Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

printplaatje

Gestart door liefhebber, 06 januari 2013, 12:24:59 PM

liefhebber

Heb hier 2 roco's.
De ene is analoog, de andere is digitaal.

De printplaten hebben bij de beide  de zelfde nummer nm 111741.

Mijn vraag is nu, kan ik de draadjes losmaken, platen verwisselen en terug solderen?

Zullen de locs terug werken of moeten de motoren ook verwisseld worden.

Misschien stel ik domme vragen, maar moet alles zelf leren en vragen aan anderen.
Heb hier op het forum al veel geleerd, en daarvoor ben ik iedereen dankbaar.

groeten
 

SuSke

Peter,
Kan je een foto plaatsen van de printplaten, dat vergemakkelijkt het praten allezins.

Als beide printplaten dezelfde nummer hebben, lijkt het me logisch dat ze dezelfde opbouw en structuur hebben en dus uitwisselbaar.
Is de digitale loc voorzien van een digitale stekker of werd alles ingesoldeerd? Dat kan een groot verschil maken in het aansluiten van de draadjes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Als het dit printje is

Dan zal er bij de digitale loc onder de print nog wel een decoder zijn gemonteerd die is aangesloten op de 8 stekkerbusjes in het midden.
En bij de analoge loc waarschijnlijk een stekker met doorverdindingen.

grt Piet.

liefhebber

Probeer al de hele avond de foto te plaatsen maar ht lukt mij langs geen kanten.
Er is telkens een melding dat de map vol zit, terwijl er maar 1 foto inzit die niet te groot is.


In  de en loc zit inderdaat zo eentje zoals bossie het toonde.
In de andere zit er eentje waar de motor er een beetje boven komt (midden in de printplaat).


 

conducteur

#4

Volgens mij is dit het probleem/je situatie:

Je hebt twee roco's reeks 62. De ene is al voorbereid voor digitaal, de andere waarschijnlijk nog niet. Waarom monteer je dan geen decoder in die oudere 62? Erg moeilijk is dat niet. Heb er zo al veel digitaal gemaakt.


Als je de printjes omwisselt, zal dat niet gaan gezien de motor in de ene groter is. En blijf je met een digitale en een analoge loc zitten? Wat je wel kan doen, en dat is wellicht het simpelste is gewoon de locomotiefkasten omwisselen. Dan heb je en een digitale en een analoge loc, maar die zijn dan verwisseld. Voor de rest zou ik niet weten waarom je een printplaat zou verwisselen van machine.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

liefhebber

Het zijn geen 2 62ers maar wel 1
De andere is een Duitse dus de kast omwisselen is geen optie.

De Duitse is volledig digitaal de andere niet digitaal voorbereid.
Ik kan dus niet zomaar de decoder inpluggen 

Hoe moet je dan en decoder op een analoge printplaat aansluiten?
Heb wel een ESU lokpilot V4.0 in huis, kan die worden aangesloten?
 

liefhebber

 

PietB

Citaat van: liefhebber op 06 januari 2013, 20:11:55 PM
Probeer al de hele avond de foto te plaatsen maar ht lukt mij langs geen kanten.
Zo moeilijk is het anders niet.



grt Piet.

argilla

Citaat van: conducteur op 06 januari 2013, 20:17:45 PM

Volgens mij is dit het probleem/je situatie:

Je hebt twee roco's reeks 62. De ene is al voorbereid voor digitaal, de andere waarschijnlijk nog niet. Waarom monteer je dan geen decoder in die oudere 62? Erg moeilijk is dat niet. Heb er zo al veel digitaal gemaakt.


Als je de printjes omwisselt, zal dat niet gaan gezien de motor in de ene groter is. En blijf je met een digitale en een analoge loc zitten? Wat je wel kan doen, en dat is wellicht het simpelste is gewoon de locomotiefkasten omwisselen. Dan heb je en een digitale en een analoge loc, maar die zijn dan verwisseld. Voor de rest zou ik niet weten waarom je een printplaat zou verwisselen van machine.


Rian heeft gelijk. Het zal niet gaan. Het is niet omdat beide printplaten dezelfde nummer hebben maar omdat zoals Rian reeds aanhaalde de motors verschillend zijn van grootte.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

Nog een poging ondernemen om te antwoorden. Daarnet was mijn internet er onderuit gegaan als ik wou antwoorden.


Op dat printje een decoder solderen is zeer eenvoudig. Begin met de draden die naar de sporen lopen. (de 4 zwarte) te verbinden met de decoder. Dat kan heel eenvoudig door de twee draden aan de soldeereilandjes vast te solderen. Kijk in de handleiding van je decoder voor de kleuren. Het best doe je dit aan de kant waar de motor verbonden is via 2 lamellen met het printplaatje.


Nu kun je de motor verbinden via de twee spoeltjes. Dit kan ook op de soldeereilandjes. Soldeer je draden aan de spoeltjes, maar niet aan de lamellen. Soldeer ze dus aan de spoeltjes, aan de kant van het lampje.


Nu kun je kiezen, ik weet niet welke loc het is, maar bij een 62 vervang ik de lampjes door ledjes die direct in de kast zitten voor een betere lichtopbrengtst.Je kan ook met de gele en de witte draad de lampjes moeten verbinden met de decoder. Gebruik ook de blauwe draad voor een betere lichtopbrengst. Ik heb toch de indruk dat dit een beetje helpt.


De volgende stap bestaat erin de motor en verlichting te isoleren van de railsspanning. Dit is heel belangrijk voor het goed functioneren van je decoder. Dit kun je doen door met een scherp mes de baantjes door te snijden. Er mag géén verbinding meer zijn tussen de motor en de rails, en ook niet tussen de verlichting en de rails. Indien mogelijk, controleer dit met een meettoestelletje. Een zeer eenvoudig metertje kan hiervoor volstaan. Doe je dit niet goed kan je decoder het mogelijk begeven!


Nu is het tijd om te testen. Werkt alles naar behoren? Zeer goed. Werkt de verlichting verkeerd (rood licht vooraan), verwissel de gele en de witte draad met elkaar. Zijn er andere problemen, meld ze hier.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


liefhebber

Bedankt heren
Ik ga het eens proberen.
 

liefhebber

Zijn er mensen uit de streek van Oudenaarde die mij het inbouwen van een decoder leren?
Ook de decoder klaarmaken voor roco maus 2.
Durf er niet zo goed aan te beginnen.
Bang om de boel naar de vaantjes te helpen, en dan ben ik verder van huis.

bedankt
 

Dirky

ben geboren en getogen in Oudenaarde maar helaas... van decoders ken ik niets!
Ergens bij een club te rade gaan?

mivc057

Dag peter. Je kan steeds vrijblijvend met je probleem van decoder en locmaus terecht in onze Modelspoor Vereniging te Aalst. We helpen je graag verder en je kan je loc op één van onze banen testen met een locmaus of andere centrale.