Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Decobal van ER Decor

Gestart door Buikske, 11 mei 2013, 18:06:23 PM

Buikske


Na alles los te hebben gekregen blijft het melk, zoals Evan het noemde.

Is helemaal niet meer te gebruiken. :-[ >:(

Zal dan maar terug overschakelen op de goede oude manier, met verdunde houtlijm.

Thanks voor al de info.

Olivier
 

AtMoPo

AtMoPo

anne w

Beste Olivier,

Het voordeel van Decobal is dat het niet zo keihard opdroogd als verdunde houtlijm, waardoor je minder geluidsoverdracht hebt vanaf je railstaven naar je ondergrond.

Betekent ook dat je het droogproces goed de tijd moet geven, want het duurt redelijk lang voordat de ballast vast ligt.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Gerolf

... en boekbinderslijm blijft ook wat elastisch, en is véél goedkoper  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Buikske

Citaat van: evan op 11 mei 2013, 23:11:56 PM
Wit water?  Zoals melk?

Lijkt me normaal dan.  Het dient bv als ballastlijm of lijm om gras en groundfoam aan te brengen.  Droogtijd: 12 tot 24 uur...

Grts

Hallo,

Dus als het op melk lijkt = het normaal. Dan zou het mijne nu normaal moetren zijn.

Echter als ik het, met origineel flacon, over mijn ballast giet loopt het gewoon naar alle kanten. En klontert mijn ballast.   :-[ :(

Als ik de methode van Erwin toepas, om zijkanten te lijmen, loopt , kruipt, het ook niet naar boven. Integendeel, mijn ballast wordt gewoon verspreid. >:( >:(

Mvg

Olivier
 

argilla

Citaat van: Gerolf op 13 mei 2013, 09:42:17 AM
... en boekbinderslijm blijft ook wat elastisch, en is véél goedkoper  ;)

gelijk heb je Gerolf. Of houtlijm gebruiken doe ik ook al jaaaaaren tot grootte tevredenheid.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ERVIN

Geen houtlijm gebruiken , alles gaat steenhard worden en je baan gaat een klankkast worden , sommigen gebruiken dit naar grote tevredenheid , ik dus absoluut niet!!

Buikske , kan je eens even je werkmethode uitleggen , hoe je te werk gaat , stap voor stap.  ;)

anne w

Beste Olivier,

Je ballast indruppelen met een pipetje en, indien nodig een druppeltje afwasmiddel toevoegen aan het flesje, ik heb dat nog nooit hoeven te doen, maar het kan nodig zijn.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Buikske

#23
Citaat van: ERVIN op 13 mei 2013, 21:29:22 PM

Buikske , kan je eens even je werkmethode uitleggen , hoe je te werk gaat , stap voor stap.  ;)

Erwin,

Ik volg gewoon de methode zoals jij hier op het forum hebt uitgelegd.
Heb ook nog een mail gevonden dd 4/2006 waarop je identiek hetzelfde beschrijft.

Als ik op de onderzijde van het ballastbed spuit vloeit dit gewoon weg. :( :(

Mvgr

Olivier
 

ysbeer

Citaat van: ERVIN op 13 mei 2013, 21:29:22 PM
Geen houtlijm gebruiken , alles gaat steenhard worden en je baan gaat een klankkast worden , sommigen gebruiken dit naar grote tevredenheid , ik dus absoluut niet!!


Helemaal mee eens.

Als dat spul niet op kruip heb je je ballast  niet goed nat gemaakt met zeepwater .
Leg ballast.
Sproei met plantenspuit de zaak van af boven goed nat met zeep water,(voorzichtig)
Breng voorzichtig (niet gieten dus) de lijm aan de zijkant aan .
Alles wordt nu wit (geen gezicht) laten drogen en zie perfect.

Laat die houtlijm in de winkel en koop boekbinders lijm
Als je auto niet start koop je tot ook niet meteen een paard.

wim

ERVIN

@Wim ( ysbeer)  ;D

@Buikske , ik denk dat ik het probleem heb gevonden , kijk eens welk art.nr. er op je fles staat ,als dat ER.7215 is , dan is dat GEEN ballastlijm maar lijm om je kurk of je rails mee vast te kleven , als je echt de ballastlijm moet hebben van ER-Decor dan is dat art.nr. ER.7211 !!!

Buikske


@ Erwin, Neen het is inderdaad "DECOBAL" met artikelnummer 720.101.

MAAR, het natspuiten ben ik elke maal vergeten.

Bedankt Wim.

Mvgr

Olivier
 

Gerolf

Citaat van: Buikske op 21 mei 2013, 22:23:13 PM
MAAR, het natspuiten ben ik elke maal vergeten.

Ik vreesde hier al wat voor, maar dacht dat je zoiets essentieels wel wist.
Spuiten is trouwens niet de goede uitdrukking: nevelen lijkt er meer op.
Als je spuit gaat je ballast al meteen op de loop  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Buikske



Spuiten of nevelen, who cares, als het maar nat is hé  8)

Olivier
 

anne w

Beste Olivier,

Ik ben vandaag begonnen met het ballasten van de rails bij/op het industrieterrein, dus maar even een fotovoorbeeld, nodig:

zakje ballast
oud potje met gaatje in het deksel om te strooien
potje decobal
pipet om te druppelen
schroevendraaiertje om de ballast tussen de biels netjes te verdelen



Ballast gewoon verdelen, vooral bij terugmeldrailstaven (massadetectie) goed opletten dat er geen ballast tegen de railstaven aanligt en dan maar druppelen met de pipet, de Decobal vloeit vanzelf tussen de ballast.



Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.