96.025

Gestart door GVL, 29 mei 2013, 21:52:57 PM

GVL

Het is een tijdje geleden dat ik nog iets getoond heb op het forum.  Daarom een korte stand van zaken van mijn huidig projectje.

Onlangs heb ik het type 96 van Roco aangeschaft met de bedoeling het model (benaderend) om te bouwen naar 96.025 zoals ze in volle glorie afgebeeld staat op blz 92 van 'Vaporeuse' Belgique.  Verder beschik ik (dankzij Guy Holbrecht) ook over een tekening van dezelfde loc van Rik De Bleser.  De keuze is op 96.025 gevallen omwille van de duidelijke foto maar ook omdat de positie van de zandkast op het Roco-model correct is voor dit nummer.

Volgende ingrepen zijn gepland --

1. Bufferbalk voor (Belgische buffers; baanruimers; remslang; schroefkoppeling; lantaarn en beugel op balk; beugels onder buffers)
2. Bufferbalk achter (Belgische buffers; openingen maken; elektrische leidingen en lantaarn verwijderen)
3. Trapjes vooraan verwijderen
4. Gewijzigde stoomleidingen naar en van cylinders
5. Opstapjes aan de zijkant van het machinistenhuis verwijderen
6. 'Apparaatje' tussen waterkast en ketel verwijderen (de functie ervan moet ik nog achterhalen)
7. Nieuwe stoomfluit
8. Verhoogde kolenbunker en 'hekjes' op de lage gedeeltes van de bunker (reeds gepresenteerd door Gerolf ...)
9. Schoorsteendeksel
10. Loopwielen vervangen door de exemplaren van Weinert die de juiste diameter hebben

Hieronder de actuele toestand



De detaillering is grotendeels af.  De cabine is herschilderd en een poging om de belijning aan te brengen met een trekpen ondernomen (nog nooit eerder gedaan; het resultaat is dus zeker voor verbetering vatbaar).  De decals zijn gedrukt op doorzichtig papier maar de gele cijfers komen niet echt tot hun recht op zwart en flessengroen.  Daarom probeer ik momenteel de ondergrond gemskleurig te schilderen vooraleer opnieuw te proberen.

Later meer.

Groeten. 


marc goovaerts

Heel interessant project om te volgen. Hopelijk laat je een bende stap-voor-stap foto's na op het forum.

Durango

Mooi ijzer paardje ;D
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

modèlisme

Gino,
Prachtig resultaat zeker als die belijning  voor de eerste maal wordt uitgevoerd en zeker als het met een trekpen gebeurt. Ik kan daar van mee spreken.
Aan zo een draadje hebben de lezers achteraf na het zien van de foto en het lezen van de tekst, misschien ook de moed  een supering uit te voeren en om van een bestaand model een Belgisch voorbeeld te maken.
Mooi,mooi, Gino
Groetjes,
Paul.
 

GVL

Martin, Léon en Paul, dank voor jullie reacties.

Vanavond een tweede poging gedaan om een decal aan te brengen -- ondergrond in gemskleur geverfd en daarop een decal met gele cijfers op een donkergroene achtergrond; na het drogen de randjes voorzichtig overschilderd met flessengroen.



Lijkt deze keer beter gelukt.  Na een matte lak en weathering zou de decal zo goed als onzichtbaar moeten zijn.

Groeten.

Gerolf

't Zal wel aan de foto liggen, maar je flessengroen lijkt nogal blauw  ;)
In elk geval is er geen merkbaar verschil tussen je verftint en je decal-achtergrond  8)
Welke verf en printer-RGB heb je gebruikt?
en wat bedoel je met gems-kleur?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Zal wel de foto zijn, Gerolf (of jouw ogen ...).  Bij mij ziet het er vrij groen uit ...
Ik heb na enkele testjes XF70 van Tamiya gekozen.  Droogt iets donkerder en matter dan de lak van Roco maar het kleine verschil is weg te werken (ik heb enkel de cabine en kolenbunker herschilderd).  XF70 komt m.i. wel zeer goed overeen met de kleur van het type 53 van Olaerts.  Geen idee hoeveel het afwijkt van het 'officiële' flessengroen.
'Gems' is het (oker-, zeemvel-)geel van de nummers en belijning.  Dacht dat de NMBS ook die term gebruikt?  PowerPoint geeft 255/255/102 als RGB-waarde op maar ik betwijfel of dit ook zo uit mijn printer komt.  Voor de belijning heb ik okergele en witte inkt gemengd.
Groeten.   

Michiel

Ik denk dat het blauw op de foto het gevolg is van 2 verschillende lichtbronnen. In het licht onder de werkspot (gloeilamp, halogeen...) is de kleur ok (het toestel compenseerde voor deze lichttemperatuur) waardoor de schaduwen (daglicht, TL,...) blauw worden. Tenminste dat is wat ik denk te zien.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modèlisme

Gems kleur wordt over het algemeen Chamois genoemd. Misschien ken je die kleur Gerolf.
Gino heb jij de decals zelf geprint?
 

GVL

Zelf gedrukt op een inkjet printer, Paul.

modèlisme

Hi Gino,
Het geel is mooi gelukt.
Heb jij dan ook wit onder het geel gedrukt of alleen maar geel. En hoe heb jij dan wit kunnen drukken.
Blanco decalpapier of decalpapier met witte ondergrond?
groetjes,
Paul.
 

GVL

Paul, de achtergrond is donkergroen voor het nummer achteraan en zwart voor de decal op de rookkastdeur.  Ik gebruik blanco decalpapier.
Groeten.

Gerolf

Kijk eens naar de bovenste foto, Paul
Wit (Chamois) vlakje, en daar de decal op  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Nu de decals aangebracht zijn en hoewel ik nog op een aantal onderdelen wacht (loopwielen, kolenhekjes ...), ben ik begonnen met de verwering van de loc.  Overwegend roetzwart en antraciet met enkele accenten van kalk en roest.  Het 'gesmeerde' uitzicht van het chassis heb ik proberen na te bootsen door middel van een dry brush met 'gunmetal'.







(de baanruimers zijn degene van het type 64 die gemonteerd waren onder de bufferbalk en dus te kort zijn voor het type 96)

Nu eerst wielen kuisen ...