De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

janieburton

#30
Welke modelfrabrikant zal de FYRA in 1/87ste uitbrengen? Met onderdelen die er afvallen(O ja dit gebeurt nu al bij sommige modelen ;))

Wie??? Roco, LSmodels, Rivarossi, Märklin/Trix.(ik gok op Märklin voor de Märklin Club)

Zeer zeker een succes verhaal.
 

Michiel

Maar het blijft jammer dat door dat strenge aanbestedingskeurslijf, men een trein moet bestellen dat niemand wilt.

Het Fyra-dosier loopt al jaren met tegenkanting en kritiek alom, maar iets of iemand blijft ongeacht kemel na kemel dit dosier doorduwen. Ik snap het helemaal niet. Dit is een trein dat niemand wou, maar toch kwam het onding. Hoe is het ooit zover gekomen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Ik denk dat de treinstellen als werkelijk grote problemen worden gevonden terug zullen gesleept worden naar de fabriek.
Is met de deense stellen ook gebeurt.

Ns zal dan wel franse of duitse treinstellen huren op kosten van de fabriek ,
Dat loopt waarschijnlijk niet goed af voor de italiaan.
Als ze dit overleven,wie koopt uit de EU nog daar?
wim

itchy

Citaat van: doomslu op 19 januari 2013, 19:18:04 PM
Citaat van: ERVIN op 19 januari 2013, 16:34:31 PM
...

Er zouden 40 techniekers uit Italië overkomen om de problemen op te lossen , eens benieuwd of dat gaat lukken?? :o
Als ze met de Fyra komen zijn ze er nog niet! ::) :o
Ik stel voor dat ze met de Eurocity VAUBAN komen (oei ai, die vertrekt al zo'n tien jaar niet meer vanuit Italië, maar wel vanuit Zwitserland; eerst de Cisalpino dan? Oei nee, ook al afgevoerd). Hoedanook komen ze dan via Luxemburg voorbij Stockem (bij Arlon) waar er toevallig zo'n dikke twintig rijvaardige loks van de NMBS staan afgesteld (reeksen 11 en 12). Dus, mannen, stap allemaal in zo'n lok, breng die terug naar Brussel aub, hang er wat rijtuigen aan en klaar is Kees. En rijd dan gerust met die Fyra's terug naar Italië.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

SuSke

Citaat van: janieburton op 19 januari 2013, 20:28:11 PM
Welke modelfrabrikant zal de FYRA in 1/87ste uitbrengen? Met onderdelen die er afvallen(O ja dit gebeurt nu al bij sommige modelen ;))

Wie??? Roco, LSmodels, Rivarossi, Märklin/Trix.(ik gok op Märklin voor de Märklin Club)

Zeer zeker een succes verhaal.
staat ondertussen in een ander draadje: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16423.0.html
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Gisteren op de tv (NOS 20.00 uur journaal) uitspraak van de directeur NS:
"Gedurende het onderzoek, staan alle V250's stil en wordt de levering van de resterende 9 stellen uitgesteld"
Ook meldde het journaal dat AnsaldoBreda 32 technici naar Nederland heeft gestuurd, om de problemen te onderzoeken en te verhelpen.

grt Piet.

Tom

Hallo,

Marc Descheemaecker gaf deze voormiddag duiding en uitleg in de zevende dag.
De video is te bekijken via de redactie.be

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/dezevendedag/2.26302/2.26303/1.1529352

De kans wordt groter dat de Fyra voor goed van de sporen verdwijnt.
Tom

Havoc

CiteerMaar het blijft jammer dat door dat strenge aanbestedingskeurslijf, men een trein moet bestellen dat niemand wilt.

Wel, veel hangt ook af van hoe goed men het aanbestedingsdossier schrijft. Wetende dat AnsaldoBreda problemen heeft kan men dan daar naartoe werken. Ook boeteclausules etc. Maar als er gewoon instaat dat met "een treinstel" moet hebben, ja dan heb je geen poot om op te staan als het verkeerd loopt natuurlijk.

En trouwens men zegt de bestelling op, maar als dat niet voorzien is in het contract kunnen ze dat nog duurder betalen dan die resterende bestelling af te nemen en als oud ijzer te verkopen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

En wat als men uiteindelijk het ding toch goed werkend krijgt? Is dat geen oplossing?
Zijn we nu niet bezig alles te zwart te zien?
Akkoord, de start was beschamend slecht, maar toch...  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Ik deel de mening van Luc , toen de Reeks 13 in dienst kwam waren er ook een heleboel " kinderziektes" maar nu doen die locs het goed.
Natuurlijk hebben ze de Fyra met veel tam-tam aangekondigd , en ook de media heeft er veel aandacht aan besteedt , maar ik denk toch nog altijd dat het goed komt.

Michiel

Er dient zich nu een unieke kans aan om deze pukkel definitief van de sporen te halen, en terug richting afzender te sturen. Grijpen met beide handen zou ik zeggen. België heeft keiharde argumenten dat deze WC-eend helemaal niet voldoet, en niet overeenkomd met wat men redelijkerwijs mag verwachten. De fabrikant kan niet voldoen aan technische en veiligheidseisen, en dit al herhadelijke keren. Napels of niet, terugsturen die handel, en geld terug eisen. En nu niet zeggen dat de rijpaden richting Italië al lang gesloten zijn!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur


Zo denk ik er ook over, Michiel. Een firma die problemen creert kan/moet die ook kunnen oplossen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Citeertoen de Reeks 13 in dienst kwam waren er ook een heleboel " kinderziektes" maar nu doen die locs het goed.

Misschien, maar met die Fyra hebben ze toch ook lang genoeg getest om er de problemen die zich nu voordoen uit te halen. Dat van die ijsblokken niet natuurlijk, het was zomer. Dat er kinderziektes zijn tot daar aan toe. Maar het blijft maar komen.

Maar hoeveel heeft de 13 gekost eer het opgelost was, en wie heeft dat betaald?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Beste,

Havoc, ik weet niet of je al veel aanbestedingsdossiers ooit hebt ingediend, ik wel.  dat schrijven om er één uit krijgen, belandt - in het beste geval - bij De Raad van State of bij Europa.  Dus vergeet het maar.
Boetes zijn beperkt tot een (klein) percentage van de aankoopsom.  Deze wordt dan ook door iedereen reeds mee ingecalculeerd.
Ik heb ooit in aanbestedingsdossiers voor relatief kleine werken een firma gehad, die de kleine fouten opéénstapelde, maar ze was telkens de laagste in prijs.  Wel die uitsluiten, was gewoon in realiteit niet haalbaar.
Men mag niet vergeten, dat tegenwoordig er meer advokaten in multinationals rondlopen dan technici >:(

Roland

rgp

Dag,

Havoc,

De 13 heeft ongeveer 3,3 miljoen per stuk gekost. We hebben er 60, dus 198 M€,  Voor de 3 FYRA gaar het over 60M€.

Voor mij part kan men de Fyra gewoon afschaffen en de dienst naar Roosendaal versterken.

Roland