Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ringkerntansfo en veiligheid?

Gestart door conducteur, 08 november 2012, 17:52:43 PM

conducteur


In de les elektriciteit gaat het momenteel over de werking van een transformator. Uit nieuwsgierigheid eens wat opgezocht:


Transfo's van modeltreinfabrikanten zijn eigenlijk erg duur. Gisteren eens een handvol wat transformatoren van modeltreinen vergeleken, en na 'onderzoek' blijkt dat de gemiddelde prijs voor een zo'n transfo €1.37/VA is.  Als je dat zou vergelijken met de prijzen voor een ringkerntransformator kom je veel duurder uit. (prijs ringkerntransfo =0.45€/VA).


Is zo'n transfo veilig om te gebruiken onder een treinbaan, gezien daar geen elektronische beveiliging in zit? Is dat zelf te 'maken', zodat je niet elke keer dat glaszekeringetje moet vervangen, of toch maar enkel met glaszekering werken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

ik heb het hier elders al eens gezegd: zelfbouw is veel en veel goedkoper. Met die commerciële transfo's heb je natuurlijk garantie, en als je baan afbrandt, of je geraakt geëlektrocuteerd, dan zal de verzekering waarschijnlijk de fabrikant aansprakelijk kunnen stellen. Bij zelfbouw is het risico voor jou. Alleen als je weet wat je doet is dat te riskeren.
Er zijn ook alternatieven voor zo'n modeltreinvoeding, even veilig. Maar ook hier weer: als de fabrikant "oneigenlijk gebruik" kan bewijzen heb je weer eens geen been om op te staan.
Die glaszekering waarover je spreekt moet nauwkeurig berekend worden. Aan de secundaire kant kan een thermisch-magnetische zekering komen, die je met de hand kan resetten, maar ook die moet perfect berekend worden!
Je zal dit wel leren in school waarschijnlijk?
Als je niet weet wat je doet: afblijven en de volle pot betalen! Elektrische fouten zijn de grootste oorzaak van brand!

bellejt

ik heb hier een ringkerntrafo van 350 VA/2 X 15 volt in gebruik.Is hartstikke veilig als je die goed bevestigd en aansluit.Ik heb de voeding van Huub Maaskant gemaakt.Vijf verschillende kringen apart afgezekerd met glaszekering.En hoofdzekering van 15 ampere.Huub gebruikt ze ook al jaren en heeft ook geen problemen.De transfo vertoont zelfs geen tekenen van warmte want die kan eigenlijk 20 ampere aan.Als je er dan maar 12 van gebruikt heb je nog genoeg reserve.
Die transfo's kun je regelmatig bemachtigen tegen dumpprijzen.Ik heb 10 euro/stuk betaald.Heb er nog eentje op reserve.
PS :ik heb 3 kringen van 5 ampere glaszekering en 2 kringen van 3 amp glaszekering.Die gaan er zelfs vrij vlug door als je een kortsluiting hebt.

PietB

Als je werkelijk een goede trafo / voeding wilt hebben bouw dan deze eens na.
http://www.funkyrail.nl/fr-tips-stroom.htm
Is gebaseerd op de door bellejt genoemde voeding van Huib Maaskant.

grt Pieter.

Havoc

Sorry, maar die voeding uit de laatste link nooit nabouwen!!!! Daar staat 230V op printbanen met veel te weinig scheiding tussen. Gewoon onveilig. Ook zaken als wikkelingen bij aanbrengen zijn totaal niet verantwoord. En dan een 1/2W weerstandje met 325V over...

Conducteur, je vergelijkt wel natuurlijk de prijs van een "naakte" ringkern met een transfo in een doos, snoeren, connectoren, verpakking, etiketten etc. En vooral niet vergeten: keuringen. Dat laatste is een serieuse hap die vaak vergeten wordt. Zelfbouw is misschien iets goedkoper maar het verschil is niet zo groot meer als je alles in rekening brengt.

Een andere optie is bvb eens gaan kijken in een electronicazaak naar eenvoudige "labovoedingen". Als je er geen moet hebben met veel toeters en bellen dan valt de prijs nog mee. En je hebt alles direct ingebouwd, getest, zekeringen etc.

Als je toch met een ringkern aan de slag wil dan is er 1 zaak die je nooit mag doen en dat is de transfo zo vastmaken dat je een kortgesloten wikkeling vormt. Dus bvb een ijzeren beugel rond de kern die dan in een metalen plaat wordt geschroefd. Altijd de bijgeleverde bevestiging gebruiken, eventueel enkele extra nylon tie-wraps. En oppassen als je behuizing nipt is dat die bout in het midden van de transfo niet tegen het deksel komt want dan kan de behuizing een kortsluitwikkeling vormen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Het is inderdaad meer dan eens een lampje of een sein aansluiten, enerzijds heb je 230volt en aan de secundaire heb je mogelijke enkele ampère stroom vloeien, en dan is het belangrijk dat beveiliging van je transfo goed gedaan is.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Dat idee van die labvoeding is niet slecht, maar die zijn in vergelijking wel duur.
Het is een slecht idee om een heel zware transfo te gebruiken met één zekering voor alles.
Als het is gezekerd met 15A en ergens treed een verlies op  (geen echte kortsluiting maar een zware belasting) , een verbruik van laat ons zeggen 10A, dan kan op die plaats brand uitbreken zonder dat de zekering het begeeft.
Beter is een structuur zoals in huis: met verschillende, apart verzekerde kringen.

Havoc

Prijzig? Even bij Conrad gaan piepen: VOLTCRAFT FSP 1225 (512055). Geeft 12V/25A voor 115 euro (+verzend). Die komt in een behuizing, met zekeringen, gelijkgericht, schakelaars, keuringen. Dat is dan iets meer dan 0.38 euro/W. Ik denk dat zoiets zelf maken even duur uitkomt.

Je moet dan zelf een doos maken met de verdeling in kringen, maar dat is een iets gemakkelijkere en vooral veiligere manier van werken. Zeker als je niet de kennis/ervaring hebt om met netspanning te werken. Je zit dan wel vast aan 12V. Maar voor modelspoor lijkt me dat niet zo'n probleem.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Juist! maar ik dacht aan de regelbare.
Maar mijn argument blijft staan: 25A loslaten op de bedrading van bijvoorbeeld de verlichting van een gebouwtje: gloeiend effect verzekerd!

janieburton

Was even aan het snuisteren en vond het een interessant draadje

Heb een vraag bij het volgende citaat:

Citaat van: Huugooke op 08 november 2012, 21:21:28 PM
Maar mijn argument blijft staan: 25A loslaten op de bedrading van bijvoorbeeld de verlichting van een gebouwtje: gloeiend effect verzekerd!

Ik kan verkeerd zijn maar ik dacht dat het verbruik, hier spreekt men over de verlichting, die Ampère doet stijgen.

Ttz: als er geen verbruik is, dan is de Ampère toch nul of niet.

vb: 1 loc motor trekt 0,5A dan staat er toch maar 0,5A op de baan, 2 loc motors aan 0,5A elk dan zal de trafo toch maar 1A leveren of gaar hij dan zijn vol vermogen leveren, hier in het citaat 25A
 

Huugooke

Dat is even buiten context geplaatst Janie :)
Het gaat er over dat het gevaarlijk is om een dun draadje (van bijvoorbeeld een lampje in een gebouw) aan te sluiten op een ringleiding die 25A kan leveren. Bij kortsluiting smelt dat draadje en kan zo brand veroorzaken.

janieburton

Citaat van: Huugooke op 09 december 2015, 22:19:08 PM
Dat is even buiten context geplaatst Janie :)
Het gaat er over dat het gevaarlijk is om een dun draadje (van bijvoorbeeld een lampje in een gebouw) aan te sluiten op een ringleiding die 25A kan leveren. Bij kortsluiting smelt dat draadje en kan zo brand veroorzaken.

Dat is volkomen logisch ivm het draadje van een lampje. De draad moet aangepast zijn aan de A die de trafo kan leveren

Maar indien er geen kortsluiting is en er ook geen verbruik is dan staat op de uitgang van de trafo 0A of niet
 

Huugooke

De juiste uitdrukking is: er loopt geen stroom door de draden als er geen belasting op staat. De spanning staat er wel op.
Soms vergelijkt men dat (heel slecht) met een waterkraan. Er staat druk op (spanning) maar loopt pas water (stroom) als je de kraan opendraait (schakelaar)

janieburton

 

bellejt

wie zet er nou 25 A op een ringleiding ? Tenzij je de kamer wil verwarmen.Gewoon de voeding van Huub nabouwen en de aparte kringen afzekeren op 4 à 5 ampere.Met glas of automatische snelle zekeringen.Beter verschillende ringleidingen aanleggen met minder amperage.Ik heb de mijne allemaal op 15 V 4 amp en vandaar ga ik met schakelingetjes van 5 euro (of minder)  naar de benodigde spanning (5- 15 V).Met een autozekeringetje ervoor en ledje parallel over deze zodat ik zie of het zekeringetje defect is.Geen enkel gevaar.
PS : voor mijn baanbesturing heb ik op het hoofdtraject een booster van ESU 8 amp met een ringeleiding eraan van 2.5 mm carré en je kan niet geloven hoe snel die afschakeld bij korstsluiting.Zelfs een draadje van 0.14 mm heeft niet de tijd kapot te gaan.