Andreaskruis

Gestart door spinnings, 19 mei 2013, 10:09:51 AM

spinnings

Ik heb deze week de Viessmann 5835 Andreaskruis set aangeschaft. Nu wil ik deze aansluiten op mijn PIKO baan (analoog) zodat de lampen automatisch gaan knipperen wanneer er een trein nadert. Ik neem aan dat er dan iets aan de rails moet komen, maar hoe of wat?


PietB

Je zult moeten beginnen met een signalering.
Een contact in de rails dat er voor zorgt dat de knipper centrale een seintje krijgt dat er een trein aan komt.
En wat ook belangrijk is, dat er gesignaleerd wordt dat de trein het overweg gebied heeft verlaten, dus dat het knipperen stopt.
Download de Viessmann accessoires Catalogus eens.
Daar staan wat voorbeelden en uitwerkingen in vanaf pag 103.

grt Piet.

spinnings

Zij die dingen universeel. Wat tot nu toe mijn ervaring is bij dingen die gemonteerd moeten worden aan een rails Viessmann dit meestal alleen doet voor Marklin en Fleishmann en niet voor PIKO railsen.

PietB

Je zult contact-/schakelrails moeten hebben die behoren bij, of aansluitbaar zijn op, je Piko rails.
Dus ja het is een specifiek produkt.

grt Piet.

INFO

HI,

Het werkt met schakelrials of reedcontacten. Nu zijn reedcontacten universeel en niet merk gebonden dus die kun je gewoon toepassen bij alle merken schalen en type rails. Geen centje pijn.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

spinnings

Wanneer ik verder zoek op internet op reedcontacten dan blijkt dat ik ook nog een magneet onder de trein moet bevestigen, klopt dit?
Is er ergens een duidelijk tekening of iets dergelijks hiervoor?

conducteur

Ja, dat klopt. Een reedcontact is een glazen buisje met twee metalen lipjes/contacten in. Als een magneet of magnetisch veld in de buurt is van het reedcontact dan trekken die twee lipjes aan en wordt het contact gemaakt.


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Op mijn module van de forumbaan gebruik ik ook overwegseinen. Het zijn wel de Belgische van Busch.
Die stuur ik met een schakeling van dezelfde fabrikant, door middel van lichtsluizen. Geen gedoe met magneetjes.
http://www.busch-model.com/download/anl5961.pdf
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bumper

Een Andreaskruis aan een overweg, staat dat niet horizontaal opgesteld? Of is dat enkel in België het geval?
Het is maar om zeker te zijn dat ik niet de verkeerde aanschaf, want ik ben daar ook mee bezig.

Ludo.
 

Klaas Zondervan

In Duitsland staan ze vertikaal, dus zoals Viessmann ze maakt.
In Nederland staan ze horizontaal, dus een kwart slag gedraaid.
En in België staan de beide planken haaks op elkaar, en onder 45 graden met de horizontaal.

marc goovaerts

Om precies te zijn, de andreaskruisen met 'korte' armen op 45° verschenen pas met het KB van 31 december 1966.
Daarvoor waren het langere, smalle. En onder een minder schuine hoek.
Deze laatsten verschenen voor het eerst met het KB van 26 maart 1936 en verdwenen pas uit het verkeersreglement met het KB van 1 december 1975.

Klaas Zondervan

Zo goed ben ik niet op de hoogte van de Belgische geschiedenis. :)
Ik ga gewoon af op de foto's die ik tijdens mijn fietstochten heb gemaakt. En op de foto's die je in Google Streetview kan zien.

spinnings

Iedereen tot zo ver bedankt.
Is er ook iemand die mij kan helpen hoe ik alles moet aansluiten om het licht werkend te krijgen.
Hieronder heb ik alle bedrading etc staan.
Kan ik overigens met behulp van nog een set reedcontacten (op een andere rails) dezelfde andraskruisverlichting gebruiken (bijvoorbeeld wanneer twee sporen over de overweg gaan)?


Klaas Zondervan


spinnings

Dit is veel te ingewikkeld omdat met twee types in één tekening gebruikt. Ik heb model 5065.
Tevens gaat men hier uit van vier lampjes, ik wil twee lampjes per overweg gebruiken. Aan de ene zijde links en de andere rechts.