Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

type 11 voor spoor 1

Gestart door Dirky, 05 februari 2013, 21:14:19 PM

Dirky

Door een domme ziekte ( kan me amper verplaatsen ) kan ik al enkele dagen in de werkplaats niets aanvangen. Ik kan de tijd dan maar beter spenderen aan een andere droom: "de type 11 voor spoor 1".

Of die ooit in mijn catalogus zal worden aangeboden weet ik niet maar eentje heb ik alvast voor mezelf gereserveerd. Maar er is designwerk aan... vrij veel want dat kleine ding heeft toch een pak details waarvan er vele voor mij vrij ongekend zijn.

De archiefdienst heeft niets meer van de 11 (of ze vinden niets ?) en daardoor ben ik aangewezen op de foto's en schetsen die ik voor enkele jaren samen met Jean-Luc (Hamers) heb verzameld. De stap van het H0 model naar spoor 1 is er eentje van "zo goed als van nul herbeginnen".

De eerste schetsen in 2D zijn in grote lijnen klaar en ik heb meteen al een eerste onduidelijkheid waar ik niet direct raad mee weet. Er zijn hier vast en zeker stoomlok-specialisten die me wegwijs kunnen maken...  :D



De zwarte stang wordt meebewogen met de slag van de cilinder om de stuurcilinder aan te sturen. Aan de linker kant echter wordt de beweging mee beïnvloed door een banaanvormige hefboom. De beste foto is deze hier boven maar het is me niet duidelijk of er een banaanvormige gleuf zou zijn in de achterkant van de beugel ofdat de buitenkant als geleiding wordt gebruikt (set van 3 rolletjes?). Misschien zijn er foto's van andere loks die iets gelijkaardigs duidelijker tonen...

alvast bedankt...

Havoc

#1
Dirky, zoek eens op "Walschaerts steam distribution" dan ga je daar heel wat over vinden.

Kort door de bocht: de banaan wordt heen en weer aangedreven door de stang die er onderaan aanhangt en naar de kruk op de wielas gaat. De stang die je zwart gekleurd hebt die dient om de stoomverdeling aan te drijven. Daardoor zit die stang met een schuivend blok in de gleuf van de banaan. De meest linkse kant van de zwarte stang die hangt aan een omhooggaande stang. Die is verbonden met een hendel in de kabine. Die stang kan dus de zwarte stang bovenaan of onderaan de banaan stellen. Gevolg is dat in de ene positie de stang in de andere richting beweegt dan de andere positie. Dat bepaalt dan of de loc voor of achteruit rijdt.

Dus in de gleuf die in de banaan zit zit een blok dat er heel mooi in glijdt. In dat blok is een gat. Je zwarte stang gaat langs de 2 kanten van de banaan en er zit een pen door je zwarte stang die door get gat in het blok gaat dat in de banaan glijdt. Phew...

Andere mogelijkheid is dat de banaan uit 2 stukken bestaat waar de zwarte stang doorgaat. Dan zijn er zo 2 blokken etcetc.

Detail: helemaal rechts zie je dat de zwarte stang aangrijpt op een vertikaal schuin aflopende stang tussen 2 andere punten. Dat bovenste punt stuurt de stoomschuif. Omdat de stoom schuif boven de zwarte stang aangrijpt weet je dat de lok stoomtoevoer heeft aan de buitenkant.

Als de zwarte stang in het midden van de banaan staat, dan beweegt je zwarte stang dus niet. Dan staat de lok in "neutraal".

Die vertikaal aflopende stang is onderaan verbonden met een ander stangetje aan het kruishoofd. Die zorgt dat er een deel van de beweging van de zuiger meegeteld wordt in de beweging van de stoomschuif.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ardjoena

Dirk

Ik begrijp de vraag niet helemaal, bedoel je , hoe werkt een walschaerts en waarom dienen al de stangen ?
De foto die je laat zien is van een "bakschuif walschaerts" of (minder waarschijnlijk) een buiten ladende cilinderschuif.

Groeten
Dirk
 

Dirky

niet gemakkelijk om duidelijk te zijn... De Walschaerts beweging begrijp ik - no problem!

De vraag is:
- Als ik foto's bekijk van een Walschaerts mekaniek zie ik vaak dat de banaan een gleuf heeft en de (zwarte) stang een loper die de gleuf volgt.
- Op deze foto zie ik die gleuf niet. Is er dan toch een gleuf aan de achterkant? of wordt soms de buitenkant van de banaan gebruikt om te "volgen"



dit laatste zou volgens mij best kunnen en misschien zie ik wel twee wieltjes op de foto? Maar zou het nog gebruikt zijn op die manier? of helemaal niet?

Havoc

Er is wel een gleuf in de banaan hoor. Je kan die zien in het onderste stuk (rechterkant van je rode lijn).

Dat van die wieltjes begrijp ik niet goed. Tenzij... Je hebt dat bleke stuk dat door je zwarte lijn doormidden wordt gesneden waar langs de linkerkant 2 "vlekjes" aanzitten. Dat stuk is een houder voor de lagers waar de banaan in schommelt. En dat stuk wordt met 2 bouten tegen de steun getrokken. Dat zijn die 2 vlekjes die je ziet. Anders zie ik niets dat op wieltjes lijkt.

Trouwens, probeer die banaan die je getekend hebt eens te laten schommelen terwijl je stang (ongeveer) horizontaal blijft.

De zwarte stang wordt door een pin die in een blok dat in de gleuf van de banaan schuift zit aangedreven.

Er zijn er waar de banaan vol is en de geleiding dus op de buitenzijde gebeurt maar dat is zelden en meestal voor kleine industrieloks gebruikt. Heb zo ergens een foto van een Cockerill, zal die een zoeken. Niet zeker dat dit een echte Walschaerts is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ardjoena



Dirk

Ni lachen met mijn schets ;D
Maar zo zit die schaar in elkaar.
De vork schuift over de middelste "banaan( A )" daar zit op zijn beurt een blokje in dat in de gleuf van de banaan beweegt.
Die "banaan" is overigens de schaar. ;)
De lap van de schuifbeweging wordt bepaald door de voorloop hefboom , de vertikale stang dicht bij de cillinder.



[/quote]

 

Dirky

je schets is overduidelijk Dirk! bedankt... ;)

eddy

Daar is den Dirk sterk in,in schetskes maken ;)
Voor mij maakt hij ook zo dikwijls simpel tekeningen. :P

groeten eddy