen van een klempassing maar dat zal je wel niet ter beschikking hebben, neem ik aan.
Succes.

conducteur

Afgedichte lagers mogen in principe niet opgewarmd worden. Anders zou je tot 125°C kunnen verwarmen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

lagers hebben een pers-passing. Als de as ook een tolerantie heeft voor de bedoelde pers-passing is de pers de gemakkelijkste oplossing. Verwarmen en/of afkoelen wordt maar toegepast voor grotere diameters.

conducteur

Dat hangt er van af, Dirk. Kleine lagers kunnen ook opgewarmd worden. De montagemethode is afhankelijk van de situatie. Niet alle assen krijg je tussen een pers bv...
Waar ze van uit gaan is dat men wil vermijden om het lager te monteren met stotende belastingen of door kracht uit te oefenen op de wentellichamen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Wat gedachten van mij:
Hoe of waarmee heb je dat lagertje gemeten?
Met een schuifmaat heb je het probleem namelijk dat de binnen bekken toch altijd iets plat zijn..waardoor bij steeds kleiner diameters een meetfout ontstaat.
Daarbij:
Als je een lager koopt met een gat diameter van 6mm zal dat gat zeer waarschijnlijk iets van 5,995 zijn. Dus hooguit een half honderste mm kleiner dan 6mm. Dat is heel wat anders dan 5,95mm.........

Mijn vermoeden is dat de as (zo op de foto lijkt me er een coating op te zitten??) niet goed rond is, daardoor past het niet lekker.
Zelfs met een draaibank kun je dat denk ik niet oplossen, behalve dat zo'n kleine as lastig concentries op te spannen is,  is er namelijk te weinig "vlees" om weg te draaien.

De meest voor de hand liggende oplossing is dan de schuurlinnen methode, dus in een boorkop oid. voorzichtig met zeer fijn schuurlinnen wat materiaal van de as weghalen ;)
Groet van Frank

conducteur

En vooral niet teveel, je lager moet effectief spannen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ardjoena

Steven
Meten met een schuifmaat in een gat van amper 6 mm lukt niet tot op 0,01mm. Daarvoor heb je ander meetgereedschap nodig.
Opwarmen is ook geen optie , daarvoor zijn de afmetingen te klein , met een "as - gat"  van 100mm zou het wel lukken.
Een lichte perspassing voor zulk een klein asje is niet makkelijk te draaien , meestal draai ik tot op 0,01 of 0,02 mm boven de maat en de rest met schuurlinnen.
Zet in uw geval de as gewoon in een kop van een boormachiene en draai op de hoogste snelheid. Met een schuurpapiertje (korel 400 ongeveer) haal je snel een paar honderste mm af.
Liever een iets te losse passing , dat los je op met een drupje loctite
Succes
Dirk
 

Dirky

kan juist zijn in andere omstandigheden Rian, maar voor dat wat hierboven op de foto staat is persen de oplossing.

Steven schrijft dat ie de lager er half over kreeg. De andere helft zal er zeker kunnen op geperst worden...