Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Willem Alexander anders......

Gestart door Metpetergaathetbeter, 19 april 2013, 16:31:19 PM

tsjoektsjoek

   

       Leuk filmpje, zolang het maar binnen de normen en waarden ligt van dit forum
       'n beetje humor in deze tijd van crisis en bezuinigen, overigens heb ik meer vertrouwen
       in Alexander dan  in Mark Rutten.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

janieburton

Ik heb een vraagje aan de Nederlandse forumleden:

Toen er in Nederland een Koningin was dan was de titel van de echtgenoot Prins( Prins Claus) nu is er een Koning en ik had gedacht dat in in navolging de echtgenote van Willem-Alexander de titel van Prinses zou krijgen.

Nu blijkt dat Maxima zich Koningin noemt; heeft Maxima zich deze titel toegeëigend?

In analogie van Koningin Beatrix en Prins Claus zou het toch logisch zijn dat het Koning Willem-Alexander en Prinses Maxima zou zijn.   
 

Pol

Ik ben wel geen Nederlander, maar ik kan wel twee mogelijke antwoorden bedenken:

1) Maxima is gewoon knapper dan prins Hendrik, prins Bernard en prins Claus ...   ;)

2) In de patriarchale maatschappij van zoveel jaren geleden dacht iedereen bij het woord "koning" meteen dat hij de baas zou zijn. Om duidelijk te maken dat niet hij, maar zijn vrouw de leidersrol had maakte men het verschil door hem "slechts" prins/prins-gemaal te noemen. In het geval van een koning en koningin gaat men er hoe dan ook van uit dat hij de baas is en zij slechts de vrouw van naar analogie van de koningshuizen in de rest van Europa.

Overigens is de titel "koningin" die aan Maxima gegeven wordt officieus en niet in de wetten vastgelegd (vond ik nog even op Wikipedia): "Máxima heeft haar titels behouden, ze is dus nog steeds prinses der Nederlanden. Zij wordt op historische gronden met 'koningin' aangesproken. Feitelijk is in haar positie sinds de troonswisseling geen verandering gekomen. Met Máxima heeft het Koninkrijk der Nederlanden voor het eerst in de geschiedenis een katholieke koningin."

Groeten,

Pol

P.S.: Maar ik was er eigenlijk ook even van uit gegaan dat Maxima gewoon "prinses" zou blijven hoor, dus ik begrijp je verbazing.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...