Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Vorm maquette in spoor 0

Gestart door MARKLINRIJDER, 10 mei 2013, 00:20:05 AM

rgp

Hans,

Voor Ho zit je goed.  16,5mm spoorbreedte komt overeen met 1/86,9696  ;)

Roland

Kris

Hallo,
Ik blijf bij 1:43,5 , er zijn nu eenmaal meer onderdelen in Engeland te vinden , en ik ben geen revettenteller dus ik lig niet wakker van het feit dat de sporen iets te dicht staan. Al de rest maar op schaal is .
Kris

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 10 mei 2013, 18:57:07 PM
De juiste schaal is 1/44,8 dat is dus amper een 0,5% tolerantie tegenover 1/45 en geen 4%  :-[
Ik weet niet hoe je daar aan komt, maar dat is niet correct. Origineel is schaal 0 gedefiniëerd als 7 mm per foot. Dat is 1:43,542. Alleen heeft men daar een al bestaande spoorwijdte van 32 mm bij gekozen, die niet helemaal klopt met de schaal.

rgp

Klaas,

Heel eenvoudig: 1435mm delen door 32mm, dan kom je op 1/44,8 !

Roland

bollen neus

Voor mij steekt het niet tot na de komma hoor, het voornaamste is dat de gewenste modellen hier staan en dat is wat telt . ;)

argilla

Dit is mijn voorkeur klein station op schaal 0 Misschien...misschien dat Dirk kan helpen ? ? Laser techniek en dan bekleden met steentjes ? ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rgp

Klaas,

Origineel ..... is een veel voorkomende misvatting.  De oorzaak ligt het in de omrekening van voeten naar metrisch stelsel.  Als 7 mm 1 voet is, dan kom je idd bij 1/43.5 uit, maar als je nu terugtelt naar de werkelijkheid dan zou je zien dat die 7mm voor 1 voet "er met de klak naar gegooid is".

Juister is 6,8mm voor 1 voet, maar dat was te moeilijk.  7 mm en 1/45 was stukken eenvoudiger.  Het bijkomende voordeel is dat de Engelse lokomotieven een veel kleiner vrijruimteprofiel hebben en dus minder plaats om er een motor in te zetten, dus laten we alles iets groter maken (ook in HO, is in GB 00 1/76)

Komt daarbij nog dat ze voor veel zaken nog in het Victoriaanse tijdperk leven, ttz ze denken dat ze nog altijd het centrum van de wereld zijn.

Het zijn idd grote modelbouwers, de uitzondering bewijst die regel; spijtig dat wij ( van 0-Forum) van die uitzondering het bewijs gekregen hebben  >:(

Roland
Roland

argilla

#22
Klein vraagje ivm de modules.
Mag je de perron hoogte van H0 zijnde 8mm verdubbelen tot 16mm voor O schaal. Of gelden hier andere maat ?

Weet iemand ook iets over armseinen in 0 ? Na googlen schijnt er geen enkele leverancier te zijn van NMBS armseinen ( 0 schaal) .
Misschien iets voor een  klein serie fabrikant !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Kris

Hallo,
Volgens mij heeft Pb messingbouw dit in zijn gamma
Kris

argilla

voor zover ik weet alleen voor H0
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

loco

Iemand  (Moustique) op het Franstalig forum TTM heeft zijn armseinen in 0 zelf gebouwd. Dus te doen. In HO is het echt prutswerk. Ik heb ze onlangs gezien. Ik vermoed dat hij veel gewerkt heeft met plasticard (polystyreen strips).

argilla

Loco dank , heb de vraag gesteld op het TMM forum. Hopelijk een antwoordje  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

loco

Ik heb ooit de messingplaatjes voor de armseinen van Jocadis ingescand, met de bedoeling deze scans als basis te gebruiken om ze later ooit eens in schaal 0 of 1 na te maken. Het probleem is niet zozeer de constructie van zo'n seinmast, maar wel van het mechanisme. Ik heb het nooit ten gronde bestudeerd, wel bekeken en foto's gemaakt. Maar verder ben ik niet geraakt.

argilla

Loco kan je dat hier posten die scan ? Thx ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

modèlisme

#29
De seinen die moustique heeft gebouwd , heeft hij gekregen van mij.
Ik wou immers nagaan of het gemakkelijk te bouwen is.
Moustique ( een vriend van mij ) heeft geen ervaring met het bouwen in messing, vandaar en ook omdat het een vriend is heb ik die seinen aan hem cadeau gedaan.
Ik heb die seinen in stock, alleen heb ik nog steeds niet de lantaarn. Ik hoop daar binnenkort verandering in te brengen, alhoewel de treinen hobby wat stil ligt. Ik heb mij namelijk een 5 tal jaren geleden een Old Timer gekocht ( Triumph TR3 A uit 1959 ). En tenslotte geeft dit mij meer voldoening, ik hoef immers geen rekening te houden met treinliefhebbers die ik niet ken.
Ik wil wel op dit draadje antwoorden, omdat er teveel gegist wordt door loco ( de seinen zijn volledig uit messing en zeker niet uit plasticard ) in verband met de armseinen die moustique liet zien te St. Ghislain en op zijn website.
Groetjes,
Paul.