Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

5523 als Exclusief model voor de lezers van MSM

Gestart door Binco, 01 maart 2013, 17:18:10 PM

ACFI

Citaat van: theedooz op 01 maart 2013, 22:14:47 PM
Mocht het allemaal lukken een verzoek voor het volgende model: een blauwe 5542 in TP IV uitvoering.

Maar allez.

Er zijn al zoveel blauwe en geelgroene en groengele. Met sticker, zonder sticker, met antennetje, zonder antenneke. Allen de versies met roestvlekken door slecht onderhoud mankeren nog.

Een simpele, originele tijdperk III.

Het model van Märklin is ondertussen al bijna op pensioen en mijn exemplaar is stilaan uiteengerammeld.

Dus simpelweg groen met een klein fijn strepeke en de TpIII-ers zijn wreed content.

St.

Ps. En met de juiste lichten natuurlijk.
Pps. Natuurlijk mag iedereen zijn droom 205/55 wensen. Het zou nogal droevig zijn als we allemaal het zelfde zouden wensen. :)

Brossel

Citaat van: Michael op 01 maart 2013, 23:44:29 PM
De M2 rijtuigen in model, welke fabrikant(en) heeft (hebben) deze in productie?

Dan moet ik je helaas teleurstellen:

Lima heeft vroeger ooit de gewone groene tijdperk IV rijtuigen gemaakt...maar die zijn van een heel ander, vooral lager, niveau qua detaillering dan de B-Models 5523.
Dan hebben we nog de Märklin M2's...maar die zijn tot op heden niet gemaakt in een groene tijdperk IV uitvoering, niet zijnde trekduw.

De treinen zoals op vorenstaande foto's kun je dan ook helaas niet namaken.

Passende rijtuigen voor achter die 5523 zullen we dus moeten zoeken bij het brede scala aan internationale rijtuigen van de NMBS, SBB, SNCF en bijvoorbeeld de FS uit de periode 1979 tot 1981.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Michael

Argilla, Davy bedankt voor de verstrekte info.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Binco

Ik vond nog een foto van de 5515 in dezelfde kleurstelling (geel met blauwe lijn).
Ik zet hem hier niet bij daar het om een andere nummer gaat.
Toch de link: FOTO

En weer met de groene M2 rijtuigen  ;D

Alex

Een ATB reeks 55 was ook een mooie keuze geweest, daar had je ook heel wat Nederlanders mee kunnen pakken denk ik.
Deze is ook nog niet aangekondigd door b-models naar ik weet.

Alex

dieselfreak

Zo eentje dus voor de Tijdperk 3 liefhebbers:

http://www.nicospilt.com/rest/RvdR19700800_J1-24.JPG

En als deze er ooit zou komen dan is de stap naar een 212 snel gemaakt.

MC

Metpetergaathetbeter

iets nieuwere en iets juistere (en ook duurdere) zijn ook te  koop bij Marklin

Groeten Peter ;)

PeterVG


Jammer dat de discusie een beetje offtopic aan het worden is. Er loopt hier ook een reeks rond M2 stuurrijtuigen wellicht kan daar dit verhaal daar verder gezet worden.

Zelf blijf ik een beetje op mijn honger zitten rond de geel blauwe 5523.
In Vebov Koerier vond ik info dat de loc in april 1981 als laatste van de subserie blauw gespoten werd.
Dat is echter tegenstrijdig met de info uit de huidige MSM waar geschreven werd dat de loc in 1983 in het blauw gespoten werd. Wie zou het juist voor hebben?

Peter

#23
CiteerJammer dat de discusie een beetje offtopic aan het worden is

Ja, dat is spijtig genoeg een van de zwakke punten van dit forum. Er wordt (te) dikwijls van het oorspronkelijke draadje afgeweken en dit, terwijl er, zoals je zegt, een draadje over oa. de M2 rijtuigen bestaat.
Een uitgebreid draadje over de 55 vind ik hier veel interssanter, maar ja
ieder zijn mening natuurlijk.

Bijgevoegd nog een foto genomen (ein jaren 70 ??) in Coo. Helaas wel al in de blauw/gele kleurstelling.

Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

@ PeterVG: Wil je de juiste datum weten om te beslissen of je het model gaat aankopen of wil je het gewoon weten?

Op de site van Bfoto staat in ieder geval 1981 vermeld als jaar waarin hij de blauwe livrei kreeg. Uiteraard is het de vraag waar de betrokken datums vandaan gehaald werden. Ze kunnen evengoed allemaal overgenomen zijn uit andere boeken die het eveneens fout hadden.

Je kan altijd eens navragen bij de NMBS.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Ik heb de meest relevante discussies over de (bijpassende) M2-rijtuigen verplaatst naar:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16896.0.html

Soms is een reactie deels over de loc, deels over de M2, die heb ik laten staan.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

Citaat van: doomslu op 03 maart 2013, 10:38:09 AM
Ik heb de meest relevante discussies over de (bijpassende) M2-rijtuigen verplaatst naar:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16896.0.html

Soms is een reactie deels over de loc, deels over de M2, die heb ik laten staan.



Waarvoor dank Luc   ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterVG


Wat de foto van Peter betreft.
Die lijkt mij genomen eind jaren 80 begin jaren 90 genomen aangezien er M4 rijtuigen achter de loc hangen.

Jurgen
Het is wel boeiend om te weten wanneer de loc exact is omgespoten.

Als het 1981 was dan heeft de geelblauwe variant Gouvy nooit systematisch aangedaan. Als het 1983 was daarentegen wel. Om de eenvoudige reden dat vanaf 31/5/1981 de elektrische subreeks 55 werd ingezet voor de internationale verbinding 297/296 tussen Luik en Maastricht. Vanaf september 1982 werden de locs voor dezelfde treinverbinding ook ingezet tussen Luxemburg en Luik.  Voor mensen die puur lijn 42 rijden is dit dus een belangrijk detail.

Voor mijn modelspoorprojecten maakt het niet veel uit. Zelf rij ik grotendeels fantasie en bepaal ik zelf de geschiedenis wel. Maar eigenlijk wil ik het graag exact weten om mijn boekhouding rond het treinverloop via lijn 42 te vervolledigen.

Zelf keek ik al jaren uit naar een producent die deze loc betaalbaar op de markt zou brengen. Dus bestel ik er zeker eentje. Prachtig initiatief van MSM trouwens.


Tom

Wordt er bij het model een certificaat voorzien?
Tom

Peter

Wat mijn foto betreft: Ik heb er geen datum van  De foto is genomen tijden een wandeling van Trois Ponts via Coo naar La Gleize (en terug) Op heel die reeks is helaas geen datum langs de achterzijde op vermeld.

Om bij het onderwerp te blijven: wanneer is er eventueel een levering van dat model voorzien
Met vriendelijke groeten
Peter