Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

chemische behandeling

Gestart door argilla, 26 mei 2013, 11:49:44 AM

argilla

 Ik heb een wagon van MTK japan die volledig van metaal is prachtige details en mits enkele kleine veranderingen een uitstekende wagons is voor mijn tijdvak.
Echter een van die veranderingen zijn de blinkende blanke wielen ! niet echt fraai en bovendien als je het model vervuild hebt ....tja niet doen dus.
Wie weet hoe ik die kan "zwarten" en wat heb je hiervoor nodig ? Of zegt u dat ik die beter kan verven ? Gezien de blinkende toestand en het gladde oppervlakte van die wielen heb ik twijfels of de verf wel "pakt" en ook blijvend is ( afbladeren door het rijden)
graag uw adviezen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Steven123

Ik zou ze demonteren, ontvetten (product goed laten verdampen), en een laagje mat zwart met de airbrush geven. (of matte spuitbus, maar slechts een fijn laagje(s) vanop afstand spuiten)
Vooraleer de verf is uitgehard nog eens met een poetsdoek (met beetje white-spirit ofzo) langs de loopvlakken gaan om de verf te verwijderen voor de geleiding.
Er zullen nog wel veel manieren zijn.  ;)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

FREMO e.V. - afd België

Dag M-L,

Zal je moeten gaan zoeken in een wapen winkel, die hebben een spul dat #gunblack# noemt en die gebruikt wordt door wapenbezitters om hun wapens terug zwart te laten uitzien.

Het is een vies goedje dat je best buiten gebruikt met handbescherming.

Dit product bijt zich in het metaal.

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

Chemisch zwarten kan, maar is afhankelijk van het metaal.
Ik heb hier drie producten liggen, één voor messing, één voor nieuwzilver en één voor ijzer/staal.
Ik heb ze gevonden bij saemann atztechnik : http://saemann-aetztechnik.de/selbstaetzen/chemikalien/verschiedene/index.html
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 26 mei 2013, 11:58:56 AM
Dag M-L,

Zal je moeten gaan zoeken in een wapen winkel, die hebben een spul dat #gunblack# noemt en die gebruikt wordt door wapenbezitters om hun wapens terug zwart te laten uitzien.

Het is een vies goedje dat je best buiten gebruikt met handbescherming.

Dit product bijt zich in het metaal.

Mvg,



oei....dat wil zeggen dat het loopvlak van de wielen beschadigd wordt ? ? Dat wist ik niet dat het zulk een gevaarlijk bijtend produkt was
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

uit de oude doos:

mengsel voor zwarten van koper:
20 gram zwavellever
5 cc ammoniak
1000 cc water

mengsel voor zwarten van messing:
20 gram zwavellever
30 gram natronloog
100 cc water

messing kon je vroeger ook zwarten door onder te dompelen in verzadigd fotofixeer maar wie is nog met analoge fotografie bezig hé?

Steven123

Citaat van: Dirky op 26 mei 2013, 12:14:21 PM
mengsel voor zwarten van koper:
20 gram zwavellever
5 cc ammoniak
1000 cc water

mengsel voor zwarten van messing:
20 gram zwavellever
30 gram natronloog
100 cc water

messing kon je vroeger ook zwarten door onder te dompelen in verzadigd fotofixeer maar wie is nog met analoge fotografie bezig hé?

Ja wadde, Klinkt meer als een soort bom-recept...  :D
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

bollen neus

Als het gewoon ijzer is dan ben je beter af ze gewoon buiten te leggen en de natuur zijn gang laten gaan door extra vuil water over te dooen, genoeg lucht doet meestal ook soms wonderen. Maar chemisch gaat sneller maar is ongezonder voor de "bevuiler" zelf.

Havoc

CiteerKlinkt meer als een soort bom-recept... 

Van wat ik lees eerder een stink-bom recept. :P

Probleem met chemisch zwarten is zoals Gerolf reeds aanhaalde dat je goed moet weten welk metaal je hebt. Als je dat niet weet kan je het misschien beter bij verven houden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

modèlisme

Ik heb produkten om te zwarten in stock.
Maar zoals ik kan lezen op het forum, kopen sommige liever in het buitenland dan hier in België.
 

loco

#10
Je kunt ook met transparante zwarte of met eender welke kleur verf werken. Ik heb goede ervaringen  met Golden Acryl verf. Zij hebben een acryl product dat je toevoegt aan de niet-transparante verf. Het resultaat is dat de verf transparant wordt en je een dunne transparante laag kunt aanbrengen met een airbrush. Hiermee bekom je zeer goede resultaten en je vermijdt het gedoe met scheikundige producten. Ik heb deze verf gekocht bij Artobi in Sint-Katelijne-Waver. Maar je zal ze ongetwijfeld ook elders vinden. Ik heb deze verf momenteel niet bij mij thuis. Wel elders. Als je echt interesse hebt in deze methode, zoek ik het op.

Havoc

CiteerIk heb produkten om te zwarten in stock.
Maar zoals ik kan lezen op het forum, kopen sommige liever in het buitenland dan hier in België.

Misschien je bekend maken als handelaar hier op het forum? Kan helpen. Dit is de eerste keer dat ik een post van je tegenkom en zeker de eerste keer dat ik weet dat je zaken verkoopt. En als je nergens de naam van je zaak kenbaar maakt helpt het ook niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

modèlisme = Paul Bellon, van PB dus  ;)
Ik dacht dat dit bekend was ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Neen, helemaal niet bekend. Maar als iemand die met Z bezig is ga ik daar ook niet direct kijken als ik iets nodig heb.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Citaat van: Gerolf op 26 mei 2013, 20:49:13 PM
modèlisme = Paul Bellon, van PB dus  ;)
Ik dacht dat dit bekend was ...


ik zou die man graag een mailtje sturen met een bestelling maar in persoonlijke bericht versturen herkent het forum niet "modélisme" ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15