Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Train World

Gestart door dgrr57, 14 november 2012, 17:30:30 PM

azmunito

Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 04 oktober 2015, 20:18:47 PM
Citaat van: Union Pacific op 04 oktober 2015, 19:56:56 PM
Waar is trouwens de type29.013 en type64.169 gebleven

HL 29.013 Depot FR kant Steenbrugge

HL64.169 Depot TSP/PFT is in privé bezit.

Mvg,

Wat betreft de 29.013 zou het kunnen zijn dat deze vanaf volgende Pasen zal worden ingezet op het traject Brugge-Schaarbeek als toeristische trein met als eindbestemming het museum. De directie Historisch Patrimonium van de NMBS heeft mij bevestigd dat het de bedoeling is om een historische trein in te zetten tussen FR en FSR met een stomer aan de ene kant en een diesel aan de andere kant, omsloten door rijtuigen uiteraard.

De 201.010 staat momenteel te FKR op lichting. De bogies zijn naar Salzinnes gestuurd voor revisie en nadien is het de bedoeling om de nodige veiligheidssystemen te installeren (te Steenbrugge) op de locs zodoende ze opnieuw ingezet kunnen worden op Infrabel-net.

Wordt vervolgd...

59erke

Citaat van: azmunito op 22 oktober 2015, 19:45:42 PM

De 201.010 staat momenteel te FKR op lichting. De bogies zijn naar Salzinnes gestuurd voor revisie en nadien is het de bedoeling om de nodige veiligheidssystemen te installeren (te Steenbrugge) op de locs zodoende ze opnieuw ingezet kunnen worden op Infrabel-net.

Wordt vervolgd...


Ik dacht dat het historisch materieel niet op het net mocht omwille van het ontbreken van de veiligheidssystemen.
Als ze deze op de 201 gaan installeren, kan dit dan ook op de oude stomers ?

Als dit kan dan kan in principe alle historisch materieel terug uitrijden ... en werd in het verleden alles niet gesloopt (denk maar aan de vennbahn loks) omdat deze niet meer op het net mochten rijden ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirky

Ik zou het niet erg vinden moesten jullie na de afkortingen tussen haakjes een woordje uitleg schrijven. ;)
Wat zijn FR, FSR, FKR?

Huugooke

Citaat van: Dirky op 22 oktober 2015, 22:16:06 PM
Ik zou het niet erg vinden moesten jullie na de afkortingen tussen haakjes een woordje uitleg schrijven. ;)
Wat zijn FR, FSR, FKR?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_NMBS-stations_in_Belgi%C3%AB

Dirky

Onbegonnen werk om dat op te zoeken...

Enig idee wat de logica is achter die afkortingen?
Bij FR zou ik nu niet bepaald aan Brugge denken  :)

(Luchtvaart lijkt me iets simpeler wat betreft afkortingen... EBZR (Europa, Belgie, Zoersel))

59erke

Als ik het goed heb

FR - Brugge
FSR - Schaarbeek
FKR - Merelbeke
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Rangeerduivel

Het is niet onze schuld Dirk, :)

Hier staan ze ook alfabetisch gerangschikt en naar mijn bescheiden mening gemakkelijker op te sporen

http://users.telenet.be/pk/stations.htm

;)

doomslu

Citaat van: Dirky op 22 oktober 2015, 22:16:06 PM
Ik zou het niet erg vinden moesten jullie na de afkortingen tussen haakjes een woordje uitleg schrijven. ;)
Wat zijn FR, FSR, FKR?
Ik ben het eens met Dirky. Waarom het makkelijk maken als het ook moeilijk kan?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: Dirky op 22 oktober 2015, 22:25:40 PM
Onbegonnen werk om dat op te zoeken...

Enig idee wat de logica is achter die afkortingen?
Bij FR zou ik nu niet bepaald aan Brugge denken  :)

(Luchtvaart lijkt me iets simpeler wat betreft afkortingen... EBZR (Europa, Belgie, Zoersel))
In de link van Rangeerduivel staat onderaan de uitleg.

tt4403

Citaat van: 59erke op 22 oktober 2015, 21:26:06 PM

Als dit kan dan kan in principe alle historisch materieel terug uitrijden ... en werd in het verleden alles niet gesloopt (denk maar aan de vennbahn loks) omdat deze niet meer op het net mochten rijden ?

Helaas is het niet zo eenvoudig. De installatie van TBL1+ / ETCS kost handenvol geld en deze moet dan ook nog gekeurd zijn.

Tweede probleem is dat, om op het net te mogen rijden, je moet voldoen aan de voorwaarden van een erkende spooroperator. Het historisch patrimonium van de NMBS zal later dus rijden onder NMBS maar de vzw's kunnen hieronder niet terecht. Ofwel worden ze dus zelf operator maar die kosten (verzekeringen en dergelijke) zijn onbetaalbaar voor een vzw. Ofwel vind men een erkende privé operator waaronder men kan rijden maar die kans is miniem aangezien die louter commerciële doeleinden hebben.

Herwig

#220
Heb niet àlles gelezen i.v.m. met die afkortingen,  maar die telegrafische stationsafkortingen,  zijn die ergens  'verwant'  aan de codes van de loc-depots,  min-of-meer  ?

janieburton

Citaat van: Huugooke op 22 oktober 2015, 22:21:23 PM
Citaat van: Dirky op 22 oktober 2015, 22:16:06 PM
Ik zou het niet erg vinden moesten jullie na de afkortingen tussen haakjes een woordje uitleg schrijven. ;)
Wat zijn FR, FSR, FKR?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_NMBS-stations_in_Belgi%C3%AB

In die afkorting zit heel wat logica ::) ::) ::) ::)
 

oebr

#222
het zal voor de meeste hier hun dada niet zijn, maar die afkortingen stammen uit de telegraaf-periode.  Morsecode of iets dergelijks dus. En dan is FSR makkelijker en met minder risico op fouten door te sturen dan 'Schaerbeek'.
bvb:  dididadi dididi didadi 

vermoedelijk werden de letters gekozen op basis van hoe onderscheidend de codes waren.
en die F staat allicht voor chemins de Fer

allez, dada he
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirky

Een beetje mijn eigen schuld dat we hier van Train World afdwalen... misschien kunnen de moderatoren deze conversatie rond de afkortingen afsplitsen?  ;)

Huugooke

Zoals in de verklarende tekst stond: het zijn telegraaf-afkortingen.
De "F" staat voor een station dat eigendom is van de Staatsspoorwegen.
De andere letters zijn afkortingen van de stad, maar wel rekening houden met het feit dat Frans toen de voertaal was!
Men kwam ook al eens letters te kort omdat ze al gebruikt werden voor een andere plaats. Dan was het fantaseren!