Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

onbemande locomotief in Brussel

Gestart door stefan rosiers, 28 januari 2006, 18:36:18 PM

stefan rosiers

Ik vraag mij af hoe die locomotief in Brussel-Chuman uit zichzelf in beweging is kunnen komen; er moet dan toch ergens een storing geweest zijn.

ERVIN

Ik heb er maar een beetje van gehoord,wat is er eigenlijk precies gebeurd?

stefan rosiers

In Brussel-Chuman is er een loc v/d reeks 21 onbmand beginnen rijden.
Men heeft deze trein naar een dood spoor gestuurd met als gevolg een stootblok geramd en tot stilstand gekomen op het perron, 2 gewonden

trainfreak

Hallo,
Ik hoorde dat er daar een hellingsgraag van 1.8 % was (wat me veel lijkt). Iemand anders zei dan dat er een andere loc die trein wou wegtrekken en er iets te hard tegen reed ...
Spoorse groeten
Dimitri

Jurgen

citaat:
Geplaatst door stefan rosiers

In Brussel-Chuman is er een loc v/d reeks 21 onbmand beginnen rijden.
Men heeft deze trein naar een dood spoor gestuurd met als gevolg een stootblok geramd en tot stilstand gekomen op het perron, 2 gewonden



Je vergeet nog te zeggen dat diezelfde loc de bovenleiding om zeep geholpen heeft. Met als gevolg, 3 treinen die gestrand waren gedurende 3 uur terwijl er geen verwarming meer was. Ook de toiletten waren gesloten.

Nadat de reizigers op die treinen "bevrijd" waren, hebben ze allemaal een warm drankje gekregen. Voor 1 meisje duurde dat te lang waardoor ze flauw gevallen is.
Dit was gisterenavond al op het VTM laatavondnieuws trouwens.

Maar tot zover deze extra informatie [;)].
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Ja zeg, die reizigers van tegenwoordig kunnen ook nergens meer tegen!

Waar is de tijd dat we 2 uur geblokkerd waren in Zaventem (op weg naar Leuven) en dan teruggereden zijn via Brussel om zo langs Mechelen naar Leuven te geraken. Of toen een stel een uitgebrande motor had ergens ten velde van Erps-Kwerps en we allemaal midden in het veld moesten uitstappen... De trein...altijd een beetje avontuur.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Tom

ik heb het deze midag op het nieuws gezien.
Op de beelden was een grote witte kraan te zien getroken door waarschijnlijk een 73.
Tom

Kedeng Kedeng

Bij mij rijden alle treinen onbemand, alleen de 77 niet daar zit een persoon in[;)]

Ik vraag mij af hoe zo iets kan? Treinen op RC?

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ja zeg, die reizigers van tegenwoordig kunnen ook nergens meer tegen!

Waar is de tijd dat we 2 uur geblokkerd waren in Zaventem (op weg naar Leuven) en dan teruggereden zijn via Brussel om zo langs Mechelen naar Leuven te geraken. Of toen een stel een uitgebrande motor had ergens ten velde van Erps-Kwerps en we allemaal midden in het veld moesten uitstappen... De trein...altijd een beetje avontuur.



Tja, ik kan mij voorstellen dat 3 uur wachten bij min 5 graden toch ook niet meteen mijn favoriete bezigheid is.
Trouwens, dat meisje dat flauwviel was volgens mij maar een jaar of 12. Ik denk dat die toch ook niet zo snel weer de trein gaat nemen.
Maar je hebt wel gelijk, de trein is altijd een avontuur. Gaat hij aankomen, hoeveel vertraging zal hij hebben, hoe lang gaan we vastzitten,... [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

DelticPower

Hoi allemaal, vlg mij is het gebeuren heel simpel, en is de lok weggezet zonder de handrem. Door luchtlekkage lopen remcilinders leeg en op een gegeven moment staat de lok onberemd. Als het spoor een beetje afloopt gaat hij dan zo aan de wandel. Meerdere malen meegemaakt.

Andere rare gebeurtenis gebeurde enige jaren terug in eindhoven. Er was een nieuwe radiobestuurde lok, maar de stadsbussen waren ook van een nieuw type "drive by wire". Dus ook vol met electronica. Er werd met de lok gerangeerd en plotseling begon een van de onbemande bussen te rijden en ging dwars door de pui van de stationsrestauratie.
Toeval?? [:)]

Groeten Jan Simons.

rgp

Dag,

Een trein die afgesteld wordt, heeft een LEGE hoofdremleiding (dit wil zeggen dat de druk in de leiding gelijk is aan de atmosferische druk). De remschoenen worden tegen de wielen gedrukt.  Dus om te kunnen rijden moet je die remschoenen wegdrukken, daarom moet je eerst dus de leiding vullen.  Lekkage brengt de trein dus niet in beweging, hij laat hem stoppen, MAAR die remschoenen worden op de wielflenzen gedrukt en het kan dat die drul niet groot genoeg is waardoor de trein toch begint te rijden.
Wat ZOU er gebeurd zijn ?  De trein werd afgesteld en bestond uit een lok die de trein TROK, een sleep rijtuigen (het waren die van de Treski zegt men) en een lok achteraan op sleep (vandaar de rode sluitlichten; lokr 2140).  Bij het afkoppelen van de trekkende lokomotief heeft men naar alle waarschijnlijkheid de handremmen NIET opgezet en dan is een kleine helling reeds voldoende.
Men heeft nog wel de reflex gehad het volledige stel naar een wijkspoor te leiden.

Roland

DelticPower

citaat:
Een trein die afgesteld wordt, heeft een LEGE hoofdremleiding (dit wil zeggen dat de druk in de leiding gelijk is aan de atmosferische druk). De remschoenen worden tegen de wielen gedrukt. Dus om te kunnen rijden moet je die remschoenen wegdrukken, daarom moet je eerst dus de leiding vullen. Lekkage brengt de trein dus niet in beweging, hij laat hem stoppen, MAAR die remschoenen worden op de wielflenzen gedrukt en het kan dat die drul niet groot genoeg is waardoor de trein toch begint te rijden.



Hoi Roland, jou verhaal is maar ten dele waar. Door de treinleiding de druk te verlagen gaat de trein remmen. De remdruk komt uit de remreservoirs die op iedere wagen (reizigers als goederen) aanwezig zijn en worden gevuld uit de treinleiding. Word de trein weggezet en de treinleiding ontlucht staan de remblokken door het remreservoir tegen de wielbanden. Lekkage via de remcilinders laat langzaam de druk in het remreservoir dalen en komen op een gegeven moment de remblokken los. Locomotieven hebben behalve de treinrem ook nog een rangeerrem welke alleen op de lok werkt, lekkage hiervan geeft ook een losstaande lok welke zelfs als het wat harder waaid in beweging kan komen.
Al met al een technisch verhaal, We hebben het nog niet gehad over triplekleppen, p/m kranen en lastverdeling. Maar ik hoop dat ik je hier iets heb verduidelijkt.[;)]

Groeten Jan Simons

rgp

Dag,

Jan, mijn verhaal is wat er is overgebleven van een uiteenzetting zowat 15 jaar geleden.  Als ik het uwe lees, dan is dat het juiste[;)]

Roland

trainfreak

Hallo,
Ik ben vandaag gaan kijken naar de 2140.
Maar er blijft mij 1 grote vraag.
De loc staat volledig op het perron, reed dwars door de stootblok (die trouwens onder zijn buffers hing), en nam een plonkast mee.
Hoe snel moet die loc dan wel niet rijden om zo ver op het perron tot stilstand te komen?.
Wat me ook opviel is dat de assen aan de kant van Brussel Schuman hoger stonden dan de assen van de andere kant.
Spoorse groeten
Dimitri

Havoc

Vergeet niet dat snelheid maar een deel van het verhaal is. Massa speelt ook een grote rol, en daar heeft een loc nu eenmaal meer dan genoeg van.
Met vakantie voor onbepaalde duur.