Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

weekend rust deel 2

Gestart door Eres, 16 maart 2013, 13:42:40 PM

Eres

Ja daar staan dus zoals gezegd twee treinstellen. Ook de gummineus MS 477 staat hier het weekend. Maar het vreemd voor mij is dat er aan de ene kant dus de 1804 staat die alles binnenbracht en dan maandagmorgen door de 1836 weer naar Brussel via Luik zal worden gebracht. Is dit normaal dat er aan beide kanten een hle loc staat terwijl zoals te zien is achter de 1836 een rijtuig staat welke zelfstandig kan rijden omdat er aan de andere kant de 1804 staat. 

Tevens een vraag aan de experts. Ik zie hier in het weekend altijd die Gummineuzen staan moet ik nu MS of MR voor het nummer zetten deze informatie in mij helaas niet bekend en ieder antwoord is welkom.

















Ik hoor graag jullie reactie

groet

Wim

doomslu

#1
Als ik me niet vergis staat MS voor motorstel en MR voor motorrijtuig (alhoewel ik meen dat het eigenlijk MW = motorwagen moet zijn).
Dat laatste is een dieselstel. Hier gaat het dus om een MS.

Aanvulling uit Wikipedia:
In het jargon van de NMBS wordt bij de benaming van motorrijtuigen een onderscheid gemaakt naar gelang de aandrijving. Een motorrijtuig met dieselmotor is een motorwagen, afgekort: MW (in het Frans: autorail, AR). Een elektrisch aangedreven motorrijtuig is een motorstel, afgekort: MS (in het Frans: automotrice, AM). Bij het gebruik van die terminologie maakt het niet uit of het gaat om een enkelvoudig (één bak) of een meerledig motorrijtuig.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Eres

Luc

Bedankt voor de informatie het is me nu duidelijk en heb ik de juiste prefix gebruikt dus MS. Ik had gegokt waarom weet ik niet maar ik ga ook op Wikipedia kijken.

Groet en prettig weekend

Wim

chef garde

MR lijkt mij eerder een politieke strekking!

We gebruiken MS (Motorstel) of AM (Automotrice).

De gummineus waar jij een passende benaming voor zoekt, wordt MS96 genoemd.  De 96 verwijst naar het bouwjaar van de eerste van deze stellen, 1996.

Het kan zijn dat het stuurrijtuig I11 ergens een technisch mankement heeft waardoor er niet in trek- en duw kan gereden worden.  De 1836 zal de boel wel verslepen!

Eres

Wouter

Dank voor je reactie, ik heb vanochtend dus aan de Sous Chef navraag gedaan en deze vertelde mij dat het treinstel door de 1804 werd binnengereden. Ook dat de 1836 maandag de boel weer zal meenemen naar Brussel.

Ik denk dan misschien verkeerd verkeerd maar het moet dan toch een kleine moeite zijn om de 1804 los te koppelen en via een rangeer spoor om te rijden? Er zijn vele rangeer mogelijkheden in Gouvy aanwezig. Denk dat om zomaar een extra loc mee te sturen erg duur zal zijn. Maar het is maar een idee zoveel verstand heb ik er nog niet van.

Maar toch bedankt voor je reactie

Wim

ERVIN

Een extra loc mee versturen gebeurt regelmatig hoor Wim , kijk maar even....  ;)
Foto genomen in Berchem.


Eres

Erwin,

Dank voor je leuke foto. Een dergelijke kombinatie met twee locs achter elkaar heb ik vaak genoeg gezien speciaal in het goederen verkeer of zoals jullie zeggen met de cargo's Het was heel gebruikelijk destijds oa in het ijzererts vervoer dat er dubbele locs werden ingezet. Dit ten voordele van het aantal wagons en het gewicht wat men kon meenemen.

Maar de technieken veranderen en wordt de trekkracht van de loc steeds beter en kan men vaak genoeg met een loc rijden. Maar deze kombinatie is mij bekend en het is een leuke foto die je toonde.

Dank en prettige zondag verder

Wim

modelbaanHO

Beste Wim,

De foto die Erwin plaatst is een foto waarbij een 2de 18 in "opzending" meegaat met een konvooi. Deze 2de loc levert zelf geen tractie (op de foto kan je trouwens zien dat geen van de beide pantografen tegen de bovenleiding staat).

Wat jij bedoeld zijn locs die in "dubbeltractie" rijden en samen voor trekkracht zorgen.

Dat is toch wel een verschil.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Jurgen

Ik denk dat Erwin zijn foto dan ook niet past bij de uitleg over Wim zijn foto. Op Wim zijn foto staat de loc achteraan ter vervanging van het defecte stuurrijtuig. Bij Erwin zijn foto kan het om een opzending naar een andere locatie gaan waarbij een losse rit wordt uitgespaard.

Natuurlijk kan het evengoed zijn dat de 2de loc op Erwin zijn foto toch defect is en geholpen wordt door een andere loc. Als dat het geval is, dan is de foto uiteraard wel op zijn plaats hier. Echt zeker gaan we dat nooit te weten komen vrees ik.

Wat het ook is, het zijn mooie foto's.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Eres

Ik wil graag jullie allemaal bedanken voor de informatie. Maar zoals reeds gezegd de juiste toedracht waarom zullen we niet horen. Voor mij mag het ieder weekend zo gebeuren en straks met lang licht in de avonden ook kan ik de collectie met de 18 reeks goed gaan aanvullen.

Wens jullie een prettige avond verder

Wim

ERVIN

Het zou idd kunnen zijn dat de tweede 18 defect was , maar ik heb daar toen bijna een hele dag gestaan , en heb deze combinatie meerdere keren opnieuw doorheen Berchem zien rijden , misschien hadden ze toen geen tijd genoeg om de tweede loc ergens af te koppelen , zodat hij heel de dag mee op ronde mocht.  :-\

Jurgen

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Hannelore

Nog even voortbreien op MS of MR.

De benaming zijn sedert een aantal maanden veranderd. Wat vroeger MS is, moet nu eigelijk MR genoemd worden. Dit sedert de nieuwere benaming voor het materieel. Natuurlijk voordat MS ooit uit het onofficieel jargon zal verdwijnen zijn we terug een aantal jaar verder. Denk maar aan MS03 = MR 80( Break).

MW is natuurlijk Motorwagen zoals de 41 ers( de buuskes)

Gr