Train World

Gestart door dgrr57, 14 november 2012, 17:30:30 PM

Havoc

Kan er niet aan doen maar ik deel het scepticisme van Janie. Er is een verschil tussen een tijdelijke tentoonstelling en een (hopelijk) permanent museum. Als ze die enscenering doen à-la Mulhouse dan heb je een reconstructie van het stuntschip van Disaster Area (*). Stripverhalen, postzegels, animatiefilm etc zijn toch nog iets anders. Net zoals een metrostation waar je gewoon doorloopt. Waarschijnlijk krijgen we zoiets als in Luik, een station waar ze bergbeklimmers moeten inhuren voor 2 maand om de ruiten te wassen. Ik vrees dat dit museum eerder zal bezocht worden door buitenlandse delegaties om te zien hoe het niet moet. Zoals de rest van de ruimtelijke ordening in dit apeland.


(*) voor de kultuurbarbaren: "It's the weird colour scheme that freaks me. Every time you try to operate one of these weird black controls, which are labeled in black on a black background, a small black light lights up black to let you know you've done it."
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Begrijp me niet verkeerd ik ben super blij dat we uiteindelijk een spoorwegmuseum krijgen, we hadden hier de eerste spoorweg op het vaste land in Europa maar we zijn nu misschien de laatste op het Europese vaste land die eindelijk een spoorwegmuseum krijgen.

Laat ik het even illustreren hoe we van de eerste naar de laatste zijn gegaan met een klein verhaaltje(sommige zullen zeggen dit is off topic maar denk er toch eens over na):

Een Belgische firma had een roeiwedstrijd tegen een Japanse firma georganiseerd. De wedstrijd zou met een achtmansboot op Maas worden gehouden.

Beide equipes trainden lang en hard om zo goed mogelijk voor de dag te komen.
Toen de grote dag aanbrak, waren beide teams in topvorm.

Toch wonnen de Japanners met een voorsprong van één kilometer.

Het Belgische team was zwaar aangeslagen en de oorzaak van deze vernietigde nederlaag moest absoluut boven water komen.

Het topmanagement van de Belgische firma stelde een projectteam samen om het probleem te onderzoeken en aanbevelingen te doen.

Na een lang onderzoek bleek dat de Japanners zeven mensen hadden die roeiden en dat één man stuurde, terwijl in het Belgische team één man roeide en zeven man stuurden.

Een  consultingbureau werd ingehuurd door het topmanagement om een studie te doen over de structuur van het Belgische team.
Na enkele maanden van aanzienlijke studies en vergaderingen kwamen de consultants tot de slotsom dat er teveel man stuurden en te weinig roeiden.

Om een volgende nederlaag te vermijden werd de teamstructuur ingrijpend veranderd door het topmanagement: er kwamen nu vier stuurmannen, twee hoofdstuurmannen(waarvan één vrouw, dit om te voldoen aan het gelijkekansenbeleid), één stuurmanager en één roeier.

Ook werd een prestatiewaarderingssysteem ingevoerd om die ene roeier nog meer te stimuleren.

Het jaar daarop wonnen de Japanners met een voorsprong van twee kilometer.

Het topmanagement ontsloeg de roeier op staande voet wegens slechte prestatie na deze nieuwe nederlaag, verkocht de roeispanen en stopte verdere investeringen in een nieuwe boot.

Het consultingbureau werd geprezen voor hun scherpe en accurate analyse en het resterende geld werd als bonussen onder het management verdeeld.

Citaat van: evan op 02 december 2014, 19:53:21 PM

Modelbanen,
Wel ik weet dat er in het museum een modelbaan aanwezig zal zijn ;)

Groetjes

De modelbaan die ooit op het eerste verdiep in het museum in Brussel- Noord heeft gestaan? ;)  :D :D ::)

Zal zeker die baan niet zijn want die is ooit afgebroken omdat als ik me goed herinner omdat er een lek was en ze zogezegd "onherroepelijk" was beschadigt.

Ik heb er spijtig genoeg nooit een foto van gezien, bestaan er wel foto's van die modelbaan.

Citaat van: evan op 02 december 2014, 19:53:21 PM


Ik kijk er naar uit dat we eindelijk een museum gaan hebben dat zowel nationale als internationale bezoekers zal verwelkomen.


Laten we hopen dat ze het niveau halen van museum van York.  :o ::)   


 

Havoc

CiteerLaten we hopen dat ze het niveau halen van museum van York.

Laten we zeggen dat we ooit het materiaal hadden om daar te komen. Spijtig genoeg is er nooit de politieke wil geweest om iets te doen zodat we nu niet veel meer gaan hebben dan wat in het buitenland een kleine privé collectie zou zijn.

En dat is niet enkel voor dit museum zo, er zijn zo spijtig genoeg nog zeker een dozijn museums die door politiek om zeep geholpen zijn. Maar weinigen zo voor ze ooit van start gegaan zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 02 december 2014, 23:13:51 PM
CiteerLaten we hopen dat ze het niveau halen van museum van York.

Laten we zeggen dat we ooit het materiaal hadden om daar te komen. Spijtig genoeg is er nooit de politieke wil geweest om iets te doen zodat we nu niet veel meer gaan hebben dan wat in het buitenland een kleine privé collectie zou zijn.

En dat is niet enkel voor dit museum zo, er zijn zo spijtig genoeg nog zeker een dozijn museums die door politiek om zeep geholpen zijn. Maar weinigen zo voor ze ooit van start gegaan zijn.

Mijn "smiley's" moesten mijn scepticisme verwoorden.
 

Tom

Hier wil ik toch wel even reageren en Evan bijtreden.
Mr. Schuiten kan toch wel gezien worden als een grote naam uit de strip/ontwerp wereld. Hij komt uit een familie van architecten en zijn broer waar hij vaak mee samenwerkt is ook architect. Architectuur is een rode draad doorheen zijn boeken en een combinatie met de voorliefde voor treinen kan misschien tot een mooi resultaat leiden. Ik hoop samen met velen dat deze combinatie uitmond in een aangename verassing waarbij we eindelijk kunnen zeggen dat België een treinmuseum heeft die die naam waardig is. Want geef toe, met een loods waarin enkel wat gerenoveerde treinen staan lok je echt niet de "gewone" bezoeker. Mijn enigste vrees is dat, ondanks het gegoochel met grote cijfers, het museum toch relatief klein zal zijn. Maar bovenal denk ik dat het nog wat te vroeg is om nu al te moeten bang zijn voor een flop.
Tom

marc goovaerts

Nu, alle respect voor Mr. Schuiten. Ik heb nog met hem mogen samenwerken toen hij vrijwillig meewerkte aan het project van de zuidpoolbasis, waar ik een deel van het drukwerk voor mocht organiseren. Wat hij maakt vind ik persoonlijk fantastisch.

Maar ik vrees voor een 'MAS-syndroom'... De moderne gewoonte waarbij 'scenografen' zichzelf belangrijker vinden dan de collectie.
Een groots opgevat decor, waarbij er nauwelijks iets van de collectie te zien is. Net zoals in het Antwerpse MAS, waar het grootste deel van wat de gesloten Antwerpse musea rijk waren, in de kelders verstopt zit.

rgp

Hallo,

Ik lees hier toch wat, waar ik zou kunnen op reageren, maar professionele deontologie me dat verhindert.

Aan Havoc: politieke wil ?  Het is toch de gewoonte om de schuld altijd bij iemand anders te leggen.  Neen het is Belgische (Vlaamse) onverschilligheid voor zijn patrimonium: veel discuteren aan de toog "hoe het zou moeten zijn" en "hoe het geld zou moeten besteeds worden" maar altijd klaar staan om niets te doen "ik kan niet, ik moet nog dit, ik moet naar mijn schoonmoeder" en zelf het einde van de maand met moeite halen en er niet in slagen om een oplossing te vinden.

Hoeveel vrijwilligers zijn ACTIEF in een museumvereniging ? (of is dat ook door een gebrek aan politieke wil ?)

Maar ja de beste stuurlui staan aan wal.

Roland

mivc057


Dirky

'k Moet je hier 1000% gelijk geven Roland! En het zit ook in Marc zijn aanhalen van het MAS-syndroom:

De doorsnee Vlaming heeft geen interesse in "vroeger". Als ik zie (op foto's en postkaarten) hoe mooi Oudenaarde KON geweest zijn (Petit Bruges), als ik zie hoe ze Brakel aan het verminken zijn en liever een totaal nieuw (duur) fietspad gaan aanleggen ipv een oude trambedding te gebruiken, als ik zie... en ik kan echt nog uren doorgaan!

Het "point of no return" is hier al lang voorbij. De jonge generatie heeft geen interesse meer in oud want er blijft nog amper iets over om hen die interesse bij te brengen...

Laat ons uitkijken en tevreden zijn met wat TrainWorld zal zijn! Ik ben er alvast van overtuigd dat de betrokken partijen er het beste zullen van maken!

Michiel

Ik wist niet eens dat men aan een museum bezig was. Ik ben er nooit geweest, heb dus geen idee hoe of wat het zou worden. Ik ken de persoon Schuiten helemaal niet (behalve van de fantasistische strip over een type 12), en heb dus geen mening over hoe het "had moeten" zijn. Maar ik ben wel blij dat er eindelijk, na vele decenia luchtbellen en valse hoop, schot in de zaak komt. Ik ben blij dat "we" eindelijk een museum gaan hebben. Een basis om op verder te bouwen, en een plek waar de vele clubs met spoorwegpatrimonium in hun beheer kunnen samenkomen en samen werken. Kan het beter? Waarschijnlijk. Alles kan altijd beter, maar ik ben blij.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Citaat van: rgp op 03 december 2014, 09:04:20 AM
Hallo,

Ik lees hier toch wat, waar ik zou kunnen op reageren, maar professionele deontologie me dat verhindert.

Aan Havoc: politieke wil ?  Het is toch de gewoonte om de schuld altijd bij iemand anders te leggen.  Neen het is Belgische (Vlaamse) onverschilligheid voor zijn patrimonium: veel discuteren aan de toog "hoe het zou moeten zijn" en "hoe het geld zou moeten besteeds worden" maar altijd klaar staan om niets te doen "ik kan niet, ik moet nog dit, ik moet naar mijn schoonmoeder" en zelf het einde van de maand met moeite halen en er niet in slagen om een oplossing te vinden.

Hoeveel vrijwilligers zijn ACTIEF in een museumvereniging ? (of is dat ook door een gebrek aan politieke wil ?)

Maar ja de beste stuurlui staan aan wal.

Roland

Maar nu snap ik het:
- het zijn de vrijwilligers die eigenaar zijn van de collectie
- het zijn de vrijwilligers die het absoluut in Brussel wouden
- het zijn de vrijwilligers die Dhr Schuiten gekozen hebben
- Dhr Schuiten doet dit -uiteraard- volledig vrijwillig
- het zijn ook de vrijwilligers die beslissen wat er op de container gaat
- net zo zijn het de treinreizigers die -vrijwillig uiteraard- beslist hebben dat er een megalomaan peperduur station in Luik moet komen
- al die -vrijwillige- treinreizigers vinden nu dat er nog meer van die megalomane stations moeten komen en vooral minder treinen
- het zijn dezelfde vrijwilligers die beslist hebben om de modelcollectie van het scheepsvaartmuseum in de stock te steken want dat trekt jeugd aan
- diezelfde vrijwilligers hebben ook beslist om het archief van het scheepsvaartmuseum weg te doen naar Hamburg (of Bremen)
- diezelfde vrijwilligers...

Allemaal de schuld van de vrijwilligers. De politiekers treft geen enkele schuld. Nog even een schoonmoeder erbij sleuren (die kan dan de rekening betalen) en wat over het einde van de maand lullen. Even goed cafépraat voor de toog.

Diens brood men eet...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#56
Nogmaals benadruk ik dat ik blij ben dat er nu uiteindelijk een treinmuseum zal zijn in België.

Citaat van: Michiel op 03 december 2014, 10:18:32 AM
een plek waar de vele clubs met spoorwegpatrimonium in hun beheer kunnen samenkomen en samen werken

?? ??

Het is toch een museum van de NMBS of vergis ik me?

Citaat van: rgp op 03 december 2014, 09:04:20 AM
Hallo,

maar professionele deontologie me dat verhindert.

Roland

Roland,

Dat kan ik begrijpen maar wat mij steeds verwondert is dat er altijd mensen "out of the blue" komen die blijkbaar "groots" zijn (en ik ga niet ontkennen dat mr. Schuiten een gerenommeerd persoon zou zijn) en dat die dan feitelijk "de man" wordt van het museum.

Wie betaald het museum? De heer Schuiten? Ik denk het niet?

Doneert de heer Schuiten aan het museum? Denkelijk niet(Als hij gratis zijn werk voor het museum doet kan men dit ook als een donatie aanzien maar ik vermoed dat de NMBS er nog dik voor  zal moeten betalen).

Wie is de sponsor van het museum? De NMBS.

Ik krijg de indruk dat het een Mr. Schuiten treinmuseum wordt ipv een treinmuseum van de NMBS

Blijkbaar ::) heeft de NMBS niet de "know how"(sarcastisch bedoeld) om een museum te bouwen(en ik hoor sommigen al "roepen" dit is niet de taak van de NMBS) alhoewel ik er zeker van ben dat er zeer veel "capabele" mensen bij de NMBS zijn die dit project ook tot een goed einde kunnen brengen(en die die taak in dienstverband kunnen doen zodat de NMBS niet extra moet betalen voor de diensten van de heer Schuiten).

Of zijn er bij de NMBS geen architecten, burgerlijke ingenieurs, enz... in dienstverband die het bouwen en inrichten van een museum aankunnen.

Er zijn voorbeelden in het buitenland genoeg hoe men een zeer goed spoorwegmuseum kan bouwen.



 
 

Michiel

Citaat van: janieburton op 03 december 2014, 13:11:26 PM
Citaat van: Michiel op 03 december 2014, 10:18:32 AM
een plek waar de vele clubs met spoorwegpatrimonium in hun beheer kunnen samenkomen en samen werken

?? ??

Het is toch een museum van de NMBS of vergis ik me?
Ik weet van het museumproject, nóch van de bedoelingen ervan iets af. Maar het leek me logisch dat alle partijen die zouden kúnnen bijdragen, dan ook zouden samenwerken, en waarbij een centraal museum een bindend orgaan zou kunnen zijn. Maar blijkbaar is dit niet zo logisch. Heb ik dus verkeerd gedacht, en onlogisch geredeneerd. Oops!  ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Val-Rikard

Ik wist niet dat er al zoveel te vertellen zou zijn over een museum dat ( bijna ) nog niemand te zien kreeg...  ???

Pol

Citaat van: Val-Rikard op 03 december 2014, 14:13:00 PM
Ik wist niet dat er al zoveel te vertellen zou zijn over een museum dat ( bijna ) nog niemand te zien kreeg...  ???

Het is dus alvast een zekerheid dat er de eerste maanden heel wat mensen zullen komen kijken als het opengaat: om te zien of het iets is, om te zien wat het is, om te zien hoe erg het is, om te zien of het misschien wel meevalt, om te zien wat er allemaal mis is, om ....
Ik kijk al uit naar verder discussies!  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Maar wat mij betreft, hoop ik alvast dat ze in het Spoorwegmuseum in Utrecht gaan kijken zijn want geef toe; dat is voor groot en klein de moeite en de "kleinen" moeten hierin zeker niet vergeten worden hé! (En ja ... ook bij dat Spoorwegmuseum kan ik een hoop dingen bedenken die ik niet meteen zelf zou gekozen hebben om in een museum op te nemen, maar ... het werkt wel hé!)

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...