Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Vlaamse Ardennen in het klein

Gestart door n/a, 09 augustus 2012, 09:04:19 AM

TBCédric

Wel morgen is het laatste examen en ook de start van iets nieuws! De hergebruikte platen worden morgen op maat gezaagd. Woensdag komen wat rails en kan ik al eens uitleggen én donderdag ga ik eens kijken voor de mousse én plankendragers. De bedoeling is dat ik tegen vrijdag een stukje ondergrond klaar heb zodat mijn kamer terug iets of wat proper wordt.
Dit wordt het baanplan:

De perrons zullen wel iets ingekort worden én ik ga misschien voor de rechtse wissels peco code 100 gebruiken ipv piko. Is even duur maar peco is iets langer.
Groeten Cédric én tot binnenkort.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Wel vandaag toen mijn pa thuis was de eerste plaat 'op maat' gezaagd met de decoupeerzaag en een zelfgemaakte geleider. Alles goed afgemeten maar het mogt toch niet baten. Alles ging in het begin goed maar ... . De afmetingen zijn ipv 25 cm 24,3 cm en 23,5cm. Op zich niet zo erg want het gedeelte waar dit stuk komt te liggen zal er ruimte genoeg zijn voor de sporen.
Perron 1 is ook al voor een stukje gemaakt en binnenkort aan perron 2 beginnen nadat de sporen zijn gelegd. Donderdag eens gaan kijken naar plankendragers en ook voor mousse én contactlijm. Dus er is nog veel werk te doen deze week. Maar we gaan het niet overhaasten.





Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stieven76

Had je dan geen lijntje getrokken op de plaat zodat je kon zien waar je moest zagen?  ;)
Mijn beste maat is een schrijnwerker en zijn leuze is altijd 'meten is weten'. Die loopt een hele dag met zijn meter in zijn handen, maar het is dan ook een vakman  ;D


Eén raad, werk op je gemakje en probeer het zo proper mogelijk te doen. Je hebt tijd zat.  ;)

Rangeerduivel

Er doet een gezegde de ronde;

           "verdorie,twee keer afgezaagd en nog te kort!!!"

;D ;)

TBCédric

Ja ik had het 3x goed gemeten maar het mocht niet  baten.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Goeiemorgen!
Gisteren de sporen voor het stationsgedeelte eens uitgelegd en eens gekeken hoe het erbij lag en eruit zag. Ik moet wel zeggen dat het wel een gezellig eindstationnetje gaat worden. Hier de foto's van de stand van gisteren

Het baanplan wordt (voor een deel) werkelijkheid by modeltrainho, on Flickr
De perrons zullen korter zijn dan op het wintrack plan. Net als de wissels die een beetje meer naar links zijn opgeschoven doordat ik de 2 kleine 23 cm lange stukken niet ga gebruiken aan de perrons om zo een mooier beeld te krijgen. Zo kan ik ook langere opstelsporen maken aan de rechter-bureauzijde én kan ik eventueel een iets langere tunnel maken.

Oh, de perfecte instaphoogte by modeltrainho, on Flickr
De perfecte instaphoogte voor de passagiers.

LS Models M6 aan het perron by modeltrainho, on Flickr
De perrons zien nu nog een beetje groen maar zullen voorzien worden van een laagje iron ore fine ballast om de rode kiezeltjes voor te stellen.

Nieuw baanplan (3) by modeltrainho, on Flickr
De perrons zullen tot aan de lok zijn neus komen. Zo kunnen er 4 rijtuigen en een lok opgesteld staan.

Nieuw baanplan(2) : LS Models hle 1204 by modeltrainho, on Flickr

Nieuw baanplan :  roco hle 20 by modeltrainho, on Flickr
Nog wat 'sfeerfoto's'.

Groeten cedric
Ps: Bedankt Evan ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

De stand van zaken:

de nieuwe start: roco aae containerwagen by modeltrainho, on Flickr
Hier zie je perron 1 met de AAE containerwagen van roco als toonmodel :p

de bevestiging van de platen : een hele verbetering by modeltrainho, on Flickr
Tegenover de eerste baan heb ik de ophanging zelf gekozen en ik merk zelf dat het ook veel beter is. De platen hangen steviger en veiliger tegenover de gewone houten balk dat met een paar vijsjes tegen de muur hing.

de eerste trein stopt in het-nog-te-bouwen station: LS Models hle 1204 by modeltrainho, on Flickr
De hle 1204 wilt vertrekken vanaf perron 1 maar de sporen zijn nog niet gevorderd.
De verlichting van de baan is een RGB-ledstrip van den Aldi van een paar maand geleden.

de avond valt: LS Models hle 1204 by modeltrainho, on Flickr

het is nacht : LS Models hle 1204 by modeltrainho, on Flickr

het is ochtend: hle 1204 LS Models by modeltrainho, on Flickr
Even gespeeld met de verlichting ::) . Nu gaan de kleuren niet echt mooi over maar je kan al wat experimenteren met filmen en foto's maken.

de trein wilt vertrekken maar de conducteur zegt NEE. by modeltrainho, on Flickr


de railtjes even passen en neerleggen by modeltrainho, on Flickr
De uiterst drie linkse rails horen daar niet te liggen maar omdat de baan nog niet volledig is opgebouwd moeten ze daar liggen voor ze worden geconsumeerd ;).

een sfeerfotooke by modeltrainho, on Flickr
De eerste boom is geplant maar niet zo goed want hij waait maar altijd omver  ::).

de huidige stand by modeltrainho, on Flickr
Een totaalbeeldje.

de tunnelwand by modeltrainho, on Flickr
De eerste tunnelwand staat ook al klaar. Hij moet wel nog bedekt worden met gips en wat vegetatie.

de LS Models 1204 staat nog niet klaar om te vertrekken by modeltrainho, on Flickr
Ik begin meer en meer medelijden te krijgen voor de 1204. Hij wilt dolgraag rijden maar de sporen zijn nog niet volledig klaar en hij krijgt geen stroom. Hoe zou dat komen????

de tunnel by modeltrainho, on Flickr
Een beeld dat binnen een week of 3 iets of wat beter afgewerkt moet zijn maar het geeft je al en idee.

Nu nog een perron mooi zagen én hopen dat ik niet scheef zaag. Ook straks nog een 2de plank proberen af te korten qua breedte.
Dit is de stand tot nu toe. De rails en de perrons liggen nog niet vast maar dit is al een goede start.

Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Wat voor wissels zijn dat Cedric?

Zo je niet beter opteren voor een paar goede peco's ofzo?
Alsook sowieso een hoofdleiding voor stroomvoorziening onder je baan plaatsen, zodat je nergens slecht contact hebt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Dit zijn piko's. Voor de andere wissels ga ik peco's gebruiken. Ik ga nu niet investeren in 2 wissels die ik al heb.  Mits een slecht rapport mag ik niet naar de club gaan en is mijn vrijheid wat beperkter. Er zijn nu al 2 sporen gelijmd op de platen maar daar komen enkel wagens of rijtuigen op te staan. De rails waarop de locs zullen rijden worden om de (halve) meter bedraad en al. Ondertussen zijn de perrons al vastelijmd. De foto's zullen dezer dagen volgen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

'k Zou dan je Piko's aan de opstel/schaduwkant van het geheel gebruiken (iets wat ik ook van plan ben met mijn oude fleischmann modelrails/wissels)... zodat het station mooi gelijk blijft?
'k Zou ook wel een beetje opletten met de pantografen van je locs als je zo aan het bouwen bent en ze eerder beneden laten uit voorzorg, voor je het weet sneuvelen ze.

Groeten,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Dat is eigenlijk geen optie. De wissels kosten teveel mits ik geen budget heb. Ik wil ook het stationsgedeelte eerst afwerken qua ruwbouw en elektriciteit. Wisselmotoren va conrad zullen ook niet vor direct zijn net als de bovenleiding, seinen , enz.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Ja probeer maar te sparen als je maar €10 de maand krijgt en als je 1/5 de op je spaarrekening moet zetten van wat je met de feestdagen krijgt  >:( :-\.
Maar kom, we proberen optimistisch te blijven. Gisteren en vandaag wat gewerkt aan de perrons en de sporen.

de perrons nemen vorm: M4 Adx by modeltrainho, on Flickr
Hier poseert de M4 Adx als fotomodel ::)

de perrons nemen vorm by modeltrainho, on Flickr
Het 2de perron is een feit. Net als de verkanteling van de bocht die van perron naar de wissel gaat.

de perrons nemen vorm: de M4 Adx oskar vertrekt vanaf spoor 2 by modeltrainho, on Flickr
Hier een sfeerfoto én nogmaals een bevestiging dat de instaphoogte juist hoog genoeg is. Je moet er wel bij rekenen dat er ook nog wat 'ballast' bijkomt om een typisch klein eind/kopstationnetje te bekomen.

het is druk aan het station by modeltrainho, on Flickr
Nogmaals een zicht op het 'eiland'perron.

perrons: na de 'bekiezeling' van de perrons zal er een mooie instaphoogte zijn by modeltrainho, on Flickr

sfeerfotootje by modeltrainho, on Flickr
Nog een tweetal sfeerfotookes.

den tunnel by modeltrainho, on Flickr
De tunnel begint zijn basis te krijgen. Binnen een weekje of twee als ik genoeg gips heb zal ik deze verder 'aankleden' en van scenery voorzien mits ik naar de winkel mag  :o ::).

Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Hangt dat rechtse perron nu vast met silicone of zie ik nu scheel?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan