Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Snelheden, afremsnelheid en optreksnelheid

Gestart door svvander, 30 december 2005, 08:47:52 AM

svvander

Vermits ik nu met koploper werk en met "re?le snelheden" kan werken, leek het mij leuk om deze ook te kennen.
Ik was is gaan rondneuzen bij de links, maar ik vond geen enkele site terug waar je de snelheden, de afremsnelheid en de optreksnelheid kon terugvinden van Belgische locomotieven. (Op de site die ik vroeger steeds bezocht; dieselloconline.net, is deze info niet meer op te vragen).

Wie kan mij helpen?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mark7758

Mail hem even en hij zal je heus wel het antwoord geven.
Nietwaar Sicco??
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

De afrem- en optreksnelheid wordt (bij een vlak traject) vooral bepaald door de lengte van de sleep, terwijl de maximumsnelheid vaak bepaald wordt door het te berijden baanvak.
Ik denk dat Sicco 'dieselloconline' intussen al weet dat de wedergeboorte van zijn website meer dan gewenst is ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Dat lijkt me meer dan logisch [8D]
Je kan in Koploper, het aantal wagons in de sleep inbrengen en ik vermoed dat deze dan berekend wat de re?le optrek en afremsnelheid wordt.
Maar gewoon de snelheid van de loc, zou al ne stap voorwaarts zijn.

Ik vrees dat Sicco gek wordt van onze smeekbedes... maar het is eerlijk gezegd ook onze fout he, hadden we maar is gereageerd op zijn degelijk werk [B)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

pahasoft

Sven,

Niet te veel eer geven aan Koploper. Wat jij hier boven zegt doet Koploper toch echt niet hoor. Ik zou niet eens weten waar je het aantal wagens moet vastleggen.
Verdere discussies hierover graag op de discussielijst van Koploper.

Klaas Zondervan

Een echte optrek/afremvertraging in model zul je moeilijk halen.
Voorbeeld: de Nederlandse treinstellen plan V en T kunnen in ongeveer 1 minuut optrekken tot 100km/u.
In die tijd hebben ze ruim 1,5 km afgelegd. Dat is 17 meter in H0.
Afremmen tot stilstand kost ongeveer even veel tijd en lengte.
Bij een zware goederentrein zal het allemaal nog veel langer duren en meer lengte in beslag nemen.
Vergelijk dat met wat je op je eigen spoorbaan ziet gebeuren en je zult tot de conclusie komen dat optrekken en afremmen in model veel sneller gaat dan in werkelijkheid.

pahasoft

Hoi Klaas,

Mee eens wat jij schrijft. Echter op mijn 'oude' baan deed een zware goederentrein toch ruim 1 minuut om van 0 naar 60 km/uur te komen. Dat ziet er toch echt zwaar uit.
Een korte/lichte personen deed het veel sneller.

Het verschil is prima te simuleren echter of het conform werkelijkheid is, dat is een 2e....

svvander

De bedoeling is ook niet van dit 100% re?l te verkrijgen. Maar als het er al bij in de buurt komt... dat zou al goed zijn niet?

(zoals ik al schreef in mijn openingszin: "re?le snelheden", die "" staan dus voor men zegge, maar is niet zo). [:D]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

janjozef

Optrekken en vertragen in model is niet echt na te bouwen. Als je weet dat de meeste een ronde baan hebben en je moet 17m rekenen dan moet je al een baan van 6m lengte en 2,5 m breedte hebben en dan begin je te vertragen als je juist je station door bent gereden. Dus dat is onmogenlijk. Verder als ik zie welk een afstand treinen werkelijk gebruiken om af te remmen dan vrees ik dat 17m toch echt een minimum is uiteindelijk is 17m maar 1480m in het echt, lijkt mij veel te weinig voor een IC-trein die tegen 140km/h reed

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mark7758

Ik kan je wel de tabellen eens mailen.
Maar ik zal ze vandaag of morgen eens opzoeken en hier neer zetten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

citaat:
Geplaatst door janjozef

Optrekken en vertragen in model is niet echt na te bouwen. Als je weet dat de meeste een ronde baan hebben en je moet 17m rekenen dan moet je al een baan van 6m lengte en 2,5 m breedte hebben en dan begin je te vertragen als je juist je station door bent gereden. Dus dat is onmogenlijk. Verder als ik zie welk een afstand treinen werkelijk gebruiken om af te remmen dan vrees ik dat 17m toch echt een minimum is uiteindelijk is 17m maar 1480m in het echt, lijkt mij veel te weinig voor een IC-trein die tegen 140km/h reed

Jan



Klopt inderdaad wat je zegt Jan, maar een trein die plots bruusk stopt en dan als een raket weer vertrekt... da trekt ook nergens op he.
De bedoeling is het dus zoveel mogelijk simuleren. Het maakt niet uit dat dit omgerekend naar schaal 1/1 onjuist is. Het moet het gewoon al zoveel mogelijk benaderen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Tom

De omnibus treinen met de klasieke tweetjes vertreken en stoppen snel
Tom

svvander

Zijn dat die schokkende en wagelende dingen??? [:)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jurgen

citaat:
Geplaatst door svvander

Zijn dat die schokkende en wagelende dingen??? [:)]



Ja.
Op zo'n ding heb ik zelfs ooit eens een boete van 2085 BEF gekregen. 500 BEF boete en 1500 BEF omdat ik niet meteen het volledige bedrag kon betalen + 85 BEF voor de rit. Ik was mijn ticket vergeten in te vullen. Die boete van 500, tot daar aan toe, de bijkomende 1500 was serieuze intrest. Maar dat de conducteur mij als een crimineel bekeek, dat was de druppel.

Sindsdien nooit meer op een trein gezeten. [V]
Maar dat gewoon even volledig off topic. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.