ringkerntansfo en veiligheid?

Gestart door conducteur, 08 november 2012, 17:52:43 PM

Huugooke

Daar ging het hier ook over, Johnny. Niet zomaar klakkeloos een lijn met groot vermogen installeren zonder veiligheden.

Ben

Citaat van: bellejt op 09 december 2015, 23:22:42 PM

PS : voor mijn baanbesturing heb ik op het hoofdtraject een booster van ESU 8 amp met een ringeleiding eraan van 2.5 mm carré en je kan niet geloven hoe snel die afschakeld bij korstsluiting.Zelfs een draadje van 0.14 mm heeft niet de tijd kapot te gaan.


Daar zit dus een denkfout, de booster zal afschakelen als de 8A bereikt wordt.

Maar wat doet de booster als er 7,9A gaat lopen? Niet afschakelen dus en in theorie zal die 7,9A door het 0,14 mm kunnen draadje lopen. Daar is een 0,14 draadje niet tegen bestand met dus gevaar voor warmteontwikkeling en brand.

Voldoende draaddikte dient altijd 2 doelen: er treedt afhankelijk van de draaddikte altijd spanningsverlies op wat je wilt beperken en de daad dient bestand te zijn tegen de maximale stroomsterkte die mogelijk KAN lopen.

Gr, Ben.

Huugooke

Dat is inderdaad het punt dat ik wou maken, Ben

janieburton

Citaat van: bellejt op 09 december 2015, 23:22:42 PM
vandaar ga ik met schakelingetjes van 5 euro (of minder)  naar de benodigde spanning (5- 15 V).Met een autozekeringetje ervoor en ledje parallel over deze zodat ik zie of het zekeringetje defect is.Geen enkel gevaar.

Kan je me het schema bezorgen van dat "schakelingje" en het schema van de zekering met led?
 

Klaas Zondervan

Janie, ik weet niet welk schakelingetje bellejt bedoelt, maar het antwoord op je tweede vraag staat hier: http://www.floodland.nl/aim/info_grote_voeding_1.htm
Groene led staat over de uitgang, en brandt als alles in orde is. Rode led staat over de zekering, en brandt als de zekering door kortsluiting of overbelasting is geploft.

bellejt

dat schakelingetje koop ik in China en heb er dus geen plan van.Voor de prijs kan je het zelf niet maken.Heb grote versies en kleine versies naargelang het aantal huisjes,lichtmasten ofzo ik er op aansluit.

voor de grotere : zie ebay zoek  LM317 In DC or AC 4V-30V Out DC 2.5V-27V 1A Converter
voor de kleinere: idem zoek LM317 DC-DC Converter

linkjes :

http://www.benl.ebay.be/itm/370412358224?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

http://www.benl.ebay.be/itm/1pcs-LM317-DC-DC-Converter-Buck-Power-Module-Adjustable-Linear-Regulator-/251892040029?hash=item3aa5ef815d:g:KkEAAOSwEeFVEiw4

Klaas Zondervan

Dat zijn lineaire regelaars. Als je daarmee van 15V naar 5V gaat sta je 2/3 van je vermogen op te stoken in warmte.
Het lijkt me dan zinniger om schakelende voedingen aan te schaffen die met weinig verlies direct de benodigde spanning leveren.

bellejt

voor de verlichting met leds voldoen ze prima.Verbruiken mss wel wat meer maar ga dan geen massa's euros uitgeven aan voedingen en overal stopkontakten bijzetten.Ofwel moet je voor elke spanning een ringleiding aanleggen.Nu zet ik er eentje (of 2 ) per dorp/stad en heb de nodige spanningswaarde.Makkelijk en goedkoop.moet je niet telkens weerstandswaardes bereken.En die weerstanden zijn ook verwarmers.Maar we wijken af :)

Huugooke

Of de allesetende LED! Zie draadje!

bellejt


dani

kijk, dergelijk topics doen een mens eens nadenken en stilstaan bij bepaalde dingen....

... en kosten mij meestal ook geld.

Ik ben beginnen nadenken over het geklungel met van die industriële voedingskes die hier zo "open" op de tafel liggen te zoemen, en de "wall wart" adaptertjes van 5,6, 12 Volt die ik vaak gebruik voor testen.  En de risico's er aan verbonden.     Als resultaat ben ik hier op uit gekomen voor mijn testen en "ontwikkeling" en zijn ze dan ook in bestelling :

http://www.conrad.be/ce/nl/product/094001/

http://www.conrad.be/ce/nl/product/068864/

Nu niet meteen de voedingen die je gaat inzetten als stroomverzorging voor de treinenbaan maar wel handig als je regelmatig experimenteert.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

zelfbouw ringkern

de secundaire was gewikkeld en ik heb dus 5 keer 14 volt 25 amp
en een keer 20 volt ook 25 amp
en daar kun je dus inderdaad mee lassen
bij die ringkern waren twee rubbers en twee deksels die je met een centrale bout moest bevestigen
alu doos er bij om hem in te zetten en een doorvoer naar buiten voor de 220 voeding
dan zelf vooraan 5 rode en 6 zwarte stekkers
en dan 1 gele voor de 20 volt
er komt dus AC spanning uit de box
de zekering op de 220 is zo eentje dat je in de box monteert en er uit kunt draaien
heel de zaak moet nog geplaatst worden maar dat begint maar eerst wanneer mijn baan meer van elektronica voorzien word
elke print heeft zijn eigen LS 7805 om de pic's van 5 volt te voorzien

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, als ik goed tel heb je dus bij elkaar 150 ampere? Waar heb je dat allemaal voor nodig?

raf

waarom moet je die op tellen
da vind ik dus zo stom hé steeds bij elkaar tellen van waardes die voor verschillende doeleinden gebruikt worden
je telt toch in je auto ook alle motoren die er in zitten niet bij elkaar op om de pk's te berekenen hoop ik

3 zijn er voor de baan + die 20 volt om te schakelen
de andere 2 zijn voor de rest op de baan qua verlichting en andere accessoires
8X4X8 meter is wel een heel stukje baan hé wat ik heb liggen als het klaar is

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Laat ik het dan anders stellen. Bij elkaar heb je 2250 VA. Zelfs voor zo'n grote baan lijkt me dat een enorme overkill.