Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

airbrush compressor

Gestart door Dirky, 14 januari 2013, 21:44:03 PM

Dirky

Ik wil het ditmaal niet hebben over de airbrush maar enkel over de compressor:

Mijn grote compressor, zo'n groot ding op 3 x 230V, met een 200 liter vat, heeft zijn dienst tijdens mijn verbouwingen voldoende bewezen maar is te groot om nu voor de airbrush te gebruiken. Welke compressors zijn (zeer) goed voor airbrush en waarom beter dan...

alvast bedankt,

PietB

Hallo Dirky,
Waarom een grote professionele compressor niet geschikt zou zijn weet ik niet.
Maar veel hobbyisten bouwen er zelf één.
Heb je al eens deze site bezocht?

grt Piet.

Steven123

Ik zou denken dat een goede compressor voor airbrush zo lang mogelijk een stabiele uitgangsdruk moet hebben, de afmetingen hangen denk ik eerder af van de beschikbare ruimte.  Wat vooral van belang zal zijn is dat er geen oliesmering is (oil-free) om verfproblemen te vermijden

Ik heb voornamelijk naar de prijs gekeken en heb na het vergelijken in de doe-hoe-zelf-winkel een powerplus POWx1720 gekocht met 6 Liter vatje, tot 8 bar, 1100W, 1.5HP, 97decibel...

Of dit nu een goed voorbeeld is van een degelijke airbrush-compresser dat zal wel niet,
maar voor mij is het ideaal; niet te groot, mobiel en goed genoeg voor wat ik ermee uitspook.

Groeten en succes met een aankoop ;)
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Tjalling

Hallo Dirky,

Wat is het probleem precies?
Je laat die grote compressor toch eerst lucht draaien en kunt dan "eindeloos" in stilte werken? Die grote machine hoeft niet veel meer te doen, dus extra slijtage zal meevallen.
Het lijkt mij vrij ideaal als je er de ruimte voor hebt.

Groet,
Tjalling
 

Dirky

De reus moet verhuizen om verschillende redenen. De werkplaats wordt uitgebouwd, de ruimte zal er dus niet meer zijn Tjalling. De compressor lekt waardoor het vat vrij snel leegloopt, en zelfbouw zit er door tijdsgebrek niet in Piet.

Er moet dus iets anders komen...

Paulogic

Dirky, al je nog eens langskomt toon ik jouw mijn modelletje. Klein, draagbaar maar wel met drukvat(je). Is zelfs nagenoeg geruisloos.
En al uren mee gewerkt zonder enig probleem, ook al zegt men in de handleiding om toch per uur even te laten afkoelen.

Kostprijs (dacht ik mij goed te herinneren) : 140 euro. Niet weinig maar wel aanvaardbaar voor zo'n boekentas (qua formaat)
mvg,
Paul(ogic)

jacques timmermans

Piet,

Fijn dat je deze site aanhaalt. Echter van soortgelijke constructies moet je je handen afhouden omdat ze levensgevaarlijk kunnen zijn. Ten eerste is er in de primaire kring van de samengeperste lucht geen enkele (over)drukbeveiliging opgenomen en dit te bedenken, dat zo een kleine compressor de lucht wel 15 tot 20 bar kan samenpersen. Dit in combinatie met een krakkemikkig drukvat, een gebruikte vaak aftandse gasfles die hiervoor niet gekeurd is, staat gelijk aan het binnenhalen van een tijdbom.
Koop liever een degelijk en veilig toestel, waaraan jammer genoeg ook een bepaald prijskaartje aanhangt, waarvan je hebt jarenlang "veilig" plezier hebt.

Jacques Timmermans

PietB

Citaat van: jacques timmermans op 15 januari 2013, 07:44:19 AM
Fijn dat je deze site aanhaalt. Echter van soortgelijke constructies moet je je handen afhouden omdat ze levensgevaarlijk kunnen zijn.
Niet helemaal mee eens.
Stroom en spanning kunnen ook gevaarlijk zijn, daar werken we ook dagelijks mee, toch?
Mijn stelregel is als je niet weet wat je doet doe het dan niet.
En dat kan iedereen prima voor zichzelf bepalen.
Citaat van: jacques timmermans op 15 januari 2013, 07:44:19 AM
Ten eerste is er in de primaire kring van de samengeperste lucht geen enkele (over)drukbeveiliging opgenomen
Hier ben je abuis Jacques, dat blauwe onderdeel in de primaire kring is een overdruk ventiel.


1 Compressor (motor)
2 Drukvat
3 Drukregelaar met manometer
4 Afblaasventiel
5 Aansluitpunt Airbrush
6 Afsluitkraan
7 Luchtinlaat

Citaat van: jacques timmermans op 15 januari 2013, 07:44:19 AM
Dit in combinatie met een krakkemikkig drukvat, een gebruikte vaak aftandse gasfles die hiervoor niet gekeurd is
moet je inderdaad nooit doen.

grt Piet.

jacques timmermans

Hallo Piet,

Dit moet ik deze morgen overzien hebben. Je hebt inderdaad gelijk, er is wel degelijk een overdrukventiel, zij het dan volgens de tekening niet op de juiste plaats gemonteerd (een afblaas of overdrukventiel moet op het drukvat zelf gemonteerd zijn), aanwezig.

Jacques Timmermans

Gerolf

Citaat van: Dirky op 14 januari 2013, 22:16:34 PM
zelfbouw zit er door tijdsgebrek niet in

Ik heb al drie jaar een revell standard class sparmax. Geen topklasse, maar prima bruikbaar en goed draagbaar.
http://www.conrad.be/ce/nl/product/231765/Airbrush-compressor-Standard-Class/SHOP_AREA_14769&promotionareaSearchDetail=005
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tschäggata

Ik heb al een jaar of 3 een Sparmax TC-501H . Dat is er eentje met een extra luchtreservoir, vocht afscheider en natuurlijk olieloos zodat die niet de hele tijd lucht moet steken maar als hij draait is dat vrijwel geruisloos  ;) , handig voor binnenhuis gebruik en zeer makkelijk mee te nemen ...
Niet echt dé goedkoopste oplossing (320€) maar ben er zéér tevreden over !
Het kan ook goedkoper natuurlijk afhangende van het budget dat je wil/kan spenderen  ;D

mnieuwlaet

Ik ben ook op zoek naar een airbruchcompressor (even getikt in google) kwam volgende site tegen, http://www.alphametal.be/nl/component/virtuemart/?page=shop.browse&category_id=4551

kent er iemand het merk   HBM?? en vooral, op de site staat zeer stil! Maar WAT is ZEER stil in DB?

Dirky

HBM = Herman Buitelaar Machines

Daar heb ik o.a. mijn draaibank gekocht maar na een derde motor ben ik toch aan de Chinese kwaliteit beginnen twijfelen. Mijn ex-collega heeft een HBM airbrush compressor en die is al 2 keer teruggestuurd voor herstelling. Wel correcte service maar toch...
Alphametal is de Belgische verdeler...


mnieuwlaet

dank u voor de megasnelle reactie.
Heb nog een BC (black bull) gevonden kent er iemand deze?
http://www.alphametal.be/nl/component/virtuemart/?page=shop.browse&category_id=4551

Paulogic

Die AS189 lijkt sterk op wat ik heb. (mijne is andere kleur en geen steuntjes bovenaan).
Werkt zo stil dat ik in het begin dacht dat die stuk was. Gaat al jaren mee en is nog steeds prima in orde.
mvg,
Paul(ogic)