Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ringkerntansfo en veiligheid?

Gestart door conducteur, 08 november 2012, 17:52:43 PM

raf

het is niet zo dat die trafo 2250 VA ook gebruikt
als ik van die trafo nu maar 100 VA gebruik dan gaat hij de rest niet verstoken aan warmte dacht ik
en ik heb zeker genoeg daar aan want ik gebruik die ook om weerstand te solderen als ik boven bezig ben
daarmee kun je mooi dikke stukken messing op dunnere stukjes solderen zonder dat die los komen door de warmte
ik kan de stekkers uit trekken zodat ik met de voeding naar toe kan waar ik op dat ogenblik aan het werken ben

nu staat er nog een lima trafo voor de tgv baan
zo een wand blokje van 3 amp 8 volt voor de electronica
dan 2 marklin trafo's voor proef rijden op de baan
ik hoop volgende week te kunnen beginnen met in bouwen van de elektronica dan is het eventjes gedaan met rijden

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Klinkt me allemaal nogal warrig in de oren maar dat zal aan mijn beperkt bevattingsvermogen liggen. Ik ben een simpel manneke :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 10 december 2015, 19:24:58 PM
kijk, dergelijk topics doen een mens eens nadenken en stilstaan bij bepaalde dingen....

... en kosten mij meestal ook geld.

Ik ben beginnen nadenken over het geklungel met van die industriĆ«le voedingskes die hier zo "open" op de tafel liggen te zoemen, en de "wall wart" adaptertjes van 5,6, 12 Volt die ik vaak gebruik voor testen.  En de risico's er aan verbonden.     Als resultaat ben ik hier op uit gekomen voor mijn testen en "ontwikkeling" en zijn ze dan ook in bestelling :

http://www.conrad.be/ce/nl/product/094001/

http://www.conrad.be/ce/nl/product/068864/

Nu niet meteen de voedingen die je gaat inzetten als stroomverzorging voor de treinenbaan maar wel handig als je regelmatig experimenteert.

Waarom niet? De 2de voeding lijkt mij geschikt voor eventueel de verlichting met daar achter enkele DPDT schakelaars voor de verschillende kringen.
 

dani

ja, het zou wel kunnen Janie, maar dan zou ik toch eerder opteren voor een gestabiliseerde voeding met vaste spanning(en), die zijn doorgaans ongeveer een kwart tot soms de helft goedkoper en doen "the job" even goed.  Bij electronisch geregelde voedingen (de zwaardere met PC interface) moet je elke keer bij het inschakelen checken of je de juiste instellingen hebt, een vaste voeding is   "plop " en klaar .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 10 december 2015, 21:53:27 PM
het is niet zo dat die trafo 2250 VA ook gebruikt
Nee, dat snap ik ook wel. Maar je kan er wel zoveel watt aan verbruikers achter hangen. En dat ga je bij lange na niet halen. Ik heb het idee dat je een hele dikke voeding hebt gebouwd zonder vooraf te berekenen wat je werkelijk nodig hebt.

raf

klaas de voeding die ik gebouwd heb kost niks
wat had ik dan moeten gaan doen die trafo naar het oud ijzer brengen

ik heb die gekregen want ze wilde die weg gooien
de secundaire was 220 volt alsook de primaire
door nu de secundaire af te wikkelen tot 12 volt bleef genoeg draad over om er in totaal een 6 tal voeding spanningen uit te krijgen

en ampjes kun je nooit teveel hebben mijn gedacht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, je moet met je ampjes nooit te krap gaan zitten. Maar wat jij nu hebt is wel erg veel. Dat ga je nooit gebruiken.
Als dat allemaal op 1 transfo zit dan moet dat wel een bakbeest zijn. Die zal ongeveer 30 kilo wegen schat ik zo.

raf

nee valt mee maar 10 kilo heb ik wel

maar dat is nog niets vergeleken wat ik nog had staan
dat was een vlamboog trafo voor in een cinema de vlambogen van 2 camera's te voeden
daar zaten pas echte amperes in hoor
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Citaat van: raf op 11 december 2015, 17:43:18 PM
nee valt mee maar 10 kilo heb ik wel
Ben je wel zeker, dat is het gewicht van een 1000 watter...

raf

ik zal hem van de week eens op de weeg schaal gooien
dan weet ik het zeker

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

1000VA voor een treinbaan lijkt me overkill maar langs de andere kant als je die liggen hebt, waarom niet? Eerlijk gezegd is mijn plan om te werken met 3 spanningen en dus 3 ringleidingen:
- 5V waar telkens met een smps 3.3V voor de electronica mee wordt gemaakt
- 12V voor een aantal accesoires
- rijspanning

Elk aan de bron afgezekerd om de ringleiding te beschermen en nog eens lokaal bij elke sturing. Van die ptc dinges en smd zekeringen kosten nu ook geen fortuin en zijn zeker goedkoper dan schade door brand. Kijk gewoon hoe je zekeringenbord van 220 is opgebouwd. Dezelfde princiepes gelden even goed voor laagspanning.

Bvb elk pwm bord is voor de rijstroom afgezekerd op 3A en elke pwm uitgang is electronisch begrensd tot 1A (is voor Z). De ringleiding zelf is goed voor 10A of zoiets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Men spreekt hier steeds over "zekeringen" zijn dat de klassieke buiszekeringkes of spreekt men over elektronische zekeringen?

Heb ooit ergens iets gelezen dat zelfs sommige elektronische zekering soms nog te "traag" zijn voor bepaalde elektronica.     
 

raf

als ik niet aan het rijden ben dan is heel de zonder stroom loos
en de zekering is zo een gelazen buisjes zekering in de trafo behuizing bij mij
de pwm printen zijn niet afgezekerd omdat alles door de opto's gescheiden is en er geen door slag kan zijn naar de electronica
waarom 3.3 volt ???? voor de elektronica
ik heb dat allemaal op 5 volt draaien
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 12 december 2015, 08:12:04 AM
waarom 3.3 volt ???? voor de elektronica
Omdat sommige microcontrollers 3.3V moeten hebben.

raf

ja maar is dat niet de minimale spanning dan
wand de microchip 16F reeks die gaat van 3.3 tot 5.5 volt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.