Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

Gisteren ben ik na een hele zomer vol Corona-klusjes in de tuin en om het huis, nog eens op zolder geraakt, na bijna een jaar !!

Oh boy, de familie Spin en Co heeft zich genesteld, maar 't viel nog mee.
Dus even de zaak bekeken, met het oog op een nieuwe manier van Scenery aanbregen  (ik ga modules op 8mm mdf "off line" maken en die plaatsen op de baan tussen de sporen) en toch al even het stof en vuil van de BahnWerk module gedaan...   Door de wijziging in sporen tracé, gaat hier wat retoucheerwerk nodig zijn,  en dat leek me een ideale plek om te herbeginnen en de kunst weer in de vingers te krijgen...    Even een sfeerbeeldje van hoe het er nu bij ligt ... 
De lokloods is uitgebreid van 3 naar 6 plaatsen, dus daar is wat breekwerk aan de sporen nodig en één stuk spoor wordt daardoor kompleet onbruikbaar.   Maar ik heb al een ideetje daarvoor .    En in de  lege zones ga ik mijn extra scenery en actie taferelen plannen.

Hiermee zal ik al gauw een paar weken (of langer) bezig zijn, dus wordt vervolgd....     En daarna is de SchiebeBuhne weer aan de beurt !
Ik zal het ook nog maar eens herhalen voor de puristen en pietjes-precies :  dit is een VRIJE interpretatie van een BW, geen realistisch bouwwerk.   Het is "mijn wereld" en in mijn hoofd is ook niet alles zoals het in het echt is, of volgens "de norm" zou moeten worden, ik ben een beetje fantast en rebel  :) :) :)

1. het "obsolete" stuk spoor


2. een totaalverzicht


3. Hier zijn opportuniteiten


4.  gewijzigde spoorsituatie dus aanpassingen in het terrein te doen.


5. nog wat vrije ruimte om te spelen


6. hier is nog wat af te werken, te weatheren en bij te bouwen...




Suggesties zijn welkom !   Ik zat te denken in de lege "bruine zone" een stukje spoorwerkzaamheden  te organiseren en in het stukje er naast  een "scap yard"...    maar dat staat nog niet vast.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#1426
Laatste post van bijna een jaar geleden...
INtussen veel gebeurd, onder andere mijn treinen-makker Raymond verloren, met pijn in het hart zijn baan moeten gaan ontmantelen en met lede ogen gezien hoe zijn werk van jaren helemaal in dozen verdween.

Maar ik heb wat materiaal en  spulletjes van hem kunnen recupereren  (kado gekregen van zijn stiefdochter voor de hulp met het afbreken)
En het heeft me even tijd gekost om alles te sorteren en checken,  en in mijn hooft groeide een idee om "MontyVille"   (stiefdochter noemde hem Monty ipv Raymond)  op mijn eigen baan te bouwen.
Een "tribute" aan mijn maat, de  stationschef van De Haan....


MAAR...  om een dorp op te bouwen moet je toch eerst je baan on orde hebben.   Dus na enkele jaren "maar wat aanmodderen" heb ik nu de nodge drive gevonden om er eens wat werk van te maken.
Ik heb nu wat meer zolder-tijd dankzij mijn huidige job en kan eindelijk verder "her-" bouwen en doorwerken.

Dus even een aantal dagen verlof en een paar weekends opgeofferd om wat op te ruimen en dingen te herzien en opnieuw aan te leggen.
Tegelijk ook de oude controle panelen verwijderd en begonnen met de nieuwe.  Wat 3D print, wat Arduino programmatie, wat hardware en bekabeling....
En dan ook de 3 PC schermen eindelijk opgehangenen de PC een frisse nieuwe installatie !

Ik ga geen groot lang verhaal vertellen, de foto's zullen voor zich spreken !

Het grootste verschil :  nieuw mangat  en de rest dicht

2021-08-29_08-00-04 by Dani Van Mieghem, on Flickr

IMG20210827153433 by Dani Van Mieghem, on Flickr

IMG20210826154220 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

IMG20210829114604 by Dani Van Mieghem, on Flickr


ook de lift komt binnenkort weer aan de beurt !!
Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

en dan wat aan de wissel sturing ...  (kan bediend worden met een IR afstandsbedening, ofwel via het toetsenbordje, ofwel via DCC vanop de PC cia de Ecos


Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr


Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr


Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr


en tot slot in de "neven-gang" rechtover de treinlift het  "magazijn" met  aparte "bakken" voor komplete treinstellen die dan via de "invoegtafel" de baan op kunnen in hunn geheel.

Sept 2021 by Dani Van Mieghem, on Flickr


EN...

SAFETY FIRST !!!

IMG20210827140941 by Dani Van Mieghem, on Flickr

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stieven76

Leuk dat je terug begonnen bent Dani!
Je hebt daar een geweldige ruimte.

Rangeerduivel

Mooi dat je op deze manier jouw vriend's' werk in ere houdt Dani
We volgen het verslag hier op de voet! 8)

;)

dani

Citaat van: Stieven76 op 08 september 2021, 12:48:56 PM
Je hebt daar een geweldige ruimte.
Ik had ze liever gewoon "leeg" gehad, nu staat er een muur in het midden die de ruimte in 2 helften trekt.  Typisch op zolder. 
Maar die muur steunt de nok van hte dak dus ik kan ze niet zomaar weg kappen.

Eigenlijk had ik dik 20 jaar geleden bij de renovatie van het dak gewoon een "kolom" moeten laten plaatsen en een grote ruimte van 6 x 5.5  meter over houden
Maar toen wist ik nog niet dat ik die zolder ooit als treinbaan ging inrichten :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

svvander

Leuk, veel succes met de doorstart van de baan. (Leuke Märklin-Arduino trouwens: ik heb nog niet alles gelezen, maar daar wil ik wel meer over weten!)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Een organisch groeiende baan ten top - love it 8)
Ik ben vooral benieuwd naar je lift  ::)

Succes met de groei, techniek, vormgeving, ...  !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: Gerolf op 09 september 2021, 08:37:53 AM
Ik ben vooral benieuwd naar je lift  ::)

Het mechanische/bewegende gedeelte en de motorisatie met een  12 volt lier (voor op een auto) is al enkele jaren operationeel.
Maar de fijnregeling en de sturing moet ik nog monteren.  De electronica en  software is OK, maar ik heb gewoon nog nooit de tijd gehad om alles samen te bouwen.

Dit filmpje dateert van 2014   toen ik de eerste testen deed met de mechanische constructie.
Toen zei iedereen dat zo een houten constructie nooit stabiel zou blijven mettertijd.

We zijn nu 7 jaar later, ik heb vorige week de 12V aangesloten en even  wat "knoppekes geduwd" en het werkt nog

https://www.youtube.com/watch?v=w9IF8fqhhlM

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

zou bij velen de gedroomde oplossing zijn om veel te stallen op te stellen zeg maar ! ;)

dani

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 september 2021, 12:14:15 PM
zou bij velen de gedroomde oplossing zijn om veel te stallen op te stellen zeg maar ! ;)

- De lift/ magazijn  kan tot maximaal 7 verdiepingen met elk 2 lijnen dus 14 treinstellen bevatten van elk maximaal 1m80 lang
- het "invoegpunt" er rechtover heeft momenteel 7 "bakjes" van 1m80 beschikbaar maar dat kan in theorie "onbeperkt" uitgebreid worden zolang er ruimte is aan de muur.  Momenteel kunnen er maximaal 12 hangen in de voorziene haken.

... en dan zijn er nog 2 schaduwstations en wat "rangeersporen en opstelsporen " her en der op en onder de baan.   Het is meer een dynamisch magazijn dan een baan als ik mijn eigen post zo herlees.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

ik heb wel eerder professionele liften gezien waar meer(dere) sporen naast elkaar lagen en vrij grote lengten de prijs van zoiets is dan ook navenant

Metpetergaathetbeter

anderzijds bespaar je ruimte daar je een veelwoud van je aantal planken aan wissels kunt besparen (alsook de ruimte deze wissels zouden innemen!

dani

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 september 2021, 15:15:10 PM
ik heb wel eerder professionele liften gezien waar meer(dere) sporen naast elkaar lagen en vrij grote lengten de prijs van zoiets is dan ook navenant

ik heb niet de ambitie of intentie om dit "professioneel" te durven noemen, maar bij mij is het "bouwen"  uitdagender dan het rijden.
Vandaar de overdaad aan  "techniek"  op "amateuristische" wijze.  Gewoon om te bewijzen voor mezelf dat het met weinig budget ook kan .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.