tunnel bouw

Gestart door n/a, 02 januari 2006, 23:10:42 PM

n/a

Misschien een domme vraag (ben nieuw in modelspoorbouw), maar hoe maakje zelf een tunnel ingang (vind die je zo kunt kopen niet erg fraai).. Wie helpt me??

Nonkelronnie

ben zelf ook nieuw, maar dat moet je volgens mij met plasticard kunnen zelfbouwen (als je ziet wat sommige mensen met plasticard niet allemaal verwezenlijken moet een tunnelingang zelf goed te doen zijn)

ysbeer

voor tunnel ingangen die werkelijk mooi zijn is een gipsmal te koop
ik heb wel zo een mal en wil ook best een tunnel portaal voor je gieten.
alleen versturen lijkt mij wat moeizaam
als je echter in de buurt van turnhout woont kunje hem komen halen,na afspraak.
ik woont 15 km van turnhout in nederland.
laat maar weten via email.

wim ysbeer

Gerolf

Zoveel tunnelingangen, zoveel manieren om die na te bouwen. Ik vermoed dat je het hebt over een uit natuurstenen opgebouwd gewelf-model. Het is altijd mooi om van een bestaand model te vertrekken, en er zijn prachtige voorbeelden in Belgi?.
Je kan uit hout de basisvorm maken, en die bekleden met een laagje boetseerklei. In de nog natte klei druk je met een schroevendraaiertje de steenvoegen in.
Je kan zelf een eenvoudige mal maken met stevig karton of plasticard, en hierin 1cm dikke gips gieten. Daarna in de uitgeharde basisvorm de voegen uitkrassen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GeM

Hallo Jelle

Inderdaad, de te koop aangeboden modellen zijn meestal niet al te fraai op zich, maar dat kan je uiteraard nog bijwerken.
Zelf hebben we op ons clubbaantje modellen van (ik dacht) Faller aangekocht en 'verbeterd' door de voegen wat dieper uit te frezen en de 'vlakke' binnenkant aan de ingang zelf te voorzien van steenvoegen. Ook bovenaan het portaal is dit wat aangewerkt door er 'stenen' (plasticard stukjes, daarna de voegen bijgefreesd) achteraan te kleven, wat een soliedere indruk geeft. Als toetje het geheel mooi schilderen en verweren en het resultaat mag er best wezen, niemand die nog ziet dat het een gekocht model is!
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

n/a

Gerolf,

Dat bedoel ik inderdaad. Heb je misschien een foto van iets dat op een dergelijke manier is gemaakt?

Groet, Jelle

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zoveel tunnelingangen, zoveel manieren om die na te bouwen. Ik vermoed dat je het hebt over een uit natuurstenen opgebouwd gewelf-model. Het is altijd mooi om van een bestaand model te vertrekken, en er zijn prachtige voorbeelden in Belgi?.
Je kan uit hout de basisvorm maken, en die bekleden met een laagje boetseerklei. In de nog natte klei druk je met een schroevendraaiertje de steenvoegen in.
Je kan zelf een eenvoudige mal maken met stevig karton of plasticard, en hierin 1cm dikke gips gieten. Daarna in de uitgeharde basisvorm de voegen uitkrassen.


Gerolf

De methode met de boetseerklei kan je vinden in het boek van Jacques Leplat "Groetjes uit Ferbach". Hij gebruikt daar klei voor wegen en voor een steunmuur, maar dat moet volgens mij toepasbaar zijn op een tunnelingang ook.
Gips gieten en inkrassen heb ik ooit gedaan voor een stukje straat en voor mijn perrons. Van dat laatste zijn er (oude, zwakke kwaliteit) foto's op mijn website.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

johan


Voor deze tunnel, die een nabouw is van een tunnel op de Vesderlijn (Luik-Verviers werd eerst een stevige onderbouw in hout gemaakt, die daarna met gips- ik gebruik altijd Knauf Goldband  want die is gemakkelijker te bewerken dan echte gips - bekleed -soms een laag van tot 5 mm dikte. Met een beitel werd het relief met de hand eruit gefreesd, daarna de voegen trekkenj met een scherp mes. Het geheel werd geschilderd met sterk verdunde olieverf - geen Humbrol of revell maar schildersolieverf bv Talens, Rembrandt.
Groeten
Johan Van Balberghe
http://users telenet.be/spoorgroep
 

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Ik zou zelfs meer zeggen: fantastisch !![:D][:D]

maar, zonder iets af te willen doen van een op zich heel interessante topic, hoe komt deze in deze rubriek terecht ???
(modelspoormagazine)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dieseltjemaar, zonder iets af te willen doen van een op zich heel interessante topic, hoe komt deze in deze rubriek terecht ??? (modelspoormagazine)
Tsja, misschien wil de starter zeggen dat dit onderwerp wel eens in MSM mag komen ... [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieseltje

Kan iemand deze topic misschien overzetten naar de rubriek "praktijk".

Om verder te gaan met de tunnelbouw; de voorkant is ??n, maar hoe werk je verder de binnenkant van de tunnel af, welke stappen volg je (wat breng je eerst aan enz...) , en wat moet je bv. al best voorzien tijdens de "ruwbouw" van je baan.

Ikzelf kom (hopelijk) binnenkort aan deze "problematiek" toe, maar leren van de ervaring (en fouten) van anderen is altijd meegenomen...[:p]

janjozef

Dat is tony zijn werk maar die is niet meer gezien de laatste dagen

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dieseltje

Di? zit zeker in een ...  tunnel ...[:D][:D]
Of is de nieuwe MSM aan het ronddragen met nen boekee bloemen erbij...

Gerolf

De nieuwe MSM is naar het schijnt vandaag verzonden
Tunnelbinnenzijde: zeker letten op de bereikbaarheid van je rollend materieel, een afneembare "koker" onder een hard-shell landschap lijkt me ideaal.
Ik heb dit in een artikel in Modelrailroader weten maken met gips.
Mijn interpetatie: een vorm in piepschuim gesneden (geeft een behoorlijke imitatie-afdruk van rotsen), meerlagige gipsverbanden of een gelijkaardige hard-shell erover, na drogen het piepschuim eruit prullen, bijsnijden, schilderen, plaatsen op de baan.
Ik moet er bij vermelden dat ik dit zelf nog niet gedaan heb. Hopelijk kom ik dit jaar nog in die fase ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw