Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Mfx decoders probleem op oude trafo

Gestart door GeM, 08 januari 2006, 16:08:55 PM

GeM

Sinds kort heeft een mede cliblid de insider (Henschel-Wegman) in huis. Hij merkte in de handleiding op dat het model niet geschikt is om analoog te rijden op een 'oude blauwe' trafo. Blijkbaar zou de omschakelspanning te hoog zijn en kan evt. de decoder beschadigd worden. Nu is gebleken dat dit voor (bijna alle?) mfx decoders een probleem zou zijn. Aangezien we nog dikwijls analoog rijden op ons baantje, vroeg ik mezelf af welke trafo dan wel geschikt kan zijn om analoog te rijden zonder gevaar te lopen MFX-loks te beschadigen. Iemand enige ervaring mee? Alvast bedankt
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

laurens66

Ik denk dat je dan hel allerbeste een nieuwe decoder kan plaatsen en de bestaande MFX decoder is vast wel weer te verkopen.
Je kunt het beste Marklin even mailen.

n/a

Gewoon de witte 32 va trafo. Bij iedere Marklin handelaar wordt die wel los verkocht uit startsets voor ergens tussen de 20 en 30 euro. De oude blauwe metalen trafo's kunnen problemen geven. Die kunnen piekspanningen tijdens het omschakelen halen van wel bijna 30 volt en niet iedere nieuwe decoder schijnt daar tegen te kunnen. Het hoeft ook geen mfx decoder te zijn. Het is ook niet mfx verbonden. Ook andere programeerbare decoders zijn op die manier opgeblazen. De oude decoders met dipswitches hadden een beveiliging aan boord hiervoor.
De witte trafo's zijn begrensd op 24 volt. Al hebben sommige nergens last van, maar hebben anderen op die manier hun decoder opgeblazen.

In principe ziet Marklin de oude metalen blauwe trafo's als afgeschreven. Bovendien zijn ze door hun ouderdom ook niet veilig meer.

wisselstromer

ik heb met die blauwe trafo'sq hetzelfde voor gehad met en esu loksound decoder
alles ging goed tot ik een paar keer van richting was veranderd en toen "pafff" en gedaan met bollen
oppassen dus
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

GeM

aha, het komt er dus op neer om even na te kijken of we niet boven die 24V gaan. Ik wist niet dat die oudere tot 30V konden geven[:0]
We hebben momenteel een plastiek blauwe trafo, niet het echt oude metalen type (die staat nog op zolder[:)])
Straks eens even uitmeten zie!
Dank voor de tips!
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

n/a

Het heeft ook nog iets te maken het feit dat de oude trafo zijn gemaakt voor 220 volt en niet 230 volt wat we tegenwoordig hebben.
In elk geval op Duitse forums zijn er hele discussie over. Bij mijn handelaar kost een witte trafo 24 euro trouwens.


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

Het heeft ook nog iets te maken het feit dat de oude trafo zijn gemaakt voor 220 volt en niet 230 volt wat we tegenwoordig hebben.


Dat lijkt me sterk. In het 220V tijdperk was de toegestane afwijking op de spanning 10%. De maximale waarde kon dus 242V zijn
In het nieuwe 230V tijdperk zijn de toleranties minder, nl. 6%. De maximale waarde kan dus 244V zijn.
Het verschil tussen 242 en 244 is zo gering dat dit niet de genoemde problemen kan veroorzaken.

Steven86

Mij lijkt het ook sterk. Op de baan van mijn zoon doet zo'n oude blauwe trafo dienst met een Mobile Station en ik heb toch geen problemen. De trafo is wel eerst doorgetest geweest door een expert. Want hij is al 30 jaar oud [:)]