Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Train World

Gestart door dgrr57, 14 november 2012, 17:30:30 PM

Huugooke

Onbewerkte maar wel verkleinde foto's, verkleind qua bestandsgrootte om juist te zijn.
Eerst is er de lokettenzaal, prachtig gerestaureerd, met de modellen die ook al in Brussel Noord te zien waren.



De eerste zaal, met de echte oldtimers. De purperen heeft zijn originele kleur terug.







het was er verdorie zo donker dat mijn gezicht er niet op staat!



Die mag ook niet mankeren!



interieur van de Brössel, voor de modelbouwers!





en toen was zijn "pille" plat



er reed wel degelijk een trein hoor, maar ja, accu leeg, dus maar één poging kunnen doen...




Herwig

aan Huugooke,

Sfeerrijke "beschikbaar licht"-foto's ;
Reserve batterijen vragen in uw brief aan Sinterklaas ?

B_Modelbouw

Binnenkort ook eens afzakken naar Train World...
Samen met petekind (dat helemaal zot is van treinen)
en vader (zodat discussie over de wielen van de 12.004 eens stopt - neen, die heeft geen drie grote tractiewielen)

Wat ik me afvraag... Zijn de getoonde modellen nog rijwaardig?

Gaat een dagje smullen worden van eigen vergane glorie...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Metpetergaathetbeter

Citaat van: B_Modelbouw op 07 oktober 2015, 11:01:50 AM

Wat ik me afvraag... Zijn de getoonde modellen nog rijwaardig?
nee, of enkele mits enkele (kostbare) ingrepen, ook de reden dat ze precies daar staan !

Huugooke

En zelfs als ze rijvaardig zouden zijn, mogen ze niet zomaar op het spoorwegnet!

Huugooke

Citaat van: B_Modelbouw op 07 oktober 2015, 11:01:50 AM
zodat discussie over de wielen van de 12.004 eens stopt - neen, die heeft geen drie grote tractiewielen

Je kan de discussie ook hiermee eindigen:
http://www.12-ladouce.com/nl/de-12004.html
wat niet wil zeggen dat je niet moet gaan!
En à propos, hij heeft er vier! Twee aan elke kant! ;D

janieburton

Zeer mooie foto's!

Vraagje met welk fototoestel genomen? Welke ISO instelling?
 

Huugooke

Citaat van: janieburton op 07 oktober 2015, 12:54:51 PM
Zeer mooie foto's!

Vraagje met welk fototoestel genomen? Welke ISO instelling?
Olympus, 1600 ISO

janieburton

Citaat van: Huugooke op 07 oktober 2015, 13:00:31 PM
Citaat van: janieburton op 07 oktober 2015, 12:54:51 PM
Zeer mooie foto's!

Vraagje met welk fototoestel genomen? Welke ISO instelling?
Olympus, 1600 ISO

Dan moet er iets met mijn toestel zijn want op 6400ISO, sluitertijd 1/125ste(heb ook 1/90ste geprobeerd)  heb ik nog bij de 12.004 heb ik niet eens het zelfde resultaat
 

Huugooke

Citaat van: janieburton op 08 oktober 2015, 10:23:49 AM

Dan moet er iets met mijn toestel zijn want op 6400ISO, sluitertijd 1/125ste(heb ook 1/90ste geprobeerd)  heb ik nog bij de 12.004 heb ik niet eens het zelfde resultaat
Er zijn nog factoren hé Janie. De sluitertijd was bij mij 1/10 tot 1/30. Dat is redelijk lang, en normaal zou je bewegings-onscherpte hebben, maar de interne stabilisator e, een goede houding kunnen dat compenseren.
Dan is er nog de maximale lensopening. Bij de standaard lens (een 18-55 ?) is dat niet zo goed (hoe lager het getal hoe beter)
Verder nog de instelling van de lichtmeting, is dat matrix, spot,...  Als de lichtmeter op het lichtste gedeelte reageert, is de rest onderbelicht.
wat is de beste instelling
toestel op "P"
matrixlichmeting
automatische ISO, waarvan je via het menu de bovengrens kan instellen op maximum
lens op groothoekstand (18)
Als het nog te donker uitvalt, richt dan de camera eerst op het donkere gedeelte en hou die instelling vast.

Natuurlijk is 18mm als groothoekstand toch nog te weinig "groothoekig". Dan zal je moeten investeren in een groothoeklens zoals de 12-24, maar die is peperduur! Er zijn alternatieven, maar in die orde van grootte moet je zoeken als je veel interieur wil fotograferen.
Let ook op dat dit geen "fish-eye" lenzen zijn,( want die geven een sterk vervormd beeld) daarom zijn ze ook zo duur.

SirGresley

Huugooke, ik heb een Nikon 5000, die vorig jaar een nieuw moederboard heeft gekregen, en ik probeer alles in de P stand te "trekken".
Ik heb het eens in de Bluebell Railway locloods (gekend om te donker en moeilijk te fotograferen) geprobeerd met verschillende standen en volgens mijn opinie is de P stand nog de beste. Het toestel kiest zelf de sluitertijd. Met een statief moet het zeker voor iedereen lukken.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

janieburton

Citaat van: Huugooke op 08 oktober 2015, 11:58:04 AM
Citaat van: janieburton op 08 oktober 2015, 10:23:49 AM

Dan moet er iets met mijn toestel zijn want op 6400ISO, sluitertijd 1/125ste(heb ook 1/90ste geprobeerd)  heb ik nog bij de 12.004 heb ik niet eens het zelfde resultaat
Er zijn nog factoren hé Janie. De sluitertijd was bij mij 1/10 tot 1/30. Dat is redelijk lang, en normaal zou je bewegings-onscherpte hebben, maar de interne stabilisator e, een goede houding kunnen dat compenseren.
Dan is er nog de maximale lensopening. Bij de standaard lens (een 18-55 ?) is dat niet zo goed (hoe lager het getal hoe beter)
Verder nog de instelling van de lichtmeting, is dat matrix, spot,...  Als de lichtmeter op het lichtste gedeelte reageert, is de rest onderbelicht.
wat is de beste instelling
toestel op "P"
matrixlichmeting
automatische ISO, waarvan je via het menu de bovengrens kan instellen op maximum
lens op groothoekstand (18)
Als het nog te donker uitvalt, richt dan de camera eerst op het donkere gedeelte en hou die instelling vast.

Natuurlijk is 18mm als groothoekstand toch nog te weinig "groothoekig". Dan zal je moeten investeren in een groothoeklens zoals de 12-24, maar die is peperduur! Er zijn alternatieven, maar in die orde van grootte moet je zoeken als je veel interieur wil fotograferen.
Let ook op dat dit geen "fish-eye" lenzen zijn,( want die geven een sterk vervormd beeld) daarom zijn ze ook zo duur.

Mijn lens is een 18mm groothoek, heeft geen stabilisator, en de grootste diafragma is 3,5.
Lichtmeting "spot".
en gebruik sluiter voorkeuze ttz ik stel de snelheid zelf in, en als ik uit de hand foto's neem ga ik niet lager dan 1/90.

Zal eens terug gaan met een statief en de zogezegde "P" stand gebruiken en ISO op automatisch
 

Herwig

En niet rechtstreeks afdrukken met de vinger op de ontspanner.   Gebruik het 2 seconden uitstel klokje.  Blijft de camera iets stabieler, op moment van belichting. 
Originele enkelvoudige (niet zoom) merklenzen zijn meestal (niet altijd) wat lichtgevoeliger  ( minder dan 3,5 bijvoorbeeld ), dan Tamrons & Vivitars e.d. .
En als je eerst 2km gezwommen hebt of met halters hebt geoefend, kan je evenmin trillingsvrij fotograferen..... 

marc goovaerts

Misschien een draadje 'fotografie' opstarten ?  ;)

Herwig

Forum-Rubriek fotografie:   is/was  er.                 Vraag maar aan Huugooke.

"Zit"   ergens    "onderaan"    het forum.   Na te kijken & terug te vinden ... .