5523 als Exclusief model voor de lezers van MSM

Gestart door Binco, 01 maart 2013, 17:18:10 PM

Binco

Laten we in dit topic wat info (lees: foto's) verzamelen rond deze lok.
Ik denk dat dit best leuk is voor de mensen die deze hebben besteld. (of misschien voor diegene die nog twijfelen  ::);D

Ik zal de aftrap geven:

Foto 1 kennen we ondertussen allemaal al. Het is deze van uit het artikel:
Citeer
Bron:http://www.modelspoormagazine.com/speciale-actie-5523-nl.html

Foto 2 vond ik in de archieven van Eric en Patrick. (Tassignon)
Citeer
Bron:http://rixke.tassignon.be/spip.php?article22

Foto 3 kwam ik toevallig tegen via HGBTF,
Citeer
Bron:http://blog.seniorennet.be/overweg13/

Zo, wie volgt?  8)

ERVIN

Ik kan helaas geen foto's laten zien van deze loc , omdat ik er geen van heb , maar het zijn wel leuke foto's Binco , waarvoor dank. ;)

Binco

Ga meteen nog een aanvulling doen.
Volgende foto's komen ook van op de site van modelspoormagazine.
Ik denk dat ik er geen kwaad me doe om deze ook hier te plaatsen  ;)

Foto 4:
Citeer
Bron: Valere Volders :http://www.modelspoormagazine.com/speciale-actie-5523-nl.html

Foto 5:
Citeer
Bron: Valere Volders :http://www.modelspoormagazine.com/speciale-actie-5523-nl.html

Foto 6:
Citeer
Bron: Valere Volders :http://www.modelspoormagazine.com/speciale-actie-5523-nl.html

:) ;)

Jurgen

Tja, veel info kan ik ook niet geven. Ik kan alleen maar foto's van het internet plukken, maar dat kan iedereen uiteraard. Ik blijf het draadje wel met plezier volgen.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Binco

Citaat van: Jurgen op 01 maart 2013, 18:17:31 PM
Ik kan alleen maar foto's van het internet plukken, maar dat kan iedereen uiteraard.
Wat denk je dat ik hierboven gedaan heb Jurgen ...  ::) ;D

Citeer
Ik blijf het draadje wel met plezier volgen.  :)
;)

Metpetergaathetbeter

ik prefereerde toch een gehele blauwe, maar gun het de IV rijders, mocht het een recentere geweest zijn stond mijn naam ook al op dat lijstje en nu hopen dat VBV verder de ingeslagen weg volgt en dat er misschien nog mensen op de kar (trein ?) springen !

Groeten Peter ;)

doomslu

Toch even bij vermelden dat die laatste foto's ter beschikking zijn gesteld met de toestemming van Valere Volders.

We hebben een paar weken wanhopig gezocht naar foto's die we mochten gebruiken. Het is uiteindelijk gelukt.
Deze loc heeft slechts enkele jaren zo gereden, vandaar die schaarste.
Nogmaals een bewijs dat het een exclusief exemplaar is.  ;)

Wel opvallend: steeds hangen er M2 rijtuigen aan...

Een ganse blauwe is er al geweest, dus dat leek ons niet zo bijzonder.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Anarchy


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

thor

Ik kan Jeroen en Mark enkel bijtreden in hun kommentaar, prima keuze!
Andere tijdperk versie's zullen er ongetwijfeld komen....
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

cyberbeast

Nu nog iemand met een abonnement zoeken die er eentje wil kopen voor mij :p
Ik koop mijn nummers altijd los :(
 

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

theedooz

Ik twijfel nog gezien de beperkte inzetbaarheid. Maar initiatief en prijsstelling is top!

Mocht het allemaal lukken een verzoek voor het volgende model: een blauwe 5542 in TP IV uitvoering.
 

Michael

De M2 rijtuigen in model, welke fabrikant(en) heeft (hebben) deze in productie?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterVG


Wat opzoekwerk in tijdschriften uit de periode 1978 - 1981 leverde deze informatie op.

Loc 5523 was de derde loc uit de reeks 55 welke een elektrische generator ingebouwd kreeg. Toen de loc in 1979 te Salzinnes toekwam voor revisie was hij de laatste loc uit de reeks welke de originele kleurstelling droeg. Daarmee verdween de groene livrei met enkele gele band uit het 55'ers bestand. Op 20 augustus 1979 werd de machine afgeleverd door Salzinnes voor de dienst. Hierbij muteerde de loc van depot Kinkempois naar Jemelle. Loc 5523 werd de eerste loc welke een gele livrei droeg met een dunne blauwe band. Op 22 augustus 1979 werden proefritten gereden op de spoorlijn tussen Namen en Givet.

Op 17 oktober 1979 volgde loc 5510. In deze machine werd eveneens een elektrische generator ingebouwd tijdens een revisie te Salzinnes. Deze loc kreeg dezelfde kleurstelling als loc 5523.

Toen op 10 januari 1980 5515 afgeleverd werd door Salzinnes met generator was de kleurstelling licht gewijzigd. Om het verschil met gewone 55'ers opvallender te maken werd de blauwe band lichter van kleur. Het donderblauw van de 5523 en 5510 was immers moeilijk te onderscheiden van het normaal toegepaste groen.

Loc 5529 was de eerste loc die Salzinnes in blauwe kleurstelling verliet op 4 april 1980. Deze livrei was een groot succes. Voor het personeel was er een duidelijk zichtbaar verschil tussen een gewone 55 en eentje geschikt voor elektrische verwarming.
De NMBS besliste daarom alle locs reeks 55 met generator snel om te spuiten in de blauwe kleurstelling. Loc 5523 was de laatste die omgespoten werd. In april 1981 kwam hij in het blauw Salzinnes buiten.

Wat de inzet betreft van de geelblauwe 5523.
De loc had als depot Jemelle.
De vaste dienst van de loc bestond erin de reizigersdienst te verzekeren op de relatie: Jemelle - Luik - Liers. Intressant is echter dat vanuit Liers één slag tot Hasselt gemaakt werd, treinnummers 9592 en 9519.
Afgaande op de getoonde fotos kunnen we er vanuit gaan dat voor deze dienst een stam M2 rijtuigen ingedeeld was.
Door hun elektrische generator waren de locs echter geregeld te zien voor extra treinen met buitenlandse rijtuigen.