Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Kopbrekers

Gestart door svvander, 03 januari 2006, 15:47:12 PM

svvander

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Gezien je beperkte ruimte ... heb je in plaats van een schaduwstation met wissels al eens aan een fiddle-yard gedacht?




Mja, al aan gedacht, maar niet makelijk te realiseren, indien je met 3-rail rijdt... of heb ik het fout?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Mij lijkt er geen groot verschil in constructie tussen twee- en drierail.

Nu ja, ik heb nog wat zitten tekenen:



Het 'fotootje' toont de maximale beschikbare tafelruimte bij een hoogte van 80cm. Er is gelet op hoofdruimte voor de bezoekers, alsook aan de veiligheid voor je zoldertrap/trapgat.
Het rondlopende 'spoor' heeft een radius van 55cm en is - voorlopig - maximaal langs de wand gelegd.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Heel knap! Nu wat mij dwarszit met de "fiddle-yard" is het volgende: hoe kan ik mijn sporen laten lijnen, met de middenrail? Even voor de goede verstandhouding: het gaat over een bak waar sporen inliggen die je dan omdraait, nadat de trein er is opgereden en zo terug in de andere richting kan laten vertrekken... klopt toch he? Of zijn er andere systemen?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Er zijn verschillende systemen mogelijk:
- een schuiflade, met een ingang aan ??n of aan beide kanten. meestal horizontaal verschuifbaar, maar vertikaal en zelfs circulair is mogelijk.
- een volledige draaischijf (enkel geschikt voor korte treintjes)
- een "taartpunt", die op zijn punt draait
Het uitlijnen gebeurt meestal met een soort van grendel, of gecombineerd met de elektrische verbinding. Die kan gemaakt worden met sleepcontacten, koperen grendels, relais en een vaste bedrading of ...

afneembare bakken (wat je zelf beschrijft dus) is eigenlijk geen echte fiddle-yard, maar combineert opberging van treinen met gemakkelijk op de baan plaatsen.

Er zullen nog wel systemen zijn, maar die schieten me niet zo meteen te binnen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Ha ja juist, die "taartpunt" heb ik al eens gezien...
Die bak lijkt me eigenlijk wel een goed idee... misschien dat ik dit wel kan combineren met mijn schaduwstation. Ik bedoel maar, als ik op -1 werk met een soort van "fiddle-yard" in bak, waar ik mijn treinen dan ook direct kan opbergen. Ja dat lijkt me wel wat. Maar is dit dan niet complex om mee te werken?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Een schuiflade lijkt me het eenvoudigst: bij de bouwhandel een paar degelijke lade-geleiders, latjes en een stuk mdf of triplex halen. Het handigst is het als je de lengte van je schuifbak laat overeenkomen met enkele lengtes rail (flexibels of gewone)

Enkele koperen grendeltjes zorgen voor de uitlijning en de stroomtoevoer. Je kan hem midden tussen een stuk ondergronds traject maken, liefst enkelsporig maar het kan ook dubbel. Wel goed opletten dat de rails perfect uitgelijnd zijn. Bij je drierailsysteem moet je natuurlijk de contactstrips afzagen, zodat de railkoppen gelijk komen met je bielsmat/ballastbed.

Iets complexer: de schuiflade automatiseren door er een sturing met stappenmotoren voor te maken [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Of met K-rails werken... zou dat geen oplossing zijn?
Maar dan verschillende rails naast elkaar? Ik snap het principe niet goed.
Automatiseren... da zou pas een uitdaging zijn. Wat voor motor zou het best dienen? (Ja veel vragen he [:(])
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Nog enkele foto's... zo zien jullie de vorderingen.


Hier zie je dat er ruimte in de hoogte over is, ik dacht zelf meer dan 40cm.



Afwerking van de wanden + laminaat... een wereld van verschil.



Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Goed dat je die foto's postte, Sven. Nu zie ik dat je dak niet spits is, maar een stukje vlak bovenaan. Mijn ontwerpje moet dus bijgewerkt worden ...

Een tekening zegt meer dan woorden, vandaar, de fiddle-yard-schuifbak:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Wel ik wou dat ik het ook altijd zo kon uitbeelden. Dit programma is echt wel iets interessant.
Ja, dat kan inderdaad nog heel interessant zijn zo'n systeem. Ik was eventjes "wishfull thinking" aan het doen en kwam dan tot de vaststelling dat automatiseren heel moeilijk is...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

Hoi Sven,uw zolder ziet er al heel wat fraaier uit h?.
Je hebt knap werk verricht,elke dag kom je een stapje dichterbij waar het echt om gaat.[:p]MODELSPOORBOUW!!!Yeah.[}:)]

Tom

Het is toch wel een mooie ruimte dieje hebt Sven.
Als je die goed benut kan er een mooie modelbaan gemaakt worden.
Weet je al wat je nu juist zou willen hebben op je baan.
Tom

ysbeer

zo maar gevonden,nooit gelezen
wel duits natuurlijk


MIBA Spezial 67
Modellbahn-Anlage unter Dach und Fach      
     Tor zur Stadt, Tor zur WeltKombinierter LadungsverkehrLokschuppenAuf Schienen ?ber GrenzenLandschaft im ModellDampfloks im DetailViel Betrieb auf wenig Fl?cheJe G?ter, je besserHauptsache Nebenbahn80 Jahre EinheitsloksPlanen, starten, spielen** Modellbahn-Anlage unter Dach und Fach **Sonderausgabe zur SpielwarenmesseSonderausgabe zur SpielwarenmesseSonderausgabe zur Spielwarenmesse    
   



























 
 Eine wichtige Frage bei der Realisierung einer Modellbahn ist nicht nur ?Was baue ich??, sondern vor allem ?Wo baue ich??. Nicht selten scheitern hochfliegende Pl?ne am verf?gbaren Raum. Ein ganzes Zimmer in der Wohnung steht nicht jedem zur Verf?gung, Kellerr?ume sind hinsichtlich Gr??e und Temperaturschwankungen unattraktiv. Hier bietet das kommende Spezial viele pfiffige L?sungsans?tze: Anlagenplanung speziell f?r die besonderen r?umlichen Verh?ltnisse unter einer Dachschr?ge sowie in der Rasteraufteilung g?ngiger Regalsysteme.
Unser Grundlagenbeitrag erl?utert, wie man ?tote Winkel? am besten nutzt. Die MIBA-Planungsspezialisten haben hierzu konkrete Anlagenvorschl?ge entworfen: Ob Sie die mannshohen Berge von Langen am Arlberg bis in den First hinein oder lieber ein kleineres Thema bauen m?chten - stets ist sind simple Regalsystem oder ungenutzte Dachboden ideal f?r unsere Ideen. Raum und Konzept gehen insbesondere bei der Anlage von Otto Humbach eine perfekte Symbiose ein, denn die langen Paradestrecken wollen mit unz?hligen Zuggarnituren aus dem ausgedehnten Schattenbahnhof unter der Dachschr?ge gespeist werden.

Kleinere Anlagen finden auch in den beengten Platzverh?ltnissen eines Regals ausreichend Raum. Wer auf den sprichw?rtlichen Hauptbahnhof verzichten kann, wird hier vorbildgerechte Betriebsanregungen finden. Selbst in kleinsten Studierstuben lassen sich so noch ein paar Bretter, die die Modellwelt bedeuten, unterbringen. Unsere Anregungen werden Sie inspirieren!

104 Seiten im DIN-A4-Format, Klebebindung, ?ber 250 Abbildungen

Erh?ltlich ab 14.02.2006

F?r diese Ausgabe von MIBA Spezial gibt es das Inhaltsverzeichnis mit n?heren Informationen im WWW.

Bestell-Nummer: 12086706
Preis Euro 10,00


Gerolf

En welke boodschap wil je daarmee geven, Wim [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ach eigenlijk geen.
Leek me alleen leuk omdat dit boekje(helaas is het plaatje wat in dat grote gat stond verdwenen)inhaakte op het ruimte probleem,het schuine dak,nou zeg weinig ruimte grote plannen.

Verder had dit geen dubbele (dak) bodem.
Wie goed duits leest zal er waarschijnlijk nog wel wat tips uithalen.

Maar nogmaals ik heb het niet gelezen.

Wim