max. amperage op modelbaan

Gestart door janieburton, 09 januari 2013, 17:52:51 PM

janieburton

Het is niet mijn bedoeling om 30A op mijn baan te zetten maar het is zoals Huugooke plaatste:
"En misschien eens om over na te denken als je een project naar buiten brengt; naar een openbaar evenement of zo..."

Een vraagje in de marge:

Als de schakelcontacten van een relais geschikt is voor 200V en 3A is het dan zo: dat hoe lager het voltage is hoe hoger de amperage mag zijn die door die contacten mag gaan en hoe kan men dat berekenen?
 

Dirky

200V en 3A zijn uiterste waarden. Boven de 200V is er kans op overslag. Boven de 3A kunnen de contacten verbranden. Hier gaat de regel "lager spanning, hogere stroom" niet op!

Havoc

#62
Inderdaad, 3A max. En waarschijnlijk zijn dat zelfs AC waarden en geen DC waarden. Weinig relais zijn geschikt voor meer dan 32VDC. Die waarden gelden trouwens ook enkel voor resistieve belastingen.

Waarschijinlijk staat er zelfs ook nog een maximaal vermogen op als xx VA. Dus, maximaal 200Vac, maximaal 3A en maximaal xx VA.

Dus als er staat 60 VA bvb, dan kan je 20V/3A schakelen, of 200V/0.3A.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Citaat van: Havoc op 21 januari 2013, 20:16:50 PM
Weinig relais zijn geschikt voor meer dan 32VDC
Dus als er staat 60 VA bvb, dan kan je 20V/3A schakelen, of 200V/0.3A.

Die 32 volt is niet waar er zijn genoeg relais waarmee je gerust 200 volt gelijkspanning kunt schakelen.
De contacten zijn hierbij het belangrijkst.

Ook de som van vermogens gaat niet op.
Er zijn relais waarmee je geen spanning boven de 24v mag en kan schakelen.
Nog moeilijker is de stroom.
Samenvattend :die som spanning x stroom klopt niet voor relais.
Dus ook niet gebruiken.

Ja sorry deze inbreng deugt absoluut niet.

wim

Havoc

#64
Show me a datasheet...

Lees bvb Relay-tech-01.pdf van Omron eens over max stroom en spanning. En relays die meer dan 32V dc schakelen, daar mag je echt wel een datasheet van laten zien. Genoeg gezocht achter die dingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

#65
Bij hoge spanningen begint de isolatieweerstand een rol te spelen. De contacten zullen dus verder uit elkaar staan b.v.
Je kon ze vroeger wel eens vinden in wasmachines. Voor netspanning gebruikt men eerder wat de vakman een "contacteur" noemde.

Wat verkrijgbaarheid betreft: even gegoogeld en er toch een paar gevonden Johan

ysbeer

Havoc

Ik zie nog steeds niet waarom je met een relais geen hogere spanning zou mogen schakelen in gelijkstroom dan 32 volt (32 volt is ook nog een onbekend begrip in electronica)

Ik kan me nog voorstellen dat men zegt niet meer dan B.V 10 A
Maar niet hoger dan 32 volt is zinloos en echt onzin.
48 volt 2 mA gelijkstroom is dus niet te schakelen.
Vind je dat zelf ook niet vreemd.
wim


Havoc

Wel, kijk bvb eens naar de website van Omron (toch een gekende fabrikant) en kijk naar de "pcb vermogenrelais" dat zijn de typische relais waar de vraag over ging. Geen enkel mag meer dan 30Vdc schakelen. Er bestaan relais die wel meer kunnen maar die zijn echt niet gemakkelijk te vinden. Heb er ooit een gebruikt van 300Vdc/5A, dat is ongeveer 10x7x5 CM. Een gewoon relais (230V/3A bvb) gebruiken bij 48Vdc/0.1A sneuvelt snel. Na een nacht 1 minuut aan en dan 1 minuut uit plakken de contacten aan elkaar. Dat was voor een testopstelling, omdat er niets anders was vervingen we de relais maar elke dag.

Probleem met DC is dat er een boog ontstaat tussen de contacten. Met AC is die er ook, maar die gaat 50x per seconde uit en eenmaal de contacten ver genoeg uit elkaar blijft die uit. Bij DC wordt de boog getrokken maar die blijft lopen. Een vlamboog heeft ook een lage weerstand dus er is niets dat die tegenwerkt. Enkel als de contacten te ver uit elkaar gaan dooft hij. 30VDC lijkt zo ergens een grens te zijn.

Relais gemaakt voor hoge DC spanningen hebben contacten die veel verder uit elkaar staan dan nodig voor de isolatie tussen de contacten als ze open staan. Of hebben speciale contructies die de boog doven door hem weg te blazen (magnetisch).

Zoals je zelf al zei hebben de gebruikte materialen van de contacten er ook mee te maken. Maar als je betrouwbaar 2mA wil schakelen heb je goud of goud/palladium nodig. En dat kan juist niet goed tegen bogen trekken. Ga je naar hardere materialen dan kan je wel een een droog contact hebben bij 2mA.

Het is echt niet eenvoudig om relais voor meer dan 32Vdc te vinden. Ze bestaan maar bij bvb Conrad of zo kom je niet ver. Schrack heeft er bvb die toch wat DC kunnen schakelen als je veel minder belast dan wat ze AC aankunnen. Bvb Schrack RZH 105° 16A. Dat relais is bedoeld voor 250VAC/16A. Kan zelfs tot 400VAC schakelen en tot 30A inschakelstroom. Dan staat er ergens een klein grafiekje in de datasheet: 300VDC/0.3A en dan zakt het snel....50VDC/1A en 30VDC/10A. http://documents.tycoelectronics.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=srchrtrv&DocNm=RZH&DocType=DS&DocLang=EN

Panasonic heeft bvb relais die echt voor DC gemaakt zijn. http://pewa.panasonic.com/components/relays/power-relays/high-capacity-dc-power-relays/aep/ Maar zoals je ziet zijn dat constructies met gasvulling enpermenante magneten om de boog te doven. (en ik wil de prijs niet weten)

Zelfde probleem geldt trouwens voor zekeringen. Kijk bvb eens naar de gewone 5x20 zekeringen bij Schurter. Enkel de time-lag types zijn gespecifieerd voor DC gebruik. Voor een quick-acting op 125VDC moet je naar 6.3x30 gaan. Bij circuit breakers hetzelfde liedje: 240VAC, 28VDC. Het is gewoon moeilijker om een DC stroom te onderbreken.

Voor DC ben je veel beter af met een stevige FET in de negatieve leiding. Maar je hebt geen echte onderbreking.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Nu zijn we bij de bron.
Het schakelen van hoge spanning is niet moeilijk bij spanning hoger dan die  32 volt,maar wel het schakelen van hoge stromen.

10A DC schakelen is inderdaad moeilijker dan 10A AC.
Dat ben ik met je eens .

DC spanning springt inderdaad vlugger over maar dat is opgelost met o.a grotere contact afstand.
En onder de 100 Volt speelt dat nauwelijks mee

Nog even dit,spanning kun je niet schakelen.
Een spanning van 1000 Volt zonder dat die spanning belast is kun je met de meest slechte contacten duizenden keren schakelen zonder vonk of enige slijtage.
Pas als je stroom trekt is er en vonk (of vonkje).

wim

Havoc

Wel, als je wil schakelen dan wil je meestal ook wel stroom hebben, anders heeft het weinig zin. En je hebt altijd stroom bij het schakelen want je moet altijd de capaciteit van de keten erachter opladen. En onderbreken is dan weer anders dan inschakelen.

De vraag was dan ook voor relais van 3A. Als je minder dan 1mA wil schakelen met een relais dan zijn die toch niet geschikt, dan moet je signaalrelais nemen.

Teveel door schade en schande over relais moeten leren.

Trouwens ik vrees dat de vraagsteller al lang niet meer kan volgen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 22 januari 2013, 22:05:48 PM
Trouwens ik vrees dat de vraagsteller al lang niet meer kan volgen...
Nou niet alleen de vraagsteller hoor!
Ik begrijp echt niet waarom er zo gezeverd kan worden over dit onderwerp, sorry maar ik haak hier af.

grt Piet.

ysbeer

Citaat van: bossie op 22 januari 2013, 22:23:15 PM
Ik begrijp echt niet waarom er zo gezeverd kan worden
grt Piet.

Tja Piet soms snap ik dat ook niet.
Wim

janieburton

Misschien heb ik mijn voorbeeld slecht gesteld.

Ik wil met een relais een spanning tussen 14V en 16/18V met een stroom van 5A tot 8A aan en uit schakelen.
Nu dacht ik als men een relais heeft van300Vdc/ac van XXA dat als men op dat relais 14V-18Vdc schakelt dat dan de stoom hoger mag zijn(als  ik het voorbeeld van Havoc lees: "300VDC/0.3A en dan zakt het snel....50VDC/1A en 30VDC/10A" dan concludeer ik hoe lager de spanning hoe hoger de stroom die men kan schakelen met een relais waarvoor de schakelcontacten voorzien zijn voor hogere spanningen, of begrijp ik het verkeerd)
 

PietB

#73
Citaat van: janieburton op 23 januari 2013, 01:04:44 AM
Misschien heb ik mijn voorbeeld slecht gesteld.

Ik wil met een relais een spanning tussen 14V en 16/18V met een stroom van 5A tot 8A aan en uit schakelen.
Nu dacht ik als men een relais heeft van300Vdc/ac van XXA dat als men op dat relais 14V-18Vdc schakelt dat dan de stoom hoger mag zijn(als  ik het voorbeeld van Havoc lees: "300VDC/0.3A en dan zakt het snel....50VDC/1A en 30VDC/10A" dan concludeer ik hoe lager de spanning hoe hoger de stroom die men kan schakelen met een relais waarvoor de schakelcontacten voorzien zijn voor hogere spanningen, of begrijp ik het verkeerd)
Nou ik zie het zo.
Er zijn bij relais, in dit verband, wat opmerkingen te maken over de spec's
De opgegeven spanning is een veilige spanning om geen overslag tussen de contactpakketten(fase - 0 of + en -) te krijgen (maw de isolatiesterkte)
De opgegeven stroom is de stroom die een velige waarde is om geen oververhitte of vonktrekkende kontakten te krijgen.
En je kunt dus niet stellen dat een halvering van deze spanning een verdubbeling van deze stroomsterkte mogelijk maakt.
Je kunt dus niet de wet van Ohm op het schakelende deel van een relais loslaten.

grt Piet.

ysbeer

De stroom die je mag schakelen is NIET afhankelijk van de spanning .
3A is drie amp .
wim