Wat is er met deze pruissische rijtuigen gebeurd?

Gestart door n/a, 30 december 2005, 14:37:25 PM

n/a

Waarde spoorwegvrienden,

In 1972 nam de Stoomtram Goes-Borsele (NL) 3 voormalige pruissische rijtuigen van de NMBS over. In 1977 gingen ze terug naar Belgi? en wel naar de "Chemin de fer ? vapeur des trois vall?es".
Zelf heb ik later (1986) twee stuks zien staan in Zolder, toen daar nog met stoom werd gereden.
Wie kan mij vertellen wat er daarna met dit materieel is gebeurd?

imghttp://albums.jurgenfranse.nl/albums/userpics/10002/SGB118Bld-800.jpg/img

Bij voorbaat dank, en met vriendelijke groet,
Jan Strooband.

20-11-2009: foto opnieuw geplaatst, bleek opeens verdwenen.

Gerolf

#1
Zelf heb ik geen idee, maar ik zou deze vraag zeker ook eens stellen op "Het Groot Belgisch Treinen Forum" http://www.hgbtf.net/forums/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

#2
Neem eens cont?ct met het Kolenspoor in As. http://www.kolenspoor.be/. Zij hebben indertijd de erfenis van LSM Zolder overgenomen.

Loco

Rochevalien

#3
Jan,deze rijtuigen zijn terug gegaan naar de cfv3v en ??ntje staat in hun museumloods in Treignes.Dit rijtuig is echter in het chocoladebruin herschilderd,ik heb er zelfs een foto van.Persoonlijk betwijfel ik wel of er ooit rijtuigen in die kleur hebben bestaan in Belgie.Ik zal eens kijken wat ik nog heb van  foto's,ze inscannen en ze hier plaatsen.

Gerrit

Kedeng Kedeng

#4
Hier is er een van de CFV3V


hobbyist

#5
Aan het station van As " Kolenspoor heeft inderdaad ??n gestaan. De ruiten waren er van ingegooid. Er is veel kans deze er nog staat te verkommeren

loco

#6
Ik heb van dit rijtuig ooit eens een foto genomen toen het reeds stond te verkommeren in Zolder in de jaren '80. Dit rijtuig draagt wel een ander nummer dan het geretaureed exemplaar van de CFV3V

Loco


TrainTechnology

#7
Zijn dat GCI-rijtuigen ?
In dat geval hebben ze er bij BVS in Baasrode ook nog ??n of twee in de loods staan, te wachten op voldoende centen om die opnieuw op te smukken.

n/a

#8
Nee, dit zijn geen GCI-rijtuigen. GCI's waren van hout en in Belgi? gebouwd. De SGB heeft er trouwens ooit 5 van gehad, waarvan er twee naar Mariembourg gegaan zijn.

De pruissische rijtuigen van de SGB hadden de NMBS-nummers 53123 (dus nu bij Cfv3v), 53451 en 53688 (van de foto van Loco). In Baasrode heb ik dit type overigens nooit gezien, maar is ook al weer enige jaren geleden dat ik daar was.

Ik blijf benieuwd naar verdere berichten.
Groeten en een goed 2006 gewenst,
Jan Strooband.

factageklerk

#9
K'ben niet zeker , maar ik dacht enkele weken geleden toen ik ging solliciteren in de centrale werkplaatsen van mechelen dat ik daar nog zulke rijtuigen  op het terrein naast een loods heb zien staan het waren er 2 of 3 geloof ik.  Ik ben er niet naar gaan kijken toen, maar ze leken er toch erg op. misschien moet je daar eens je licht gaan opsteken
 

Frank_N

#10
Ben ook niet zeker, maar bij mijn laatste bezoek aan Kolenspoor stond daar dacht ik wel zoeen rijtuig.
Frank
Groet van Frank

Kedeng Kedeng

#11
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

Ben ook niet zeker, maar bij mijn laatste bezoek aan Kolenspoor stond daar dacht ik wel zoeen rijtuig.
Frank

Inderdaad, maar die heeft zijne beste tijd gehad [V].

Break302

#12
Hallo
Voor zover ik weet zijn die ex Pruissische rijtuigen nooit in As geweest.
Het rijtuig wat U daar zag was vermoedelijk een van de L rijtuigen waar ze er een stuk of 3 van hadden.

JosBreak302

Kedeng Kedeng

#13
citaat:
Geplaatst door Break302

Hallo
Voor zover ik weet zijn die ex Pruissische rijtuigen nooit in As geweest.
Het rijtuig wat U daar zag was vermoedelijk een van de L rijtuigen waar ze er een stuk of 3 van hadden.

JosBreak302

Dat kan Jos,
Ik denk dat ik mij heb vergist,
Zal binnenkort nog is gaan kijken.

Break302

#14
Hallo
Deze opnames heb ik nog terug gevonden van twee van de drie daar gebruikte rijtuigen, waarvan ik een als de 53123 heb kunnen herkenen maar waar de nummer van de tweede niet duidelijk genoeg in te scannen is.
Het derde rijtuig is er nooit gebruikt geweest en heb ik blijkbaar ook niet gefotografeerd, of wel zat deze opname tussen deze die fataal zijn aangetast door schimmel zoals ookal te merken is op deze scans.
Op een opname zie je ook de twee ex pruischen met een OBB donderbus rijtuig.
De pruissiche rijtuigen waren overgekomen van bij de CF3V omdat de donderbussen niet op tijd in Belgi? waren geraakt voor het begin van het eerste rij seizoen van de TTZ.
De rijtuigen zijn naderhand terug door de eigenaar(een notaris uit Borgloon) weg gehaald wegens toch niet meer in gebruikt bij TTZ voor restoratie bij wagon lits in Oostende.
Voor zover ik weet is dit echter nooit gebeurd.




De opnames zijn van 1982 en 83.
Groetjes Jos ex TTZ medewerker