Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Nieuwe huisstijl NMBS

Gestart door Kedeng Kedeng, 13 januari 2006, 22:03:28 PM

Kedeng Kedeng

Dit staat op de website van de pijl

Treinstations krijgen nieuwe look
De Belgische treinstations krijgen in de komende jaren een nieuwe huisstijl. De nieuwe huisstijl, wit kunststofdesign, oogt niet alleen moderner, maar moet ook orde scheppen in de wirwar van signalisatie. Het toverwoord daarbij is de herkenbaarheid. Daarom krijgen de fronten van de loketten, de verkoopsautomaten, de signalisatieborden en informatiezuilen allemaal dezelfde stijl aangemeten. Omdat stations van de buitenkant niet altijd als zodanig opvallen, komt er een opvallend baken met het NMBS-logo dat boven het gebouw uittorent. Daarnaast komt er een stationsklok op de gevel. Sint-Niklaas is het eerste station dat de nieuwe huisstijl aangemeten heeft gekregen. In april volgt dat van Ottignies.

Ik heb het gisteren op de tv gezien
en ?ik? vind het niet echt mooiV
Ik vond de blauwe stations borden veel mooier.

Kedeng Kedeng

#1

Gerolf

#2
Een probleem met de huisstijl is de tijd die men nodig heeft voor men alle stations hieraan heeft aangepast. Ik vrees er wat voor dat ze, tegen de tijd dat ze halverwege zijn, alweer een andere huisstijl gaan starten... [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tom

#3
Gevonden op de websie van De Pijl

citaat:
896 (13-01-2006)
Station Sint-Niklaas raakt maar niet afgewerkt
De NMBS heeft zwaar ge?nvesteerd in de nieuwe aankleding van het station van Sint-Niklaas, maar het geld is op. Daardoor kunnen de roltrappen niet hersteld worden en de perrons niet verhoogd. De spoorwegmaatschappij had dat nochtans beloofd voor 2007. De proefopstelling van de nieuwe huisstijl  kost de NMBS vijf miljoen euro. De bedoeling is de huisstijl door te trekken naar alle Belgische stations. ,,Allemaal goed en wel, die verfraaiing van het Sint-Niklase station, maar de NMBS zou beter eerst de gebreken hier aanpakken'', zegt de Sint-Niklase schepen van Mobiliteit, Urbain Vercauteren (SP.A). Het station van Sint-Niklaas raakt maar niet afgewerkt. De NMBS wil op elk stationsplein in Belgi? een blauwe zeppelin met het B-logo van de NMBS plaatsen, geprikt op een staak van vijftien meter. Het moet een herkenningspunt zijn dat boven de huizen uittorent. Maar al bij het proefproject loopt het fout: de stad Sint-Niklaas weigert toestemming te geven om het baken te installeren. In Sint-Niklaas staat de zeppelin nu noodgedwongen aan de achterkant van het station, kant Noordlaan. Uit De Standaard.



Ik probeer de nieuwe look van de NMBS voorlopig nog positief te zien.
Laten we afwachten wat de toekomst brengt.
Tom

Bert

#4
Als je dan kijkt naar brugge, luik...
Deze stations worden nog gerenoveerd volgens de oude huisstijl.