Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

paardevlees

Gestart door marimon, 01 maart 2013, 17:20:16 PM

Mattias

Citaat van: SuSke op 01 maart 2013, 23:25:24 PM
Met z'n allen terug naar de kleine zelfstandige beenhouwer om de hoek die weet wat hij verkoopt.
+1!  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Havoc

#16
Als jij nog een beenhouwer in de buurt hebt mag je gelukkig zijn. Hier is alles aan het wegtrekken. Vroeger (15 jaar geleden) waren er op 1km langs de steenweg 6 beenhouwers. Is er nog 1 en dat is meer een traiteur die wat vlees verkoopt omdat er niets anders meer is. De laatste die gestopt is heeft 1 jaar op een overnemer gewacht. Van de 5 bakkers zijn er nog 2. Langs de andere kant zijn er nog altijd evenveel banken (stuk of 10) en vooral zonnecenters, snacks en kappers bijgekomen.

Langs de andere kant zijn er beenhouwerketens die toch wel hun best doen. Die in de buurt heeft bvb een lijst staan op de toonbank met de nummers van de dieren die dan verkocht worden. Natuurlijk kan je daar als simpele klant niet veel van controleren maar het geeft toch wat vertrouwen. En je ziet het vlees liggen. Als je niet weet hoe paard eruitziet...

CiteerEn ja, paardenvlees kan toch verdomd lekker zijn!

Yep  8) Ik snap het ook niet helemaal. Toen er vergif in de kiekens zat was er zoveel niet om te doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Doornroosje

Citaat van: SuSke op 01 maart 2013, 23:25:24 PM
Met z'n allen terug naar de kleine zelfstandige beenhouwer om de hoek die weet wat hij verkoopt.

Waarom niet nog verder terug? Zelf je eigen voedsel kweken. Af en toe slacht ik een kip of konijn. Een of twee keer per jaar een schaap momenteel. Ik kijk uit naar het moment waarop ik van mijn madam licht op groen krijg om enkele varkens te houden... Het meerendeel van mijn eten is echt zelfgeteeld, voor mij zo weinig mogelijk brol van supermarkten, eens je het verschil hebt geproefd, wil je niets anders meer.

SuSke

Citaat van: Doornroosje op 04 maart 2013, 10:04:27 AM
Citaat van: SuSke op 01 maart 2013, 23:25:24 PM
Met z'n allen terug naar de kleine zelfstandige beenhouwer om de hoek die weet wat hij verkoopt.

Waarom niet nog verder terug? Zelf je eigen voedsel kweken. Af en toe slacht ik een kip of konijn. Een of twee keer per jaar een schaap momenteel. Ik kijk uit naar het moment waarop ik van mijn madam licht op groen krijg om enkele varkens te houden... Het meerendeel van mijn eten is echt zelfgeteeld, voor mij zo weinig mogelijk brol van supermarkten, eens je het verschil hebt geproefd, wil je niets anders meer.
Ik geef je volledig gelijk maar er zijn toch een aantal belangrijke randbemerkingen hieromtrent.
Het lijkt me voor de meerderheid onder ons toch wel een beetje moeilijjk. Niet iedereen heeft de beschikking over een mooie tuin waar je een veestapel in kan houden. Het gros moet het doen met een stadstuintje of een balkonnetje, niet direct de ideale plaats om dat vee te kweken. Nog te zwijgen van de procedures bij de vrederechter in verband met geluids- en reukhinder die je produceert en je mag van geluk spreken dat Gaia niet langs komt.
Op stal zetten bij een reguliere boer en je zal weten wat het je kost.
Verder weet ik ook niet juist of je geen "illegale" practijken beoefend wanneer je zelf gaat slachten (buiten het slachthuis) van iets anders dan gevogelte, dus je bewuste schapen en varkens.
Het vervolg laat niet lang op zich wachten in onze hedendaagse maatschappij.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Doornroosje

Voor de grotere dieren moet je 2 weken op voorhand een slachtbewijs afhalen op de gemeente. Voor kleinvee hoeft dit niet. Je moet wel geregistreerd staan als thuisslachter bij de gemeente voor je dit slachtbewijs kan aanvragen. Varken en schaap mag nog net thuis geslacht worden (in onze gemeente), grotere dieren zijn verplicht in het slachthuis. Verder mag het vlees de eigendom niet verlaten, dus enkel voor thuisconsumptie.

Het zou maar erg zijn als ik illegaal zou bezig zijn, mijn job is namelijk officier van gerechtelijke politie...

Gaia, das iets anders. Maar als ik dan begin over hoe mooi leven ik die dieren geef voor ze de laatste kamer ingaan, denk ik niet dat er nog iemand bezwaren tegen heeft. Uiteraard heb je gelijk dat niet iedereen dit kan doen vanwege plaatsgebrek. Het is maar EEN oplossing voor al die voedeselcrisissen de ze ons in de maag splitsen (what's in a name).

modeltreinbart

En alle gekheid op een stokje na paardevlees in de balletjes van IKEA : De peerdekleuten.
Nu ook uitwerpselen gevonden in de taartjes : strontgebak dus.  ;D ;D ;D
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Metpetergaathetbeter

naar verluid hebben ze zelfs paardenDNA gevonden in Lokerse Paardelookworsten ! ;D

Groeten Peter ;)