Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Imitatie koeling

Gestart door conducteur, 02 januari 2013, 21:24:40 PM

conducteur




Heb zelf geen beter beeld dan dit, iemand die weet hoe zo'n koelplaten op het dak opgebouwd zijn, ik heb een vermoeden dat dit een soort zeer fijnmazige netten zijn, waartussen de buizen lopen? Het zullen wellicht geen massieve platen zijn, dus mijn vraag is: bestaan er materialen om dit realistisch na te maken. (spoor 0m), of toch gewoon stukjes plasticcard oid gebruiken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

We zouden eerst moeten weten wat het precies is. Zijn het netten of niet?
Indien het netten zijn, dan heb onlangs heel fijnmazige metalen netten gevonden bij Schleiper.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Rian, soms gewoon eens in niet alledaagse modelbouw dingen zoeken: om koelribben van transformatoren na te maken, heb ik mij ook suf gezocht...  ...Uiteindelijk eens de verpakking van een doosje Frisk muntjes uiteen gehaald en heel fijne koelribben 'gevonden'  ;)
Groetjes, Peter


Tjalling

Het lijken op radiatoren voor koeling. Meestal is dat een soort van honing-raat structuur, vakjes van dun plaatmateriaal in zeskant. kijk maar eens onder de motorkap van een auto, daar zit ook zo'n ding.

Hoe je dat in model na moet maken? Geen idee. Wellicht eens kijken bij Evergreen of Slaters? Anders misschien eens kijken bij de buren van de militaire modelbouw? Schaal 1:35 zal redelijk in de buurt komen lijkt me.

Groet & succes,
Tjalling
 

conducteur

Het zijn inderdaad radiatoren voor de koeling van de (diesel)motor van de tram. Buiten de foto die je ziet heb ik niet echt een idee hoe die dingen er uitzien...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

Heb je dit nodig voor één enkel exemplaar of voor een serie?

conducteur

Wat heb je in gedachten, Dirk? Het gaat over een serietje waarvan het aantal wellicht op één hand te tellen zal zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Dacht dat dit meestal buis structuren waren. Een dikke buis links en rechts en dunnere buizen ertussen. Eventueel plaatjes die evenwijdig met de dikke buizen lopen waar de dunnen buizen allemaal doorgaan (maar wel klemmend). Soms zijn die platen ook gegolfd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dgrr57

Misschien eens de vraag stellen bij de ASVi  ;)

conducteur

Ga dat eens proberen. Ga zeker eens gaan in de Paasvakantie als ze terug rijden. Heb nog wat foto's nodig... Bovenstaande foto heb ik genomen bij de TTA. Eventueel daar ook eens proberen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik zou ook gokken op een "frietsnijder"-lamel-patroon.
De vraag is of je zoiets, zelfs in 0, goed kan namaken.
Een imitatie zou gaan met een gaas, wil je de echte lamellen dan wordt het etswerk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Ik zou zelfs een panty durven gebruiken voor zoiets, eerst een stevige rechthoek maken met bv fijn staaldraad en dan een stuk panty-kous erover spannen. (voorzichtig lijm laten invloeien op het frame) Afhankelijk van hoe 'stevig' je die aanspant/uitrekt krijg je soms speciale 'roosterige' vormen...

Misschien heb je er niets aan, maar je weet nooit.
In elk geval veel succes!
Groeten,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook