Autotunnel

Gestart door gjvdz, 28 april 2013, 22:44:00 PM

gjvdz

Hallo allemaal,

Ik loop met het idee om een autotunnel in HO te bouwen, nu vraag ik me af hoe ik best de verlichting van zo'n tunnel kan realiseren.
Ideëen zijn altijd welkom :)
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Kant-en-klare ledstrip(s) lijkt me het eenvoudigst
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

tja, de vraag is in welk jaar situeert uw baan/tunnel zich

als het de huidige periode is dan kan je uw tunnel met leds verlichten, zie bv de tunnel A12 in Boom, daar hebben ze groene lampen aangebracht.

Situeert uw tunnel zich veel vroeger, dan is de verlichting minimaal en kan je warme ledstrips gebruiken. (wel niet teveel dat uw tunnel effectief wat duister blijft.

Ga je al uw auto's voorzien van verlichting ?

loebaske

Zo een tunnel hoeft niet lang te zijn, een paar centimeter diep,  en 2auto's omgewisselde lichten, je gebruikt aan de achterkant een spiegel en aan de voorkant een doorkijk spiegel en de zaak is geklaard.

mnieuwlaet

Er heeft in een modelspoormagzine eens één, enkele artikelen gestaan over verlichting zelf maken.
Specifiek eens over verlichting onder een brug, spoortunnel of was het een ondergronds, overdekt station.

Misschien heb je daar enige hulp aan.

loebaske

Dat was een artikel van Gerolf, zal wel op zijn site staan hoe je die moet maken..

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

#7
De bedoeling is dat je langs twee kanten kan in kijken. Ik wil de autotjes ook voorzien van verlichting ja. Maar eerst zien dat de tunnel zelf zijn verlichting krijgt. Ik ga voor ledstrips in warmwit.
In autotunnels zie je vaak van die buizen met schroeven die zorgen voor luchtverplaatsing? Nu vraag ik me af hoe ik de schroeven best realiseer of waar ik zulke kleine schroefjes kan kopen. Ideëen zijn altijd welkom!
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Ik denk niet dat ze zulke ventilatoren in korte tunnels voorzien  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Kleine schroefjes kan je vinden in de modelbouwwinkels waar ze boten en vliegtuigen verkopen....

gjvdz

Oke, ik heb al eens rondgezocht en de kleinste diameter die ik vond was 2cm, om het realistisch te houden moet het toch kleiner hoor :)
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Zelf maken uit styreen? Er komt toch een rooster voor hangen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw