detectie schakeling

Gestart door janieburton, 20 november 2012, 23:04:56 PM

Klaas Zondervan

Ik heb zoiets al eens ontworpen en een proefexemplaar gebouwd.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/inductievedetector.html
Ben er niet op doorgegaan, omdat een detector die werkt op de spanningsval over diodes toch eenvoudiger is.

INFO

#31
Citaat van: janieburton op 28 november 2012, 22:30:50 PM

Volgens hen is het voordeel, dat alles elektrisch gesheiden is.


Dat is toch ook zo bij het gebruik van een opto-coupler. Stuk eenvoudiger en goedkoper.

En hier vind men de oorsprong van de meeste hier besproken detectie schakelingen, ook die met die transformator.

http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/CircuitIndex.html#FullIndex


Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton

@INFO, was er vergeten er bij te vermelden dat er volgens die mensen op dat buitelands forum: "de stroom die soms op de baan staat soms 5, 8 of 10 Ampére bedraagt en dat die bij een kortsluiting wel door de electronische dedectieschakeling zal gaan en dat deze eventueel zou kunnen beschadigd geraken".

En door het systeem van de voedingskabel die door een ringtransformator wordt gewikkeld, de de dectieschakeling nooit kan beschadigt worden door een  kortsluiting op de baan.

Mij lijkt dit op het eerste zicht wel een zeker voordeel, dat men zomaar niet naast zich kan leggen, dat de dedectieschakeling galvanisch gescheiden is van de baan.   
 

INFO

Janie, prima toch, en die stroom vind ik helemaal niet zo spannend, in de 14 jaar dat wij de stroomdetectie schakelingen toepassen (en op redelijk grote schaal) is er nog nooit eentje defect geraakt, dus ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat hij wordt opgediend. Maar als jij het liever via een trafo wil doen mij best, het is geheel je eigen feestje.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Janie, kan je eens naar de schrijfwijze kijken: het is detectie, niet dedectie.

Wat die detector met de stroomtrafo betreft, die heeft ontegenzeglijk voordelen. Maar hij is veel ingewikkelder dan een diodedetector, en de voordelen spelen in de praktijk nauwelijks een rol. Zoals INFO ook al zegt.
ik ben er niet voor niks mee gestopt. Heb een proefexemplaar gebouwd uit technische nieuwgierigheid omdat ik wilde weten of het zou werken. Wel, het werkt, maar praktisch niet interessant.

anne w

Beste Janie,

Indien op een detectiestuk een kortsluiting optreedt dan gaat inderdaad de kortsluitstroom door de diodes van de detectie-eenheid, maar belangrijker is de vraag hoe groot deze kortsluitstroom is.

Het antwoord wordt gegeven door de ingebouwde booster van de centrale of de externe booster, die kunnen stomweg niet meer leveren als hun maximum capaciteit, daarna "storten ze in" en/of worden ze automatisch afgeschakeld.

Stroomdetectie eenheden worden bij heel veel 2-rail en sommige 3-rail banen gebruikt en is een betrouwbaar principe, net als de broertjes "massadetectie", bij mij hangen die er al meer dan 15 jaar onder.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

janieburton

@ Anne w, Info en Klaas Zondervan

Zoals ik in een vorige posting schreef trek ik jullie kennis zeker niet in twijfel, ik wil me enkel en alleen goed informeren, zodat ik van de eerste maal het corecte(wat is corect????,) systeem onder mijn baan plaats.

Het is verbazend dat er op een buitenlands forum voor een compleet andere manier detectie wordt gegaan en dat men daar zweert bij dat systeem( hun goed recht) en dat voor die mensen, dat systeem, daar blijkbaar heilig is.

Iemand op dat buitenlands forum, zond mij een pm en raade me gewoon aan om de BM1, BM2 of  BM3 van Lenz te gebruiken.
 

Klaas Zondervan

Janie, ik denk dat meer dan 90% van de modelspoorders met een geautomatiseerde digitale baan zulke detectors met 4 diodes en een opto gebruiken.
En dat is ook wel logisch, de schakeling is eenvoudig en je bereikt ook een galvanische scheiding tussen de rijstroom en de uitgang.
Dat je door de diodes wat spanning verliest is eigenlijk het enige nadeel, maar digitale systemen hebben ruim voldoende spanningsreserve. Dus een echt nadeel is het niet.
Alle andere systemen zijn nodeloos ingewikkelder.

INFO

#38
Janie, wat hebben wij aan deze nietszeggende informatie? Ik vind een appel lekker iemand anders vind een peer lekker, maar kun je die dan met elkaar vergelijken? Maar ga er maar van uit dat het wiel een tijdje terug al uitgevonden is, en dat er iedere keer weer wordt geprobeert deze nog ronder en mooier te maken dan dat hij al in eerste instantie was. En wij hebben, Klaas en ik zeker, deze discussies al meerdere malen langs zien komen, en het is iedere keer weer gerommel in de marge. En uiteindelijk komt er niets anders uit dan dat we al jaren gebruiken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

anne w

Beste Janie,

Niemand zegt dat het advies van het buitenlandse forum niet goed is, we zeggen alleen maar dat het systeem van meting over een diode veruit het meest gebruikte systeem is (voor 2-rail) en daaardoor betrouwbaar.

Overigens zit ik nog wel eens in dezelfde positie als je buitenlandse adviseurs, ik ben een fan van geautomatiseerd rijden zonder dat ik daar een echte personal computer voor nodig heb en dat wordt me nogal eens "verweten",...... want 90% van de treinbaanautomatisering geschiedt m.b.v. een personal computer.

Groet, Anne W

Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

INFO

Nee, dat neemt niemand jouw kwalijk, maar eigenlijk werk jij met een wel heel erg persoonlijke computer, of anders gezegd een computer die eigenlijk maar 1 ding kan en dat is een database laten uitvoeren om je treinbaan te besturen. En waarbij je dezelfde gegevens hebt moeten invoeren als ieder ander die een multi functionele personal computer gebruikt, maar dat even als een zijsprongetje.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

anne w

Citaat van: INFO op 01 december 2012, 23:01:13 PM
Nee, dat neemt niemand jouw kwalijk, maar eigenlijk werk jij met een wel heel erg persoonlijke computer, of anders gezegd een computer die eigenlijk maar 1 ding kan en dat is een database laten uitvoeren om je treinbaan te besturen. En waarbij je dezelfde gegevens hebt moeten invoeren als ieder ander die een multi functionele personal computer gebruikt, maar dat even als een zijsprongetje.

Even het zijsprongetje afmaken, daarna weer back on topic: dit is een goede inhoudelijke reactie, zo ongeveer de eerste uit de bekendste "modelspoorautomatiseringsgebruikersgroep van Nederland".

Bedankt, groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

janieburton

Ik ga binnenkort, heb de onderdelen besteld voor  http://www.rosoft.info/PC844.html bij Farnell, dit bouwen in een test opstelling(5 test blokken), en een testbaantje bouwen bestaandeuit 5 blokken om dit uit te testen.

Nu heb ik een ander vraagje( mischien moet ik een nieuwe posting starten voor dit onderwerp):

Momenteel heb ik een 2de hands "multi maus" en zou later(als ik mijn baan bouw) dit vervangen door een ECoS multi protokol command station omdat de ECoS zowel DCC(Setebello met loppilot 4) als Selectrix( heb Bavaria TEE van Trix met ingebouwde decoder in de Re4/4I en de Trix Rode Pfeil ook met ingebouwde decoder) en heb een aantal Amerikaanse loc's met een Quantum decoders van QSI(DCC) en de Ecos zou deze 2 systemen(DCC en Selectrix) tegerlijkertijd kunnen sturen. Is dit mogelijk met de ECoS en is dit compatibel met ABC stopsecties? 


 

INFO

Beste Janie, de decoders die je noemt zijn niet geschikt voor het ABC systeem, dat heeft by the way niets met de digitale centrale te maken maar alles met de gebruikte decoders.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

janieburton

Ik ben door mijn beroep lange tijd niet met de hobby bezig geweest, ongeveer 15 à 20 jaar en heb ik de overgang van DC naar DCC compleet gemist daardoor ben ik een leek geworden en stel ik misschien, voor sommige, onnodige en domme vragen. Wat niet weg neemt dat ik mij probeer te informeren via alle mogelijke kanalen.

Van de Trix decoders heb ik (nog) geen handleiding gevonden, in de hanleiding van de Quantum(QSI) decoder(bijgeleverd bij de loc) staat een schema van diodes en uitleg om de loc te laten stoppen met dit schema(asymetisch) en gisteren avond heb ik de handleiding van de LokPilot 4.0(ingebouwd  als standaard in de Setebello) gedownload en op pagina 61 geeft men de uitleg hoe men de CV 27(van de lokpilot4.0) kan instellen voor volgende "Brake modes":  ABC, Zimo(HLU) en stoppen bij DC.

27 Brake mode  Allowed brake modes

                         Bit Function                                                                      Wert
                         0   ABC braking, voltage higher on the right hand side      1
                         1   ABC braking, voltage higher on the left hand side        2
                         2   ZIMO® HLU brakes active                                             4
                         3   Brake on DC, if polarity against driving direction           8
                         4   Brake on DC, if polarity like driving direction               16

Nu als DCC leek zie ik bijna het bos door de bomen niet meer; moet men dan een bepaald merk van decoders gebruiken voor ABC(ESU, LENZ,.....)?
En moet men dan de locs, met standaard ingebouwde decoders, deze decoder verwijderen en dan een nieuwe decoder in plaatsen?
Welke decoders moet men dan gebruiken?( Volgens sommigen is Zimo niet compatibel met andere systemen)