Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

dieselfreak

Dat wel, maar de software van "miss zonnepaneel" werkt ook niet altijd zoals het hoort.
MC

OMC

Ach de Fyra ... nooit echt veel vertrouwen in dat verhaal gehad. Na de eerste reeks testritten in 2009 was enkel de stroomafnemer goedgekeurd door Belgorail en Infrabel, zegt veel voor een modern treinstel in de 21e eeuw. Nu nog steeds zijn er op de HSL4, zelfs vóórdat de huidige problemen begonnen, steeds 's nachts testritten met Fyra-stellen geweest omdat men nattigheid begon te voelen. Lijkt verdacht veel op de Agusta-affaire in enkele opzichten?
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

eve

Juist gehoord op TV :

Vorig jaar reden 75 treinen door rood licht. De Fyra is een verbetering : die stopt zelfs voor groen...

Erik

Jurgen

NMBS overweegt Fyra te dumpen!
Zo staat het vandaag op de site van GVA. Artikel hier.

Blijkbaar was NMBS nooit fan van de stellen en zijn ze gewoon de Nederlandse collega's gevolgd. 't Is dus weer de schuld van de hollanders.  ;D

Voor de goede vrede, dit zijn niet mijn woorden hé!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

CiteerLijkt verdacht veel op de Agusta-affaire in enkele opzichten?

Waren dat niet dezelfde politieke kleuren als nu?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Laatste berichten op de radio:
Ook Nederland denkt eraan de bestelling voor de 9 nog niet geleverde stellen te annuleren. Ook in Belgie zouden de 3 nog niet geleverde stellen mogelijks geannuleerd worden.
Dan toch terug een gewone echte trein met een echte locomotief en rijtuigen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Oohh dan gaat de Fyra nog een collectors-item worden , vandaag gespot in Berchem , hij kwam er heel stilletjes doorgereden ,alsof hij zich een beetje schaamde , ocharme arme arme Fyra toch... :'(





Er zouden 40 techniekers uit Italië overkomen om de problemen op te lossen , eens benieuwd of dat gaat lukken?? :o


janieburton

Ik begrijp niet waarom men naast de THALYS/TGV, die ook tussen Amsterdam en brussel rijdt over deelfde hoge snelheidslijn, en tussen Antwerpen en Brussel over de lijn 25/27 ook nog eens een 2de HST moet laten rijden.

Als men snel in Brussel wil zijn of in Amsterdam dan kan dat perfect met de THALYS en laat de BENELUX gewoon verder rijden voor de mensen die minder gehaast zijn of zie ik het verkeerd.

Of is HISPEED er gekomen om de Thalys te beconcureren? Ik dacht begrepen te hebben dat HISPEED 100% Hollands is.
 

Gerolf

Ik denk dat het gaat om meer verbindingen. Thalys rijdt niet zo frequent ...
Maar waarom ze niet gekozen hebben voor meer Thalyssen? De prijs zeker  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: AtMoPo op 19 januari 2013, 16:41:18 PM
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21232191/__NS_wil_geen_Fyra_s_meer__.html


Juist ook gehoord vandaag op het 18.00 journaal VRT. NS neemt geen Fyra treinen meer af. AnsaldoBreda stuurt een tiental werknemers om de treinstellen te bekijken op het verlies van onderdelen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dgrr57

Citaat van: Gerolf op 19 januari 2013, 17:43:22 PM
Ik denk dat het gaat om meer verbindingen. Thalys rijdt niet zo frequent ...
Maar waarom ze niet gekozen hebben voor meer Thalyssen? De prijs zeker  ::)
Wij bestellen soms in het buitenland om 0,50 € te besparen. Hier was het prijsverschil veel hoger ...  :(

Havoc

De Thalys komt ook uit het buitenland. Enig verschil is dat daar de kinderziektes toch al een tijdje uit zijn. Uit de ICE ook trouwens. Maar gaan bestellen bij een fabrikant die al eerder materiaal geleverd heeft dat jaren aan de kant staat wegens problemen is een andere zaak. Kan enkel een Augusta-affaire achter zitten, maar dat zullen we wel vernemen als er weer eens een minister geld wil gaan verbranden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Citaat van: ERVIN op 19 januari 2013, 16:34:31 PM
...

Er zouden 40 techniekers uit Italië overkomen om de problemen op te lossen , eens benieuwd of dat gaat lukken?? :o
Als ze met de Fyra komen zijn ze er nog niet!  ::) :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Dag,

Dat de Fyra geen succes is, is een understatement.  Wat er verder over verteld wordt, getuigt soms van onwetendheid.
Er zijn nu eenmaal Europese regels en die moet je volgen van zodra een staat overgaat tot de aankoop van materiaal, uitvoering van werken en leveren van diensten.
Om mee te mogen doen bij de uitschrijving van deze aankoop, dienen de inschrijvende firma's over de juiste "categorie" en "klasse" te beschikken.  Categorie slaat op de inhoud (treinen), klasse slaat op de geraamde kost van de levering (centen dus).
Als een firma zijn categorie en klasse heeft (beperkt in tijd, maar hernieuwbaar), dan kan je die niet zomaar afnemen.  Een lijvig dossier met meerdere onomstootbare bewijzen die moeten aantonen dat de bewuste firma noch over de know how en/of de nodige financiële capaciteiten bezit, kan dan leiden tot de intrekking van haar categorie/klasse.  Dit had dus moeten gebeuren door ... Denemarken (benadeelde partij) .  Dit is niet gebeurd !
Als NMBS/NS treinstellen willen aankopen, dan mag AnseldoBreda meedingen naar de aankoop.  Prijs is niet het enige criterium in dit geval.  De gunningscriteria dienen trouwens op voorhand gekend te zijn en ook hun gewicht in de eindbeoordeling (dus voor je weet wie meedoet)

Roland