Ronald gaat Finescale in spoor 0!

Gestart door Ronald, 15 maart 2013, 22:06:27 PM

Ronald

Hallo luitjes,

Na OntraXS gaan we weer wat nieuws bouwen. De Civil War baan is zo goed als klaar, en om de zomer door te komen moet er wel wat om handen zijn ;)

Een zittend gat (in dit geval veel liggend) verzint zich wat. In de zoektocht naar een thema en een loc kwam ik e.e.a. tegen. De wereld van Amerikaans 0 is er eentje van eenmalige series bij de 2 en 3-rail locs. Ik wil natuurlijk 2-rail en daar is de spoeling dun. Denkend en discussiërend met maatje Henk van der Kolk kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat er zeker een Geep op het project moest komen. Geep staat voor GP en dat is General Purpose ofwel algeheel doel. Deze locs staan na de bolle F neuzen aan de bakermat van de Amerikaanse spoor industrie dus moest ik daar naar op zoek.
Door iemand op een ander forum werd ik gewezen op een handelaar in Colorado. Toen ik daar over de site struinde vond ik een foto waar 3 van die GP's op stonden. Ze waren van het merk Red Caboose. Deze firma heeft een aantal jaren geleden een serie van deze dingen geproduceerd, en daarmee samengewerkt met Roco voor de aandrijving en Intermountain voor de kap die van hoge kwaliteit en detaillering is.
2 van deze locs waren Burlington Northern en 1 Northern Pacific (waaruit later de BN is voorgekomen). Snel was dan ook de keuze gemaakt en er eentje gekocht. Hij is nog niet helemaal afgebouwd, ze werden kaal gespoten geleverd en moesten voorzien worden van alle detail delen. Compleet is hij in ieder geval wel. Ook is hij nieuw en nooit gebruikt door de vorige eigenaar. De kappen worden trouwens nu gebruikt door Atlas.

Hier het voorbeeld:



En hier mijn model in aantocht:



Vandaag arriveerde de loc na precies 3 weken onderweg geweest te zijn. Natuurlijk na aftikken van inklaringskosten, invoerrechten en BTW.... ach, je hebt er ook iets moois voor.

Het pakketje:



En uitgepakt:





Wat gaan we bouwen? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Heb al wel wat getekend en geschetst en het kan eigenlijk nog alle kanten op. Wat wel zeker is  is dat ik in Finescale of Proto48 ga bouwen. Die 2 liggen erg dicht bij elkaar waarbij mijn voorkeur naar Proto48 uitgaat. Er is genoeg voor te krijgen, en het feit dat je bij deze variant eigenlijk een model van de rails maakt spreekt mij wel aan. Laag profiel railstaaf, voetplaten onder de railstaaf, 2 spijkers per kant dus 4 spijkers per biels, ja eigenlijk alles gaat volgens prototype. Het ziet er fantastisch uit, zie dit voorbeeld:



Bron: http://chris-train-layout.blogspot.nl



Bron: http://d-lp48.blogspot.nl

Ik twijfel nog tussen het westen en een wat noordelijker gelegen prototype. De BN heeft een groot gebied gehad om te bedienen dus er kunnen verschillende thema's gekozen worden.
Ook zal het een kleine modelbaan worden, ergens rond de 3 meter en eventueel in L-vorm met een uitloper van 2 meter. Dat is voor 0 niet groot, maar als je aan het ontwerpen bent is 3 meter zo vergeven ;)

De start is er! Ik ga zo spoedig mogelijk een plan posten hier en daarna zal er serieus begonnen worden met de bouw. Om te spelen had ik al wat flex van Peco laten komen:



Hier kan ik even wat mee experimenteren en kijken wat ik nodig heb. De staven kan ik eventueel hergebruiken, het is de Peco code 124 staaf. Misschien bouw ik eerst een speeldingetje zoals dit, het heet "Chicago Fork":



http://www.carendt.com/scrapbook/page97a/index.html

http://www.carendt.com/scrapbook/page103a/index.html

We zullen zien!

Later!

jacques timmermans

#1
Weer iemand die het ware (modelbouw)licht gezien heeft!
Ten andere, heeft Wenz ook geen Proto 48 rails en wissels naar Amerikaans voorbeeld met code 124 profiel in zijn programma? Zo vermijd je eventuele en vaak dure invoerrechten welke in de EU voor Amerikaanse zendingen berekend worden.

Jacques Timmermans

Ronald

Dank je Jacques! Wenz heeft wel het normaalspoor in 0, maar de wissels zijn stubwissels. En die wil ik dit keer niet, in de tijd waar ik nu ga bouwen waren de stubs allang niet meer aanwezig. Vandaar de sprong naar andere leveranciers.

knightofthepem

Goe gedaan jochie.
Ik zal je blijven volgen, ik hoop dat je er in slaagt in deze schaal op normaalspoor een micro-layout te creëren.


Gerard (je weet wel die grijze)
 

Ronald

Dank je, Gerard ;)

Hoi luitjes.

Intussen maar eens op de zondagmiddag met de loc aan de slag gegaan. Na metingen bleek dat zij analoog maximaal zo rond de 0,8 ampere trekt en in "stall" (geforceerde stilstand) 1,2. Da's eigenlijk teveel voor een H0 decoder maar toch wat gaan proberen.
De aandrijving ziet er zo uit; een Pitman motor met Roco draaistel aandrijvingen:



Eerst maar eens de analoge print verwijderd:



Voor de decoder had ik nog een NEM 652 8-polige aansluiting liggen van een H0 LifeLike Proto2000 loc:



Daar kun je mooi de draden aansteken zonder solderen. Dus de boel losgeknipt, doorgemeten op mogelijke motor-draaistel verbindingen en aangesloten en een Lokpilot eraan:



Dat ging even goed... dit merk loc heeft een manko wat ook veel Europese locs hebben; gespleten tandwielen. Tijdens het analoog rijden was er al wel iets van te merken dat ook deze er last van heeft. Dus heb ik het voorste draaistel even los gehad en geïnspecteerd. Jawel, beide gespleten.... dus weer dicht geschroefd en nu toch even een loksound V4 geprobeerd. Deze met dieselsound gevuld en aangesloten:



En zie, nu loopt de dame redelijk probleemloos. Nog niet gehad dat ze bleef steken en in de beveiliging kwam wat wel met de Pilot gebeurde. Ik ben voorzichtig tevreden en maak er morgen even een filmpje van.
Uiteraard moet ze nieuwe tandwielen. Ongeacht of ik Finescale of Proto ga doen, voor beide zijn nieuwe assen met tandwielen te krijgen bij NWSL (North West Short Line: www.nwsl.com). Die zullen dan tzt besteld worden.

Verder ben ik aan het denken wat ik wil gaan doen. Ben daar nog niet helemaal uit.... misschien maak ik eerst een klein stukje van 1,20 met een sector-plate om te proberen, om daarna met de technieken een grotere baan te bouwen. Die moet dan rond de 3 a 3,30 worden in lengte. Die bouw zal zeker meer dan een jaar in beslag nemen dus met een probeer-baantje kan ik en bouwen en ondertussen een beetje rijden met de loc en nog aan te schaffen wagons.
Maar eens goed over denken. Filmpje komt morgenvroeg!

loco

Ronald
Bedankt om de veranderingen aan je model in detail toe te lichten.
Wat wil je zeggen met gespleten tandwielen?

Ronald

Peter, de tandwielen splijten op de as. Dat komt omdat het materiaal niet het juiste is en ze er op worden gedrukt. Na verloop van tijd (of na langere opslag) blijken die tandwielen dan te splijten waardoor ze wel functioneren maar met elke omwenteling een "tik" geven omdat de tandafstand niet meer klopt op die plek. Proto2000 modellen hadden er ook last van:

- http://smallrails.blogspot.nl/2011/12/how-to-fix-proto-2000-axles-dreaded-p2k.html


loco

Ronald,

bedankt voor deze bijkomende toelichting.
Het probleem dat je meldt is blijkbaar ook een serieus probleem voor sommige Chinese fabrikanten.
Zij willen zelf tandwielen produceren en gaan dan de mist in.
Sommige producenten (initiatiefnemers) bestelden daarom hun tandwielen in Slovenië en stuurden ze dan op naar China om ze daar te laten monteren. Fabrikanten die willen besparen op de productie en montagekosten kiezen dan voor Chinese makelei.

Gerolf

Citaat van: Ronald op 16 maart 2013, 15:01:21 PM
Dank je Jacques! Wenz heeft wel het normaalspoor in 0, maar de wissels zijn stubwissels. En die wil ik dit keer niet, in de tijd waar ik nu ga bouwen waren de stubs allang niet meer aanwezig. Vandaar de sprong naar andere leveranciers.
... en je wissels zelf maken? Lijkt me met jouw kunde haalbaar  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Yep Gerolf!
Zelf wissels maken goed idee en simpel met de mal van Fast Track
http://www.handlaidtrack.com/o-scale-a/175.htm

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

evan

Citaat van: argilla op 18 maart 2013, 12:03:39 PM
Yep Gerolf!
Zelf wissels maken goed idee en simpel met de mal van Fast Track
http://www.handlaidtrack.com/o-scale-a/175.htm

Dat systeem is echt de moeite!  We hebben de Nitinat River RR met de fastback filosofie als uitgangspunt genomen.  Wel zonder de mal want er zit geen enkele standaard wissel op de baan.

Succes met je vervolg Ronald. ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Dank U allemaal. Ja, ik ga ze zelf maken, de onderdelen zoals puntstuk, tongen en strijkrails zijn als gietstuk te krijgen. De rest zoals de voetplaten e.d. koop je los, en samen met wat bielzen maak je daar een stuk spoor of wissel mee :) Het kost wel veel tijd denk ik maar het is de moeite meer als waard omdat het een model van een model wordt.

Gerolf

Citaat van: Ronald op 18 maart 2013, 20:31:01 PM
de onderdelen zoals puntstuk, tongen en strijkrails zijn als gietstuk te krijgen.
... maar voor jou net zo goed haalbaar om ze zelf te maken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Gerolf, dat zou ik kunnen doen maar die delen zijn zo mooi en zo strak, dat krijg ik zelf zo niet voor elkaar:



Bron: www.protocraft.com

Dit zijn de delen voor een nr 7 "bolted frog", een geschroefd puntstuk. En Proto48, dus met zeer kleine toleranties.

argilla

Citaat van: Ronald op 18 maart 2013, 23:01:57 PM
Gerolf, dat zou ik kunnen doen maar die delen zijn zo mooi en zo strak, dat krijg ik zelf zo niet voor elkaar:



Bron: www.protocraft.com

Dit zijn de delen voor een nr 7 "bolted frog", een geschroefd puntstuk. En Proto48, dus met zeer kleine toleranties.

sorry dat ik U moet tegen spreken Ronald. De puntstukken zijn m.i. grof. Fast track zijn veel beter slanker . Het puntstuk is zoals in de werkelijkheid zonder dat tussengietsels. En zoals Gerolf en mijn ondervinding "perfect" haalbaar voor iedereen.
Trouwens per stuk zelf gemaakt is het een pak goedkoper.
Maar dat is ieders goesting . ;) :)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15