Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Het maken van een lading slabs

Gestart door BD1701, 07 januari 2006, 18:22:52 PM

BD1701

In MSM 44 staat er bij de wagons type R, een bijlage over het maken van een lading slabs, toegelicht door Matti Thomaes. Ik ben alvast ook al aan de slag gegaan voor het maken van zo'n paar ladingen voor op mijn wagons type Remms, want deze treinen zijn naar mijn mening veel te zien in ons land. N u had ik wel een vraagje, Matti spreekt over metaalkleurige verf die hij gebruik om deze slabs te schilderen, ik had graag geweten welk merk van verf (Humbroll??) en het referentienummer als het kan, zodat ik zeker de goeie verf heb. Trouwens bij het vervoer van slabs heb ik al veel gezien dat er wel houten balkjes tussen de slabs zitten, alhoewel Matti aangeeft dat dit normaal nie voorkomt, omdat die dit gewicht niet kunnen dragen?
Bij de slabs wagons van Os.Kar zitten er trouwens ook balkjes onder (tussen) de slabs.
Verder had ik ook graag nog even geweten als er nog veel treinen in Belgi? rondrijden met daarop lange dunne staalplaten. Foto's zijn altijd welkom uiteraard.
 

ERVIN

Ik heb verleden week een reeks 78 gezien aan de fabrieken van Amoco in Geel die 6 wagons bij had met lange dunne staalplaten,ze zijn daar grote hallen aan het bijzetten,of er veel van deze treinen rond rijden weet ik ook niet?
Spijtig dat ik daar toen geen foto van heb getrokken.

loco

Hier heb je alvast een foto.
Ik kan op deze foto niet zien of er houten balkjes tussen liggen. In elk geval er liggen balken. Hout zou inderdaad van zeer goede kwaliteit moeten zijn om niet te begeven onder het gewicht.

Welke verf je moet gebrruiken, weet ik niet.



Loco

DelticPower

Hoi loco,

inderdaad werd er zeer sterk hout voor gebruikt. (ijzerhart) Er viel wel eens een stukje af [:D] Het was alleen met een ijzerzaag te bewerken. (Daarom de naam van de houtsoort)

Groeten jan

Havoc

Zeg, hout niet onderschatten h?. In deze toepassing wordt het gebruikt in een statische belasting onder druk. De ideale manier. Ik denk niet dat ze voor balkjes tussen een lading tropisch hardhout gebruiken. Veel te duur! De enige reden is dat de platen niet op elkaar komen zodat er iets tussenkan om te lossen. Die balken gaan daarna de container in. Ik zou er trouwens niet van verschieten als de druk van naaldhakken op parket groter is dan van een slab op zo'n balk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

Hoi Loco,

Mooie foto,waar is die ergens genomen?

BD1701

Loco, inderdaad prachtige foto van een trein met lading slabs, als je nog zo'n foto's hebt van treinen met slabs, mag je ze altijd doorsturen hoor.
Mooi werk, groeten Bjorn
 

loco

De foto is vorig jaar in de zomer genomen in Alt-Hoesselt op een toegelaten plaats langs het spoor. Trouwens een gezellige babbel gehad met de hobbytuinder op wiens grond we stonden. Hij wou zelf niet mee op de foto.
Loco

matti

De reden waarom er geen merk en nummer van de verf in het artikel werd vermeld is omdat ik enkele verschillende staalkleuren van model collor gemengd heb . Verder wil ik ook niet mijn keuze van verf opdringen . Ikzelf gebruik bijna nooit Humbrol, voor een ander is dit dan weer de ideale verf . En wat de houten balkjes betreft heeft u allen gelijk[:I], een week na het verschijnen van MSM44 zag ik in de Antwerpse Haven een lading slabs met houten balkjes ertussen . Ik heb me voor het artikel echter op een oudere foto en mijn herinneringen aan de slabtreinnen die enkele jaren terug vanop Oorderen naar differdange(Lux) reden gebaseerd. Op beide werden geen houten balbjes gebruikt, men gebruikt een grijpersysteem om de slabs te lossen .


 [8]

tonycabus

Hum....brol! zal Matti gezegd hebben zeker?[:D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

BD1701

Beste matti, ik heb mij van Model Color, ook eens een tube verf aangeschaft "Natural steel" om precies te zijn, om mijn staalplaten dus mee te schilderen. Heb even een test gedaan op een proefplaatje, maar wat mij opvalt is da ja nog de strepen van je verborstel wat kan zien na uitdrogingvan de verf, hoe kan ik dit wat oplossen, zodat het er allemaal wat vloeiender uitziet? Schilder jij eerst een grondlaag ofzo, zo ja in dezelfde kleur? Of hoe los je dit best op?

Alvast bedankt voor de info.
 

glamo

ik denk dat dat soort verven best gespoten wordt,je kunt moeilijk schilderen zonder strepen omdat er verschillende kleuren inzitten die moeten gemengt worden.


mvg KURT
 

BD1701

Hallo,

Ik ben op zoek naar een artikel over (het vervoer van Slabs, bij de NMBS), ik denk dat ik eens gehoord had van iemand dat daar eens een reportage ofzo, daarover verschenen is in het blad "Op De Baan". Kan iemand dat bevestigen? Of kan iemand mij eens die reportage ofzo doormailen, of mij vertellen in welk nummer dat gestaan heeft??

Alvast bedankt voor de moeite hiervoor.