Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

decoders, decoders, overal decoders

Gestart door Huugooke, 07 februari 2013, 16:03:42 PM

Mattias

Nuja, al een geluk dat er verschillende merken bestaan en heeft iedereen zijn voorkeuren.. Het leven zou anders maar saai zijn  ;)
Ik heb enkele slechte ervaringen gehad met ESU en zal bijgevolg geen producten meer van dit merk aanschaffen.
Van Zimo heb ik tot nog toe lovende ervaringen..
En om die reden vind ik dat iedereen zijn eigen decoders zelf zou moeten kiezen en deze niet in de loc voorgebouwd is..
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

T13 rules

Citaat van: Mattias op 07 februari 2013, 18:50:49 PM
Citaat van: bossie op 07 februari 2013, 18:14:07 PM
@Mattias: Ben ik niet met je eens dat Esu rommel verkoopt.
Het was ook maar een voorbeeld, zelf ben ik erg gecharmeerd van ESU, om diverse redenen.
Wat is jouw favorite decoder merk?
grt Piet.

Ik heb zowel ESU, Kuehn, Lenz en Zimo-decoders gekocht, de voorbije jaren.
Heb wat geprogrammeerd en testgereden.

Het meest tevreden ben ik van Zimo.
Voor de simpele locdecoders iets duurder dan de concurenten, zal ik maar zeggen, dat wel.
Maar als je ze samen met hun Zimo-centrale gebruikt (momenteel MX31ZL (+MX32) ter beschikking, binnenkort MX10 en MX32ZL) zijn ze meer dan hun geld waard.
Lenz is ook zeer degelijk (Silver+ volstaat), maar qua fijnafregeling is zimo net nog een stapje voor..
Kuehn is degelijk. Niks meer, niks minder. Volstaat voor de modelspoorder die al zijn functies wil benutten...

Maar van ESU heb ik een afkeer gekregen, vooral de laatste weken..
De decoders zien eruit zoals hun collega's, maar de draden zijn zeer slecht aan de componenten gesoldeerd.
Heb verschillende decoders gehad waar de draden van de ene op de andere dag van de 8-polige stekker, of van de decoder zelf zijn gekomen, wat ik met de andere decoders niet had..
Stel je dan nog eens voor dat je dit in een loc zoals een LSModels 13 ofzo zou hebben, dan is dat een ramp om die maar eventjes te wisselen...

Ook bij het programmeren wilt hij sommige CV's niet accepteren, terwijl de andere decoders dit probleemloos deden.

Ook hebben we 2 locs getest. 2 identiek dezelfde locs (Rivarossi, BLS-locs) De ene had een ESU-decoder ingebouwd en de ander een Zimo.
Beide dezelfde waarden ingesteld gekregen (na lang sukkelen met die ESU-decoder) en beide op 128 stappen gezet.
Daarna de test gedaan door ze beide op stap 1 te zetten. De Zimo kroop vooruit alsof hij slechts 1 per uur reed (omgerekend weliswaar)
Die ESU ging ervandoor gelijk een raket (nu sterk overdreven, maar het verschil is zeer zichtbaar!)

Voor iemand die fijn wil rangeren, is ESU zeker niet geschikt... Sorry...


Mijn decoders zullen in de toekomst hoogstwaarschijnlijk allen Zimo MX630'ers worden.
Zeker met het oog op de MX32ZL-centrale, die ik binnenkort zal aanschaffen..


Dit is mijn mening natuurlijk.. Gelukkig hebben anderen een andere visie.. (zo blijven er zimo's over voor mij)  ::)

Ik ben het volkomen eens met Mattias!!! heb in het verleden ook heel wat problemen verkocht met decoders van ESU.
als het even kan komt er bij mij geen enkele meer binnen!
reden : moeilijk te programmeren , verkeerde of slechte informatie (zie ook het thema ABC die zogezegd ondersteund wordt, doch in realiteit niet zo is; zie daarvoor het Jahoo forum omtrent digitaal(wat wereldwijd gevolgd en becommentarieerd wordt)), met ESU rijden bepaalde loks niet (mits complexe programmering) terwijl bij anderen de lok als vanzelf probleemloos rijdt.
dus voor mij ook Zimo en Lenz!!!!!
lang leve kwaliteit en service!!!!
 

conducteur

Als je dan in elke loc toch een decoder steekt, koop meteen ook een centrale en ga digitaal rijden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: conducteur op 07 februari 2013, 21:59:55 PM
Als je dan in elke loc toch een decoder steekt, koop meteen ook een centrale en ga digitaal rijden.
Dat is de volgende, niet noodzakelijke, stap.
Maar je kunt dan wel gefaseerd over gaan.
Een stuk of wat treinen/loc's voorzien van een decoder is ook een investering.
Die het later goedkoper maakt om naar digitaal te gaan, door een centrale te kopen.
Alles op zijn tijd, zeggen we in Holland.  :)

grt Piet.

Gerolf

Ik ga nu waarschijnlijk als dinosaurus bestempeld worden, maar zie nog steeds te weinig voordelen aan "de digitale trein"
Niks tegen digitale techniek op zich, gebruik ik al jaren, en de laatste tijd vooral als ik met microcontrollers werk
- als je ziet welke handelingen ik mensen zie doen voor er een trein rijdt (wat was het adres ook weer - oei, hij staat in achteruit, ...)
- probeer eens met de hand drie treinen tegelijk te laten rijden (en in de gaten te houden)
- prijzen van decoders, eenvormigheid in protocollen en aansluitingen, centrale verouderd na 5 jaar, ...
- twee draden ...  ::)
- sound: leuk, maar als er zo >5 rondhoesten met alleen maar hoge en middentonen (waar is de echte diesel-bass?)
Op mijn baan: stroom opzetten, en 14 (en binnenkort 20+) treinen starten onmiddellijk en bollen zonder aanrijdingen
maar toegegeven, dan moet je iets van elektronica kennen, of iets willen leren  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AM
Ik ga nu waarschijnlijk als dinosaurus bestempeld worden, maar zie nog steeds te weinig voordelen aan "de digitale trein"
Niks tegen digitale techniek op zich, gebruik ik al jaren, en de laatste tijd vooral als ik met microcontrollers werk
- als je ziet welke handelingen ik mensen zie doen voor er een trein rijdt (wat was het adres ook weer - oei, hij staat in achteruit, ...)
Voorbeeld DC : in welke block zit mijne 53 ? Sc... verkeerde schakelaar. Nu zit mijn 29 een blok te ver  ;)

Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AM- probeer eens met de hand drie treinen tegelijk te laten rijden (en in de gaten te houden)
Voorbeeld DC : probeer eens twee treinen apart te doen rijden met alleen twee draden  ;)

Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AM- prijzen van decoders, eenvormigheid in protocollen en aansluitingen, centrale verouderd na 5 jaar, ...
Mijn centrale is van 1985. Is dus bijna 28 jaar oud, doet het nog altijd zoals de eerste dag en kan met alle moderne decoders 'praten'.  ;)

Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AM- twee draden ...  ::)
Zie enkele lijnen hierboven  ;)

Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AM- sound: leuk, maar als er zo >5 rondhoesten met alleen maar hoge en middentonen (waar is de echte diesel-bass?)
Ik kan u maar alleen gelijk geven  ;)

Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AMOp mijn baan: stroom opzetten, en 14 (en binnenkort 20+) treinen starten onmiddellijk en bollen zonder aanrijdingen
maar toegegeven, dan moet je iets van elektronica kennen, of iets willen leren  :-\
Met mijn oude centrale, als ik op een toets druk tijdens het aanzetten van het stroom, krijgen alle locomotieven de parameters van hun laatste run. Heel handig. Ik weet niet of dit mogelijk is met de modernere centrales  ;)

En DC, AC, DCC, PC ... is een keuze dat iedereen voor zichzelf doet.

Het belangrijkste : zich amuseren  :)

Michiel

In de N wereld was het tot voor kort goed opgelost. Bijna alle nieuwe locs werden geleverd met een NEM651 stekker met het analoog printje met diodes. Alles was uitwisselbaar (behalve Minitrix die van die *§@!è!ç&-stekkers hebben die zo slecht zijn dat je ze eruit moet knippen). Je kocht een analoge loc, en het digitaliseren was een klusje van niks. De ideale oplossing, lijkt me.

Maar de laatste tijd komt elke fabrikant met zijn eigen digitale stekker, niet meer uitwisselbaar en geen eenheidsnorm meer. Het wordt ontiegelijk duur (elke loc zijn speciale merk-decoder) en in feite nutteloos want die NEM651 deed wat ie moest doen. En geluid in een N-schaal locje is nog eens een factor schrieler en scherper dan een H0-loc. Een echte afknapper vind ik presoonlijk.

Digitaal rijden vind ik echt wel een meerwaarde hebben. Niet vanwege rijkwaliteit (analoog met PWM rijdt een loc ook goed) of extra toeters en bellen (geef ik niet om), maar vooral omdat met de digitale introductie een homogenisereing is gekomen voor de modeltreinbesturing en automatisering. Analoog moet je haast alle struring EN besturingslogica zelf bouwen en programmeren. Digital heb je nu een enorm gamma aan modules en softwarepakketen om je treinbaan geäutomatiseerd te kunnen besturen.

En, de mooiste extra van een digitale decoder tov analoge PWM-sturing vind ik de lastregeling, waardoor snelheid ongeacht last en helling constant gehouden wordt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AM
- als je ziet welke handelingen ik mensen zie doen voor er een trein rijdt (wat was het adres ook weer - oei, hij staat in achteruit, ...)
Een digitale loc op een analoge baan gedraagt zich precies het zelfde als een analoge loc op een analog baan.
Dus rijregelaar voor uit, loc voorui en vv.
Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AM
- probeer eens met de hand drie treinen tegelijk te laten rijden (en in de gaten te houden)
Nee dat gaat niet, daar hoeven we verder niet over te discussieren.
Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AM
- prijzen van decoders, eenvormigheid in protocollen en aansluitingen, centrale verouderd na 5 jaar, ...
Dit is mi. een argument wat geen stand houd. Het MM (Marklin-Motorola) protocol stamt uit de begin jaren 70 en is beslist niet verouderd, echter DCC(eind 70ér jaren) is ontwikkeld om alle fabrikanten bijeen te brengen ten einde te komen tot standarisatie.
DCC en MM verstaan/verdragen elkaar prima binnen één stroomkring.
Nieuwe ontwikkelingen worden in de conservatieve modeltreinwereld niet snel omarmd. Märklin (toch echt geen kleintje) heeft een tijd geleden het MFX protocol ontwikkeld. dit werd met veel tam tam aangekondigd want dan hoefde je geen adressen meer in te stellen, binnen een 20tal seconden hadden alle loc's zich bij de centrale gemeld. Er is één fabrikant die MFX ondersteunt na al die jaren, inderdaad Märklin. ESU is er mee gestopt en de anderen halen hun schouders op.
Citaat van: Gerolf op 08 februari 2013, 01:38:05 AM
- sound: leuk, maar als er zo >5 rondhoesten met alleen maar hoge en middentonen (waar is de echte diesel-bass?)
mee eens ik wil (ondanks mijn voorliefde voor digitaal rijden) ook geen sound op mijn baan.

Tenslotte nog even deze opmerking:
Maar digitale treinbesturing is eigenlijk alleen maar 'leuk' als het hele spul automatisch(computergestuurd) rijdt.
En als je daar op termijn naar toe wilt overstappen dan is het (terwijl je nog even analoog blijft rijden) zinnig om gefaseerd je materieel van een decoder te voorzien.
Dan verandert er niets totdat je een digtale centrale aansluit op je baan.
En ik vermoedde dat dat de insteek was van Hugo zijn vraag.
Maar deze nog eens doorlezend, zou de vraag zomaar een andere reden kunnen hebben.
Citaat van: Huugooke op 07 februari 2013, 16:03:42 PM
Zou het niet zinvol zijn om in alle locs decoders te bouwen als je met "gewoon" gelijkstroom rijdt?
Ze rijden beter want er is motorsturing, de lichten werken aangenamer en hun rijgedrag is instelbaar.
En laten we ons beperken tot die vraag, want dit draadje gaat mi. ontaarden in de aloude pro-contra strijd tussen digitaal en analoog.
En dat leek me niet de essentie van de vraag.
Die was analoog rijden en blijven rijden met een decoder of zonder decoder?

De opmerking van Michiel, ja die NEM stekkers dat is een probleem.
Er komen staads meer functies in de decoders en dan zijn 6 of 8 draadjes te weinig.
Ik voorzie dat we binnenkort ook hier een nieuwe standaard gaan kijgen.
grt Piet.


Tjalling

Citaat van: bossie op 08 februari 2013, 09:53:24 AM
...
Tenslotte nog even deze opmerking:
Maar digitale treinbesturing is eigenlijk alleen maar 'leuk' als het hele spul automatisch(computergestuurd) rijdt.
En als je daar op termijn naar toe wilt overstappen dan is het (terwijl je nog even analoog blijft rijden) zinnig om gefaseerd je materieel van een decoder te voorzien.
Dan verandert er niets totdat je een digtale centrale aansluit op je baan.
....

Deze opmerking is naar mijn idee de grootste denkfout mbt digitaal rijden. Eén van de mogelijke doelen van digitaal rijden is een volledig geautomatiseerde baan. Maar dat is absoluut geen noodzaak!

Voor heel veel mensen is dat helemaal niet interessant/ haalbaar. Toch is een overstap naar digitaal de moeite waard, en wel om de volgende 3 redenen:
1:  Je kunt 2 locomotieven in dezelfde stroomkring onafhankelijk van elkaar besturen (dit verhoogt het spelplezier met rangeren!)
2:  Doordat de spanning op de baan hoger is, zijn er minder problemen met stroomafname
3:  Omdat de locomotieven individueel aangestuurd worden is het niet meer nodig om alle opstelsporen apart te bedraden/ schakelen.

Groet,
Tjalling
 

Kautenbach

met tjalling eens,

Nog 2 extra voordelen;

eenvoudig aan te leggen, veel minder gedoe met draadjes ect
en daardoor; goedkoper dan je denkt, (he???) ja, je hoeft veel minder draden en schakelaars ect aan te leggen, ook een Multimaus van roco is niet echt duur, wil je analoog met 2 of meer treinen reijden, heb je meerdere circuits nodig, en ook meerdere trafos.

ik was een echte analoge rijder, bang voor elektronica(nog steeds) maar digitaal rijden, altijd doen

Michiel

Citaat van: Tjalling op 08 februari 2013, 10:08:11 AM
Deze opmerking is naar mijn idee de grootste denkfout mbt digitaal rijden. Eén van de mogelijke doelen van digitaal rijden is een volledig geautomatiseerde baan. Maar dat is absoluut geen noodzaak!

Geen "denkfout", maar persoonlijke voorkeur! Ik geef niets om met de hand een treintje te besturen. Vind ik niets aan. Ik vind net automatisering en de verkeersbeheersing een uitdaging, en digitaal zijn er nu eenmaal meer kant-en-klare mogelijkheden. Automatiseren is voor mij een noodzaak!  ;) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Citaat van: Tjalling op 08 februari 2013, 10:08:11 AM
Deze opmerking is naar mijn idee de grootste denkfout mbt digitaal rijden. Eén van de mogelijke doelen van digitaal rijden is een volledig geautomatiseerde baan. Maar dat is absoluut geen noodzaak!
Nee het is eerder andersom, zonder digitale techniek geen realistisch werkende automatische baan.
Citaat van: Michiel op 08 februari 2013, 10:14:40 AM
Geen "denkfout", maar persoonlijke voorkeur! Ik geef niets om met de hand een treintje te besturen. Vind ik niets aan. Ik vind net automatisering en de verkeersbeheersing een uitdaging, en digitaal zijn er nu eenmaal meer kant-en-klare mogelijkheden. Automatiseren is voor mij een noodzaak!  ;) ;D
Precies, zo denk ik er ook over.

grt Piet

Tjalling

Citaat van: bossie op 08 februari 2013, 12:43:35 PM
Citaat van: Tjalling op 08 februari 2013, 10:08:11 AM
Deze opmerking is naar mijn idee de grootste denkfout mbt digitaal rijden. Eén van de mogelijke doelen van digitaal rijden is een volledig geautomatiseerde baan. Maar dat is absoluut geen noodzaak!
Nee het is eerder andersom, zonder digitale techniek geen realistisch werkende automatische baan.

Niet waar. Het is mogelijk (en bewezen in het verleden) dat het mogelijk is een baan realistisch te automatiseren met analoge techniek (relais etc.). Met digitaal gaat dat veel eenvoudiger, en komt dit binnen het bereik van een veel grotere groep hobbyïsten, dat is wel het grote voordeel van digitaal.

Citaat van: bossie op 08 februari 2013, 12:43:35 PM
Citaat van: Michiel op 08 februari 2013, 10:14:40 AM
Geen "denkfout", maar persoonlijke voorkeur! Ik geef niets om met de hand een treintje te besturen. Vind ik niets aan. Ik vind net automatisering en de verkeersbeheersing een uitdaging, en digitaal zijn er nu eenmaal meer kant-en-klare mogelijkheden. Automatiseren is voor mij een noodzaak!  ;) ;D
Precies, zo denk ik er ook over.

grt Piet

Presenteer het dan als een persoonlijke voorkeur, en niet als de enige reden om digitaal te gaan rijden! Het kan voor jullie de enige reden zijn, dat wil niet zeggen dat een digitaal systeem voor (heel veel) andere gebruikers andere voordelen heeft die niet bij jullie voorkeur aansluiten!

De voordelen van digitaal rijden die gelden voor een volledige automatisering gelden ook voor mensen die handmatig willen rijden: Het electrische deel kan veel eenvoudiger dan bij een analoge baan.

Groet,
Tjalling
 

PietB

Citaat van: Tjalling op 08 februari 2013, 12:59:22 PM
De voordelen van digitaal rijden die gelden voor een volledige automatisering gelden ook voor mensen die handmatig willen rijden: Het electrische deel kan veel eenvoudiger dan bij een analoge baan.
Ja toptdat je echt wilt gaan automatiseren, dan wordt het me toch een kluwen draad en printjes.
Maar je hebt gelijk Tjalling, er is niets mooiers dan een handmatig bestuurde baan.
Ik heb gekozen voor second best.
Maar daar ging het helemaal niet over, Hugo wilde weten of het handig was op een analogebaan loc's te laten lopen met een decoder.
En daar krijgt hij ook van jou geen antoord op.
Nee hoor "Bossie bashen" dat is  hier aan de orde, omdat hij een mening verkondigt?

grt Piet.

Tjalling

Hallo Piet,

"Bossie Bashen" is nooit mijn intentie geweest, en ik bied mijn excuses aan als dat zo over gekomen is.

Uit de vraag van Hugo is een discussie/ gesprek ontstaan waarin door jou een stelling geponeerd wordt waar ik het pertinent niet mee eens ben, en die volgens mij feitelijk onjuist is. Ik heb je stelling gelezen als een feitelijke constatering.

Daar heb ik op gereageerd.

De charme van de modelspoorhobby is dat iedereen deze op zijn eigen wijze kan beleven. Wat voor de één de optimale oplossing is, kan voor de ander een nachtmerrie zijn. En tegelijkertijd kunnen beiden gebruik maken van dezelfde techniek om hun eigen optimum te bereiken, zoals wij met digitaal rijden.

Jou optimale modelbaan, een geheel geautomatiseerde, is voor mij een nachtmerrie. En als ik je post zo lees geldt omgekeerd hetzelfde.

Toch biedt digitaal rijden voor ons allebei onschatbare voordelen!

Groet,
Tjalling