Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Etsapparaat

Gestart door just4fun, 08 januari 2006, 15:50:17 PM

just4fun

In de laatste MSM heb ik met grote aandacht het artikel van Gerolf gelezen over het etsapparaat. Vermits ik zelf een (gekocht) apparaat in m'n kelder heb staan dat ik gebruikte om printplaten te vervaardigen, is m'n interesse extra gewekt wegens deze bijkomende mogelijkheid.
Wat me opviel is dat,  bij ingeschakelde  pomp via schakelaar E, pomp en warmte-element beiden in serie staan.
Is dit de bedoeling of sloop hier een foutje in het tekeningetje? Als dit zo moet, Kunt ge me dan eens vertellen waarom, zoniet is een correctie in het schema misschien te publiceren in ??n van de volgende MSM?
Beste groeten,
Paul

Gerolf

Potver ... je hebt gelijk, Paul! Hier heb ik inderdaad een tekenfout gemaakt! [:I]
Om dit in de eerstvolgende MSM te corrigeren zal het te laat zijn, vrees ik, maar hier moet inderdaad een correctie op komen.
Gelukkig is het geen fout die ernstige gevolgen kan hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Ochgotte, die pomp ja....
Ik had het ook gezien, maar kreeg mijn MSM ook nogal laat en ik vond reageren dus "vijgen na pasen"[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

just4fun

Misschien een deel 3 met dit als 'rechtzetting'?
Ik heb ook gelezen in uw artikel dat ge, na de laserprint, de 'film' overschrijft/overtekent met oostindische inkt. Ik meen me te herinneren dat er een spuitbuis met het ene of andere product was, waarmee ge uw print kon overspuiten om ??n en ander dekkend te maken. het was een spuitbus van dezelfde producent van bijvoorbeeld contactcleaner. Ik zoek daar eens achter, misschien heb ik ergens in een donker hoekje zo'n bus nog wel staan?
Groet,
Paul

Havoc

citaat:
Ik meen me te herinneren dat er een spuitbuis met het ene of andere product was, waarmee ge uw print kon overspuiten om ??n en ander dekkend te maken. het was een spuitbus van dezelfde producent van bijvoorbeeld contactcleaner.


Die hebben/hadden wel iets om als je op papier drukt, het papier transparant te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door just4fun

Ik heb ook gelezen in uw artikel dat ge, na de laserprint, de 'film' overschrijft/overtekent met oostindische inkt.
Overschilderen, eigenlijk. Dit wordt in MSM 45 kort uitgelegd. Ik heb het niet persoonlijk getest ('k heb geen laserprinter) maar ik heb het op zoveel internet-pagina's gelezen dat ik ervan uitga dat het werkt.
Nu ja, met mijn gewone HP-inkjet heb ik de modelletjes uit MSM45 (even geduld [}:)]) op transparant gezet, en dat werkt prima, hoor!
Dat elektrisch schema: stom, h? ... die pomp kan nooit draaien [:I]
Mijn etsapparaat heeft intussen al heel wat uurtjes gedraaid, en ik kan dus met enige fierheid zeggen dat het een goed ontwerp is - op een gepubliceerd en te corrigeren ontwerpfoutje na [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

glamo

jep GEROLF;

mijn ontwikkel-en etsapparaat is klaar,ik heb rekening gehouden met hetgeen PAUL aangaf als correctie en eens getest met water. het werkt prefect. ik heb zowat 90euro aan kosten gehad wat dus nogal meevalt h?.
nu moet ik nog de belichtings bak maken maar ik heb nog geen goedkope gezichtsbruiner gevonden.ik zal ook nog eens op zoek moeten naar de producten. etsmiddel en ontwikkelaar heb ik al maar die messingfolie vindt ik niet direct. kan je die in belgie niet ergens kopen of alleen via CONRAD duitsland?

mvg KURT

ps:zijn er nog forumleden die er een gemaakt hebben?
 

Gerolf

Het doet me plezier dit te lezen, Kurt, en ik vraag me ook al een tijdje af of er nu mensen zijn die door de artikels met etsen bezig zijn, of overwegen om er aan te beginnen.
De rechtzetting over het elektrisch schema komt vijwel zeker in MSM45.
Wat de folie betreft: ik heb hem inderdaad alleen gevonden bij Conrad.de - als er iemand anders en adres weet ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
ik vraag me ook al een tijdje af of er nu mensen zijn die door de artikels met etsen bezig zijn, of overwegen om er aan te beginnen.


Printplaten etsen doe ik al jaren, maar zeker interesse gekregen om eens iets anders te proberen. Tenslotte heb ik -op de messingplaat na- reeds alles staan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

boke

Hallo,

Om op de vraag van Gerolf te antwoorden: ik ben niet iemand die echt bezig is met zulke zaken. Zowel mijn vrouw als ik gaan beiden werken, twee kindjes van 2 en 4 jaar... We hebben onze handen meer dan vol! Ik zal al blij zijn als mijn treinen op zolder kunnen rijden op een iets of wat fatsoenlijke modelbaan! Ik kan me wel eens amuseren om een bouwdoos in elkaar te lijmen! Maar om nu een etsapparaat te gaan bouwen dat ik misschien maar een enkele keer gebruik? Dat zie ik niet zitten! En als ik echt eerlijk mag zijn: de elektronica aan een modelbaan interesseert me meer dan de zelfgemaakte decoratie! Maar het artikel van gerolf verdient zeker een plaastje in MSM!

Groeten,

dieseltje

Wel, om verder in te pikken op de reply hierboven; inderdaad ik heb ook wel ergens "verre" interesse, het was een prima artikel, maar d'er is nog zoveel te doen aan mijn baan dat ik al blij ben als ik eens per week op m'n zolder kan om een wissel te monteren, of enkele sporen te leggen ....
Zelf etsen lijkt me dan ook niet direct het eerste waarmee je gaat beginnen, maar nogmaals chapeau voor de manier waarop het gebracht is, en wat waarschijnlijk voor de meeste gebruikers, en voor de meeste onderwerpen, het geval is : wanneer je het nodig zou hebben, weet je waar je het kan terugvinden !

Trouwens voor diegenen die op zoek zijn naar een gezichtsbruiner : op ebay heb ik er al zien staan .... (en ook bij mij thuis op zolder, maar mijn vrouw bekijkt mij al raar als ik vraag of ze die gezichtsbruiner nog gebruikt .... [:D])

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dieseltje

maar mijn vrouw bekijkt mij al raar als ik vraag of ze die gezichtsbruiner nog gebruikt .... [:D])

Je had het gezicht van mijn 21-jarige dochter moeten zien toen ik met dat ding thuiskwam - en zei dat het diende om te slopen [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Beste Gerolf, het kriebelt wel als ik je artikels lees en ik denk wel dat ik ooit eens zo'n apparaat ga bouwen (de gezichtsbruiner staat al klaar, al had ik nooit gedacht dat ik die daarvoor nog zou kunnen gebruiken). Voorlopig heb ik andere prioriteiten. Zo denk ik er aan om een airbrush aan te schaffen, nadat ik een tijdje met spuitbussen heb "geoefend" (met prima resultaat trouwens). Maar, ik laat het zeker weten als ik mijn eerste etswerk achter de rug heb. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

@Gerolf,

Lijkt mij best interessant om uit te proberen. Ik etste een aantal jaren geleden regelmatig printen. Het principe is niet zo moeilijk, maar de ervaring leert dat de belichtingtijd en het etsconcentraat zeer belangrijk zijn (onderetsing).
Ik zie mooie toepassing die ik in de toekomst zou willen uitproberen. Ik wil al jaren een perronsoverkapping maken in het genre van Antwerpen Centraal. Volgens mij is etsen de enige methode om tot een gedetailleerde afwerking te komen. Maar dit is allemaal toekomst. Eerst de basis en dan de afwerking natuurlijk.

Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Ik moet zeggen dat ik er zelf ook pas later aan begonnen zou zijn.
Ik had ervoor alleen maar ervaring met printplaatjes (mijnen etsbak heeft hiervoor gisteren nog stevig aan 't pruttelen geweest)
Het is door de overredingskracht van Nico en met hulp van Loco - ere wie ere toekomt - dat ik er aan begonnen ben.
Als ik binnenkort (dit jaar toch [:o)]) aan perronoverkappingen genre Antwerpen-Oost begin, zal ik w?l terug messingplaatjes gaan etsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw