Welke locdecoders zijn de beste?

Gestart door janieburton, 15 april 2013, 01:09:22 AM

conducteur

IK doe regelmatig digitalisaties en ombouwingen voor mensen die ik ken, en heb dus al wat ervaring met decoders die defect waren.


Als je decoders met problemen wil vermijden: een merk: Lenz. De firma die het originele DCC systeem heeft uitgevonden. Daar heb ik nog geen enkele decoder van moeten vervangen. Meeste nieuwe features die vandaag ontwikkeld worden, worden ontwikkeld door de firma Lenz. De anderen zijn dan verplicht om die ook over te nemen natuurlijk.
(ABC, Railcom, koppelingswalsjes... zijn uitvindingen of ontwikkelingen van de firma Lenz)  Andere merken al we eens minder goede ervaringen gehad. In het algemeen merk ik dat geluidsdecoders heel gevoelig zijn voor storing waardoor ze plots vreemde dingen doen, of dingen niet meer doen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Wat te doen met " huismerk" decoders al dan niet standaard ingebouwd(Trix, Piko, Hornby, enz....)?

Voorbeeld: Trix heeft een aantal modellen met ingebouwde decoder.

Zijn deze "huismerken" minderwaardige decoders(of beter gezegt: decoders met beperkte functionaliteit)?

Kan men deze dan beter vervangen door "volwaardige" decoders.

Wat met Zimo? Blijkbaar is Zimo een "einzelgänger" in het DCC wereldje.

Te zien naar de reaktie van de forumleden ligt Zimo niet goed.

En scoren Lenz, ESU lokpilot 4.0 en Uhlenbrock zeer goed
 

PietB

Citaat van: janieburton op 16 april 2013, 02:43:42 AM
Zijn deze "huismerken" minderwaardige decoders(of beter gezegt: decoders met beperkte functionaliteit)?
Er zijn fabrikanten die aangepaste decoders van grote merken gebruiken.
Zo heb ik bv een NS2200 van Roco met een ESU Lokpilot V3 decoder.
Tenminste dat zegt mijn lokprogrammer als ik de decoder uitlees.
Maar aangepaste cvwaardes met de lokprogrammer terugschrijven ho maar.
Reaktie van de Lokprogrammersoftware "niet gesupport type", dus deze decoder gaat vervangen worden door een Lokpilot V4
Ook heb ik twee NS Hondekoppen van Piko, daar zitten standaard Uhlenbrock decoders in.
Is niets mis mee, maar op termijn gaan die er ook uit en gaat er een ESU V4 in vanwege de mogelijkheden met interieur verlichting enz.

De huismerk decoders zijn niet inferieur, maar 'anders'.

grt Piet.

Mattias

Roco en Fleischmann gebruiken sinds enkele jaren ZIMO-sounddecoders in hun locomotieven.
Gewoonweg omdat ze goedkoper zijn dan de ESU-loksound decoders..
En waarschijnlijk ook wat stabieler zijn...  ::)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Ronald

#19
De huismerken zijn vaak "OEM" of uitgekleed in "kunnen". Niks mis mee als je dat maar weet als je een loc koopt of die betreffende losse decoder. Beter een decoder met in ieder geval een fatsoenlijke motorregeling aan boord die je locje prima laat lopen. Voor de rest ligt het aan de gebruiker, ik als US rijder let dan op of er voldoende licht mogelijkheden aan boord zijn voor de typische Amerikaanse locs.

Citaat van: Mattias op 16 april 2013, 10:08:02 AM
..dan de ESU-loksound decoders..
En waarschijnlijk ook wat stabieler zijn...  ::)

Leg uit? Ik rij 3 dagen 9 uur achter elkaar met 4 Esu sounddecoders op shows onder behoorlijke extreme conditie's. En er is geen van die Esu's die het ooit niet gedaan heeft, het begeven heeft , zijn instellingen kwijt is geraakt of anders. Voor mij de ultieme test van een decoder.

Dus Matthias, wat is er dan onstabiel aan een Esu?

Mattias

Geheugenverlies al bij 2 decoders gehad.
Het programmeren van een decoder gaat écht niet vlot.
Met 1 of 2 locs en daarna eindelijk goed geprogrammeerde decoder rijdt de loc niet soepel naar mijn wensen, wat met andere decoders wél soepel gaat.

Maar dat zijn mijn ervaringen met ESU.
Sindsdien met andere merken geprobeerd, wat (voor mij) een wereld van verschil is!

Maar zoals ik reeds zei, is een decoder als een auto of smartphone.. Veel verschillende merken en voor de ene is het ene goed en voor de ander niet...
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

jelle

Welke decoder de "beste" is, da's een vraag welke je altijd heel verschillende antwoorden op zal leveren, dat hangt heel sterk af van ieders ervaringen en voorkeuren.

Zelf heb ik goede ervaringen met Kuehn decoders, doen het gewoon zoals het hoort en programmeren is ook geen enkel probleem. Ik heb ook twee Zimo decoders in gebruik, die leveren als enig probleem op dat ze soms het stop commando missen en dus heel langzaam blijven rijden. Dit heeft al meerdere aanrijdingen veroorzaakt.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

janieburton

Citaat van: jelle op 17 april 2013, 01:48:06 AM
Ik heb ook twee Zimo decoders in gebruik, die leveren als enig probleem op dat ze soms het stop commando missen en dus heel langzaam blijven rijden. Dit heeft al meerdere aanrijdingen veroorzaakt.

Heb over dit probleem met de Zimo decoders ook gehoord, dat ze "blijven kruipen" in de stop sectie en zo door de blok gaan.
 

janieburton

Ik heb van iemand  3 Trix decoders gekregen(hij gebruikt ze niet meer), nu is mijn vraag waar kan ik een handleiding(lijst van de CV's) vinden van de Trix decoders.
 

dani

Ik ben een 3-railer, en vooral een  "low budget" man.   Mijn motto is : "meer  voor 't zelfde geld", en ik geef niet graag veel uit aan een sowieso al oeroude lok.
Vandaar dat ik vooral voor de oudere Märklin lokomotiefjes bij het digitaliseren mijn toevlucht neem tot  TAMS  LD-W-32, aangezien ik geen echt hoge eisen stel aan die oudjes.    Waarom ?

1. je hoeft geen permanent magneet te plaatsen
2. ze kosten bijna noppes  (16 euro per stuk)
3. je kan ze vrij simpel instellen
4. ze werken met meerder types AC motoren
5. inbouwen is een fluitje van een cent

Nadelen :

1.  ze hebben geen lastregeling   (de LD-G-32 dus de DC versie wel)
2. ze hebben geen optimaal rijgedrag (maar bij die owe bakbeesten van loks heb je dat sowieso al niet)
3. sommigen vinden dat de treinen "lopen als een natte krant" (ik ben het daar niet mee eens)
4. een soms irritant piepend geluid  bij het optrekken   (de PWM regeling )
5. voorzichtig bij het solderen dat er geen soldeereilandjes los komen   (als je deftig kan solderen gebeurt dat niet)



Verder heb ik ook loks met Uhlenbrock aan boord  (vooral die van Piko) en met origineel Märklin .    Zelfs een paar machines met permanentmagneet en LoPi 4  heb ik op de baan staan.


Ik vind de discussie   "wat is de beste" eigenlijk een klein beetje  zinloos geworden met het zo gevarieerd en uitgebreid aanbod van vandaag.
De meer relevante vraag voor mij  zou zijn :   "welke voldoet best aan je persoonlijke vereisten en (vooral) je budget ?"

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

eve

Citaat van: janieburton op 25 april 2013, 22:35:42 PM
Ik heb van iemand  3 Trix decoders gekregen(hij gebruikt ze niet meer), nu is mijn vraag waar kan ik een handleiding(lijst van de CV's) vinden van de Trix decoders.

Welke Trix-decoders ? (nummer)

Erik

conducteur

#26
Als je een decoder in marklin locomotieven met  veldmagneetspoel steekt, verander je de werking ervan en bouw je de motor met je decoder om naar een ander 'type'.


Je loc is geoptimaliseerd voor werking met zijn spoel in serie met de rotorwikkelingen. Die motor heeft een grote kracht om aan te zetten. Plaats je die 'parallel' aan de rotorwikkelingen (wat je doet met je decoder), heb je een motor die minder kracht heeft bij het aanzetten. Aldus mijn ervaring met die decoders.


Ombouwen naar permanente magneet weet ik niet of dat bevorderlijk is, of niet, of wat het beste is (permanente magneet + decoder) dat heb ik nog niet gedaan, of speciale decoder.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

@Rian:   dat kan best kloppen.  Toch blijf ik er bij dat met de goedkope decodertjes à la Tams , je best  bevredigend resultaat kan behalen.
Er is zelfs een CV-waarde speciaal voor die "optrek-boost"  (ik dacht CV # 2) voorzien zodat de motor een extra kick krijgt bij het aanzetten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ik zweer bij ESU en permanent magneten (ik heb ook een LokProgrammer) en al die dingetjes samen zorgen dat m'n omgebouwde locs een subliem rijgedrag hebben.
M'n beste locs zijn nu omgebouwd met LokSound decoders, de rest zal met het LokPilots moeten stellen.  En inderdaad dat was een flinke hap uit het budget want die dingen zijn niet goedkoop.  Maar ja, ik heb serieus kunnen besparen op de wissel- en accessory-decoders; dus een 'folieke' mocht wel effe.

Ik moet toegeven dat de kwaliteit van de ESUs niet meer is zoals vroeger.  Heb er 2 moeten terugsturen, waar gewoon geen leven in te krijgen was; en van de meesten moet ik de solderingen corrigeren.  Ook is het plastic krimp omhulsel meestal veel te kort, zodat je kortsluiting met het chassis riskeert.

2e keuze zou bij Tams zijn omwille van de prijs.  Dus ik sluit me aan bij Dani, een beste bestaat niet echt...

janieburton

Citaat van: eve op 07 mei 2013, 11:16:55 AM
Citaat van: janieburton op 25 april 2013, 22:35:42 PM
Ik heb van iemand  3 Trix decoders gekregen(hij gebruikt ze niet meer), nu is mijn vraag waar kan ik een handleiding(lijst van de CV's) vinden van de Trix decoders.

Welke Trix-decoders ? (nummer)

Erik

Hier de cat. nr van  één van de trix decoders.

de cat.nr. is: 156 760