Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

verkeerde wielen?

Gestart door liefhebber, 25 december 2012, 15:30:27 PM

liefhebber

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 december 2012, 23:48:55 PM
Het lijkt er inderdaad sterk op dat dit een 3-rali model is dat is omgebouwd naar 2-rail.
Dan zitten er 3-rail wielen onder, en die hebben hogere flenzen. Als je dan op lage railprofielen rijdt, b.v. Geoline of Rocoline, dan kan het heel goed zijn dat de flenzen over de railstoelen ratelen.

Als dat allemaal zo is, dan is het antwoord op de vraag: er zitten inderdaad verkeerde wielen onder. Je moet dan andere wielstellen kopen, die voor 2-rail geschikt zijn. De onderdeelnummers daarvan staan in de papieren die bij de loc zitten.

Ik was op zoek naar een partij rocoline sporen.

Ik kon die kopen voor een spotprijs, maar er zaten 2 locs bij.
De ene werkt perfect de andere is een bekent probleem.
Nu ik die heb, kan ik hem zowel in orde maken en mijn jongste zoon gelukkig maken.
Er zitten dus geen papieren bij.
Ik ben op het net naar het plofplan gaan zoeken, maar heb het niet gevonden. 

Wat doe ik het best:
Maak ik hem terug 3rail (want die gebruik ik ook nm marklin)
Of hou ik die 2rail en steek ik er nieuwe draaistellen er onder

o ja de loc is digitaal.
 

Klaas Zondervan

De wielen hoeven niet vervangen te zijn. Het kan ook zijn dat ze zijn opgeboord en van isolatiebussen voorzien. Dat is ook de manier waarop Hamo modellen werden gemaakt. De wielen aan één kant werden opgeboord en geïsoleerd. In plaats van de pukosleper werden sleepcontactjes op de geïsoleerde wielen gezet.
Maar de originele Märklin wielen werden behouden, wat vanuit de normen gezien een kapitale blunder genoemd mag worden.

Klaas Zondervan

Citaat van: liefhebber op 26 december 2012, 11:39:52 AM
Wat doe ik het best:
Maak ik hem terug 3rail (want die gebruik ik ook nm marklin)
Of hou ik die 2rail en steek ik er nieuwe draaistellen er onder
Nieuwe draaistellen is niet nodig, alleen nieuwe wielstellen is voldoende. Als er geen papieren meer bij zijn, dan is er misschien op internet een onderdelenlijst te vinden. Of misschien is er hier iemand die zo'n loc heeft en even in zijn papieren wil duiken.

PietB

Neen zeker niet alle acht, want dan krijgt de motor geen spanning, rubber isoleert.
Wil je meer over de loc weten kijk in de documentatie, zoals Klaas al schreef.
Heb je geen documentatie, dan is die te vinden op www.modelbaan.ath.cx onder documenten

grt Piet.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 december 2012, 11:42:52 AM
Maar de originele Märklin wielen werden behouden, wat vanuit de normen gezien een kapitale blunder genoemd mag worden.
Dat kan toch niet Klaas?
Die geven dan sluiting tussen de plus en de min!

grt Piet.

Klaas Zondervan

@Piet, ik zei toch dat ze eenzijdig geisoleerd werden?

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 december 2012, 12:16:05 PM
@Piet, ik zei toch dat ze eenzijdig geisoleerd werden?
Heb ik niet goed gelezen Klaas, sorry mijn fout.

@Liefhebber
Volgens de documentatie zijn beide draaistellen aangedreven en alleen de middelste assen van antislipbanden voorzien.
Dus 4 bandjes is OK.

grt Piet.

liefhebber

Ik heb dat hier ne keer goe bekeken

Zijn inderdaad assen voor 3rail.
Heb de nr van de 2rail assen en ga die bestellen.

Maar zal 1 draaistel die de assen afsluit moeten vervangen, want die past niet aangezien er in 2 rail enkel assen zijn met tandwielen.

Wil iedereen bedanken voor de hulp

heb je nog raad geef het gerust, kan er alleen maar ven leren
 

PietB

Citaat van: liefhebber op 26 december 2012, 14:46:02 PM

Heb de nr van de 2rail assen en ga die bestellen.

Maar zal 1 draaistel die de assen afsluit moeten vervangen, want die past niet aangezien er in 2 rail enkel assen zijn met tandwielen.
Dat laatse is niet waar, kijk maar goed in de documentatie.
Er zijn twee wielstellen met een tandwiel en een zonder.
Resp (19),(20) en (28).
(19) met tandwiel bestelnr 112462
(20) met tndwiel en rubberband betelnr 112463
(28) zonder tandwiel of rubberband bestelnr 112464
Je hebt voor deze loco dus van ieder 2 stuks nodig.

grt Piet.

liefhebber

inderdaad had niet goed gekeken
stond onder de wisselstroom vandaar
bedankt
 

ysbeer

Vreemd,het is een roco lok.
Vraag is natuurlijk of de marklin wielen mechanisch of electrisch met elkaar zijn verbonden.
Ik bedoel zijn beide wielen op een stalen as geperst of is er toch een geisoleerd,en daarna doorverbonden.
Niet zo logisch natuurlijk,maar de wegen van roco zijn ondoorgrondelijk.
Het kan ook zijn dat de ombouwer wel de wielen heeft geisoleerd maar de oude wielen met marklin maten heeft gebruikt
Ik heb hier een van de eerste loks (br215/1974)met wielen die prima op code 83 lopen.
Dus verkeerde roco 2 rail wielen kun je vergeten .
Die zijn er nooit geweest.
wim 

PietB

Citaat van: ysbeer op 27 december 2012, 01:09:54 AM
Niet zo logisch natuurlijk,maar de wegen van roco zijn ondoorgrondelijk.
Ik rijd wisselstroom en heb een keer een fabrieksnieuwe "wisselstroom" Roco loc van een ESU Lopi voorzien.
De wielen die gemonteerd ware, waren de originele gelijkstroomwielen en de linker en rechter wielen werden met een simpel draadje tussen de gelijkstroom sleepcontacten achter de wielen met elkaar doorverbonden.
Ik heb er toen het zaakje toch open lag meteen maar on-geïsoleerde wielen ingezet.
Maar inderdaad ze doen soms op dat punt gekke dingen bij Roco.

grt Piet.