Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Groepsaankoop modeltreinen

Gestart door nicolasdj, 03 januari 2013, 11:20:02 AM

Havoc

Een aantal van de bezwaren zijn al opgenoemd:
- zelf naar een fabrikant stappen voor een bestaand model (al dan niet aangepast) is moeilijk. Vooral omdat de duitse fabrikanten nog in de 19de eeuw zitten met zoveel mogelijk tussenpersonen die hun de das omdoen. Met een kleine fabrikant zou dat wel kunnen maar dan is de prijs nog relatief hoog.
- legale en fiscale zaken heb ik geen kaas van gegeten. En ik twijfel of er op het forum iemand is die echt correcte en bindend advies kan geven. Dus een advocaat en/of boekhouder heb je al nodig.
- het idee van een matrijs met inserts is leuk, maar vergeet het. Dat is niet lonend omdat de verschillen tussen modellen te groot zijn. En de werkelijke kost zit niet in de vormhouders maar in de inserts zelf. Heb de studie zelf genoeg gedaan om te weten dat het beetje verschil het niet waard is als je niet direct voldoende inserts laat maken. De mal kost meer en andere inserts komen er nooit want er is altijd wel een reden waarom het niet kan (te groot, te veel/weinig plastic etc).
- het aantal matrijzen nodig voor zoiets wordt serieus onderschat. Voor een model met aandrijving ga je snel aan een tiental vormen zitten.
- als je het echt wil doen, ga niet naar een fabrikant van modelspoor items, maar zoek gewoon een fabrikant van matrijzen en doe al de rest zelf.
- vergeet de kost van prototypes niet... Op een vorig werk werd wekelijks voor verschillende honderd duizenden franken protos bij Materialise besteld. Uiteindelijk was de kost voor proto's minstens die voor de matrijzen.
- je zou er een kickstarter project van kunnen maken.

Maar waarom niet beginnen met iets vééééééél simpelder waar ook vraag naar is? Zie eerst of dat lukt. Geen idee wat. Een telefoonhokje, draisine, bovenleidingspaal, gebouwtje....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Koen

@Steven,

Ik heb ook wel interesse in een sleep van deze wagons.
Misschien kunnen we namen en aantallen verzamelen om door te sturen naar Jocadis om zo dat extra duwtje te geven voor de heruitgave?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Mattias

Zeg ik ook geen nee tegen, tegen zo'n sleepje wagons..
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

itchy

Bon, ik zal dan nog maar wat extra reclame maken (dat hoort er ook bij hé  ;) ). Ik vind deze ballastwagen een van de meest geslaagde en mooist gedetailleerde goederenwagens van de afgelopen jaren... kijk even mee:






































Zeg nu zelf. Dat MOET toch gewoon terug uitgebracht worden, niet?

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ysbeer

Citaat van: Peter op 03 januari 2013, 15:45:11 PM
De volgens mij beste manier voor een groepsaankoop is als je ongeveer weet hoeveel modellen je samen gaat kopen, een offerte vragen aan een of meerdere winkeliers.  Ik ben er zeker van dat je op die manier een goede, lagere prijs kan bedingen.

Ik denk dat dit inderdaad de enige weg is om het iets goedkoper te maken.
In de praktijk zal dan wel blijken dat je wellicht tien zelfde loks kun bestellen,wat dan 10%korting op levert,nauwelijks de moeite.
Probleem zit het in welk type lok (of wagen).
Zodra je zegt dit of dat type dan wil jan hem met rode deuren,piet met gele,en kees zonder.
En uiteraard gaat dit niet op met standaard loks
Ga je laten inschrijven dan haakt 50% af om dat ze nu net geen geld hebben of zoiets.
Als je pech heb blijf je nog met loks zitten of zak het aantal tot 2 of 3.
Mij advies niet aan beginnen,ook niet voor wagens.
Want wat voor loks geld is bij wagens niet ander.

Ik durf dit te zeggen omdat ik precies het zelfde heb gedaan,met bovenstaand resultaat.
En geloof mij maar wat dit betreft zijn belgen net als nederlanders

Bij goede (helaas meest duitse) winkels kopen en desnoods een voor je vriend er bij ,maar het daar maar bij laten
wim

ToThePoint

kwil ook zone ballasttrein. Ik kan max 2.5m laten rondrijden. Reken zelf uit hoeveel dat er zijn zonder de lok natuurlijk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

LockyLuke

heb ook wel interesse.
bij groepsaankoop - prijsi per wagen ?
het moet goedkoper zijn dan de 45-50 euro maar welke prijs is aanvaarbaar
 

argilla

#37
Er zijn hier verschillende forumleden die spreken over " een sleep" wagons. Over welke hoeveelheden hebben zij het ? Want dat is belangrijk voor het totaal aantal en dus ook de korting die je kan bedingen .  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Ik zou denken dat je bij een sleep over minstens tien wagens spreekt.
Prachtige modellen, en ze zouden inderdaad terug uitgebracht moeten worden  8)
... maar niet voor mij (te modern)  :'(
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Bestaat Mistral Trains nog? Ik hoop het van harte.
Misschien dat er nog een andere treinenverkoper interesse kan hebben in het laten maken van een speciale serie Uay voor NMBS liefhebbers. Ik vind het alvast prachtige wagens die inderdaad elders nauwelijks hun gelijke vindt. Super gedetailleerd en prachtig afgewerkt. Acht verschillende kleuren gebruikt bij het tamponneren.
Wel had Jocadis ook een andere serie uitgebracht met een aantal wagens met een slechte opdruk. Jammer, want ik heb zo'n wagen.
Mistral Trains is trouwens een Franse firma met hoofdzetel in Brussel. Dus zo moeilijk moet het niet zijn om die firma via hun postbusadres te contacteren.

argilla

Citaat van: Gerolf op 04 januari 2013, 11:07:48 AM
Ik zou denken dat je bij een sleep over minstens tien wagens spreekt.
Prachtige modellen, en ze zouden inderdaad terug uitgebracht moeten worden  8)
... maar niet voor mij (te modern)  :'(





Er zijn hier verschillende forumleden die spreken over " een sleep" wagons. Over welke hoeveelheden hebben zij het ? Want dat is belangrijk voor het totaal aantal en dus ook de korting die je kan bedingen .  ;)

Misschien is het nuttig om een lijst samenstellen met het aantal en naam ??
Kan het zijn (??) dat je dit doet via ons lijfblad , omdat zij een extra drukkingsmiddel hebben in de vorm van magazine die eventueel commentaar( bespreking, test resultaten ) kan leveren op het model ?
Weet dat dit niet in goede aarde zal vallen bij Luc en de redactie maar toch het is het proberen ( voorstellen) waard. Media hebben een bepaalde macht toch ? ( beweren zij zelf toch).
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rgp

Dag,

Loco, zit - tijdelijk - in slechte financiele papieren.  Ze zijn op zoek naar geld op de SNCF BB 1-80 op de markt te brengen.

Waren NIET aanwezig op RAILEXPO in november 2012

Roland

Dirky

Argilla, als je een artikel dat nog zou moeten verschijnen gebruikt als drukkingsmiddel, dan ben je echt HEEL slecht bezig! :(

Jurgen

En hoeveel mensen willen voor elke wagen van hun sleep een ander nummertje? Dat zijn ook extra kosten bovenop de ontwikkeling van een model hé.
Ik durf wedden dat de helft van degene die een sleep willen zullen afhaken als er maar 1 nummertje verschijnt, of dat ze het uiteindelijk maar op 1 wagen gaan houden.

In theorie is zo'n groepsaankoop mooi, maar onmogelijk te vergelijken met de aankoop van stookolie. Stookolie hebben we nodig, modeltreintjes niet hé!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

argilla

Citaat van: Dirky op 04 januari 2013, 11:32:25 AM
Argilla, als je een artikel dat nog zou moeten verschijnen gebruikt als drukkingsmiddel, dan ben je echt HEEL slecht bezig! :(


Ik denk dat je mijn uitleg in het verkeerde daglicht hebt begrepen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15