bij analoog rijden wil je een zo laag mogelijke spanningsval
Zouden er nog mensen zuiver analoog rijden? Dus met een vlakke DC? Ofwel PWM-DC, ofwel digitaal, lijkt me.
Voor een vlakke DC zou die 600mV verschil iets kunnen betekenen, maar ook weer niet veel ...
Het hoeft geen betoog dat als je met een triac of 2 of 3 dioden (respectievelijke spanningsval 1V, 1,2V, 1,8V) werkt bij detectie het nadelige effect zich vergroot.
Er is niet zoveel meer mis als je die spanningsval ook toepast op niet gedetecteerde stukken spoor.
Wat je wel krijgt is dan dat het "" onderste"" gedeelte van je rij-spanning geen invloed heeft op het motortje , dat merkte je zelf ook al op.
Die 0,6 Volt spanningsval merk je al goed, Gerolf. Ongeacht de
soort van gelijkspanning. Daarmee bedoel ik de conventionele trafo's alsook de Weistra en de Schravendeel PWM. De motortjes werken immers op een soort gemiddelde spanning. Hier "bollen" de N lokjes nog het mooist op
gemiddeld 9V. Dat is een heel wat lagere spanning dan uit de conventionele trafo's komt. Juist vooral de kleine (oudere) 3 assertjes lopen met nog minder het mooist.
Ikzelf heb gemerkt dat detectie in combinatie met de Weistra regelaar een ongunstig effect met zich meebrengt, tenzij je tijdens het afstellen van de Weistra rekening houd met je detectie....Helemaal goed krijg je het nooit

Waar je in ieder geval rekening mee zou kunnen (afhankelijk van het benodigde signaal) houden is dat (buiten het gebruik van batterij-spanning) aan de uitgang van je bezetmelder de zelfde spanningsvorm verschijnt dan die welke je er in stopt.
Dat is ook weer op te lossen met een soort buffer (ook weer verschillende mogelijkheden) achter je bezetmelder.
Het kan zijn dat de bezetmelder welke de auteur deftig gemaakt heeft (en het voorstel van Klaas) hier geen last van heeft, ik heb daar geen ervaring mee.
At Ludo: Chapeau goe bezig!
Edit1: Hier zit een voordeel voor digitale decoders. De motoren worden immers door een ingebouwde chip geprogrammeerd/aangestuurd. En dat staat dan los van welke vorm van detectie/spanningval dan ook, dacht ik