Klinknageltjes in plasticard

Gestart door Steven86, 13 januari 2006, 22:16:21 PM

Steven86

De vraag is ongetwijfeld al gesteld, maar na wat zoeken heb ik toch niet veel gevonden.

Ik begin aan de zelfbouw van een boogbrug in plasticard. En ik wil klinknageltjes maken. Ik weet dat je het met patroonrollertjes kan maken of met folie van Plastruct. Maar dat lijkt me allemaal een beetje omweg. De patroonrollertjes leveren trouwens geen ronde klinknageltjes.

Vandaar een oproep aan de modelspoorklinknagelexperts hier op dit forum: heeft een van jullie ervaring met de volgende methode:

a) hol buisje messing verzinken in een stukje MDF.
b) pons maken uit een botte naald met een diameter gelijk aan de diameter van de binnenkant van het hol buisje messing
c) plasticard op het verzonken hol buisje leggen en ponsen met de botte naald

Heeft iemand ervaring met die methode, zo ja wat zijn de beginnersfouten om te vermijden?

tonycabus

Mail eens naar Jean-Luc, Steven!
Jouw methode lijkt me wel goed anders.
Ik zou het doen met een kolomboormachine: naald in de boorkop (niet draaiend natuurlijk) en aanslag z? instellen dat de naald een mooi putje (met bijbehorend bultje) erin drukt. Uitproberen op een stukje afval eerst, zou ik zeggen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Steven86

Okidoki. Doe ik. Ik ben van plan de spoorbrug (autoweg) in Muizen na te bouwen. Met MSM nummer 27 in de aanslag. Al bij al, met zo'n prachtige brug dichtbij huis, kan ik niet anders h?.

Alleen staan er nogal wat klinknageltjes op [:D]

En het bruggehoofd komt hier:



Ik ben zo'n uurtje al bezig met naden te vullen in mijn rotswand. Erg rustgevend [|)]

glamo

hey STEVEN;

neem eens een kijkje in MSM nr 32.
daarin staan wat tips voor klinknagels te maken, misschien heb je er wat aan.

mvg KURT
 

Gerolf

Ik heb ergens iets gelezen over bijna uitgeharde lijm. Iedereen heeft wel eens een flesje plastieklijm dat hij te lang heeft laten openstaan. Met dit spul en een tandenstokertje zou je klinknagel-imitaties kunnen 'opdruppelen'. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Op mijn dam-brug heb ik gewerkt met een geslepen tandwieltje in een rollertje. Dat resultaat vond ik niet slecht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven86

citaat:
Geplaatst door glamo

hey STEVEN;

neem eens een kijkje in MSM nr 32.
daarin staan wat tips voor klinknagels te maken, misschien heb je er wat aan.

mvg KURT



Kurt, thx. Ik herinner me idd. iets over klinknagels in eerdere nummers, maar dat spaart me heel wat zoekwerk.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb ergens iets gelezen over bijna uitgeharde lijm. Iedereen heeft wel eens een flesje plastieklijm dat hij te lang heeft laten openstaan. Met dit spul en een tandenstokertje zou je klinknagel-imitaties kunnen 'opdruppelen'. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Op mijn dam-brug heb ik gewerkt met een geslepen tandwieltje in een rollertje. Dat resultaat vond ik niet slecht.



Lijmdruppels heb ik overwogen maar ik vrees dat je daarvan het resultaat moeilijk constant houdt. Er bestaan ook zoiets als draden trekken uit restjes rond plastiek van bouwkits, maar dat lijkt me priegelwerk.

De tandwieltjes van een patroonroller slepen vind ik een erg goed idee. Had ik nog niet aan gedacht. Weet je nog welke patroonroller (nummer) je gebruikt hebt voor je brug?


Alvast bedankt,

Steven

Gerolf

Ik heb zelf een oud metalen tandwieltje schuin afgeslepen, zodat het puntige tandjes werden, en dat tandwieltje in een patroonroller gestoken. De tandafstand bedraagt ongeveer 1,5mm.
Daarmee kon ik dunne plasticard (0,3mm) na wat oefening gelijkmatig van klinknagels voorzien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven86

Ok, bedankt. Ik ga eens rommelen naar wat tandwieltjes [:)]

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

De tip van tonycabus met de kolomboormachine is 'best te doen'.

Ikzelf gebruik een ponsapparaat, van het genre dat uurwerkmakers gebruiken.  Het heeft een 'aambeeld' met een gaatje in, dat ik moet centreren onder de pons.  Met een aanslag kan ik dan de diepte regelen.  Hiermee kan ik zeer goed klinknagels drukken in plasticard.

Wanneer je dus een klein gaatje (bvb 1 mm of kleiner) in een vlak stuk ijzer boort, en dit centreert onder een puntig voorwerp in de boorkop kun je ponsen.  Sommige kolomboormachines hebben ook een aanslag of iets dergelijks waardoor je de diepte kunt instellen.  Zo zijn alle klinknagels ongeveer even diep uitgeduwd.

Klinknagels in messing doe ik op dezelfde manier, maar de indruk wordt dan wel geklopt met een hamer.

Groeten Mr tsjoektsjoek.




Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?

Steven86

Hoi Tsjoektsjoek,

Bedankt voor de feedback. Ik ben vorig weekend alle naaiwinkeltjes (zeg ik dat goed?) afgeschuimd op zoek naar een patroonrollertje. Die naaistertjes keken me aan en zeiden "ah ja, zoiets om door stof te drukken als vroeger". Dus, niet vlot te vinden.

Tandwieltjes (tip van Gerolf) heb ik gezocht, maar ik heb er enkel in kunststof gevonden en geen passende in metaal. Plastic is overal. Zelf een pons-systeempje voor mijn kolomboor ontwerpen zal het inderdaad worden. Ondertussen zijn berg en rotsjes klaar voor het inkleuren dus volgend weekend beginnen we aan de brug [;)]

erik de noorman

Steven,

Een fijne haarkam in metaal is ideaal om klinknagels in een rij te maken.

Erik

GeM

Het mooiste resultaat bekom je volgens mij nog steeds door 'echte' klinknagels te plaatsen. Toegegeven, it's a hell of a job, maar het resultaat is prachtig.
Chalumano heeft klinknagels in zijn gamma. fijn boren, klinknagel erin kleven en achteraf mooi verweren....
Ik zal eens een fotootje opsnorren en hierbij plaatsen.
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

ysbeer

eigenlijk ben ik geen nieten teller dus misschien is het onderstaande
onzin,maar dat hoor ik dan wel.

Ik was nieuwsgierig en ben bij een spoorbrug hier in de buurt die nog met nagels in elkaar zit gaan kijken.
kom er niet helemaal goed bij komen maar ik schat de nagel kop niet groter dan 4 cm rond.[:0]
over drijven we wat en zeggen we ,hij is 43 mm dan wordt dat in model
een halve millimeter.
D.w.z gaatje boren van 0,3 en daar dan een nageltje in prutsen
Hemeltje lief wat en werk ,en dat niet een keer wel 500 keer schat ik

wie dat doet en het mooi voor elkaar krijgt,wordt door mij zeer bewonderd,en dat meen ik[:0][:0]

wim

GeM

citaat:
D.w.z gaatje boren van 0,3 en daar dan een nageltje in prutsen
Hemeltje lief wat en werk ,en dat niet een keer wel 500 keer schat ik


Inderdaad! maar het resultaat is dan ook navenant [^]
Ik zorg voor de nodige foto's, ik zal ze vrijdag op de club nemen. Ik moet er wel eerlijk bij vermelden dat ik het niet zelf heb gedaan, het zien doen vond ik al goed genoeg [:D]
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I