Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

ACFI

Citaat van: erik de noorman op 12 januari 2016, 12:28:49 PM
<snip>
Je kan natuurlijk ook altijd je eigen 3 rail bouwen met sporen voor 2 rail zoals ik momenteel doe. Keuze genoeg.

Erik.

Erik,

welke rails gebruik jij als vertrekpunt voor je home-made 3-rail?

Ikzelf dacht te beginnen met code 83 materiaal omdat uiteindelijk marklin C-spoor ook code 83 is en met uitzondering van heel oud materiaal (zoals mijn 3047 BR44) hier wel op past.

M.v.g

ACFI.


OlivierV

Citaat van: PietB op 14 januari 2016, 10:24:06 AM

@Olivier, heb ik ook over na zitten denken, maar ik kom op wat praktische bezwaren:
Ik bezit een 3055 en een 3048, die heb ik gekregen van een helaas veel te jong overleden vriend/collega.
Die twee modellen wil ik absoluut niet kwijt, dat is een emotionele overweging.
Mijn andere modellen zijn van Roco, Fleischmann en Artitec die zouden relaties eenvoudig om te bouwen zijn naar twee rail, dat is waar.
Voorts ben ik technisch heel gelukkig met het 3 rail concept.
Om een paar redenen, geen gepruts met = en - bij keerlussen, ja ik wet het er zijn goede oplossingen voor.
En de mogelijkheid om relatief simpel met massa detectie, bezetmelder te maken.
Voorts zal ik mijn wagons en rijtuigen van DC-assen moeten voorzien, een kleine 50 assen zijn dan nodig.

Neen ik blijf nog wel wat met 3-rail doen.  :)

grt Piet.
Het zou toch kunnen, om zelfs die modellen te verbouwen naar 2-rail? Beide modellen zitten in het gamma van trix, dus je kan wel aan de juiste assen geraken.

En anders zou ik toch opteren om zelf je 3-rail rails te maken met bv. Peco code 100 en daar een middengeleider aan toevoegen. Dat geeft je wat meer vrijheid wat betreft geometrie (flexrails en mooie slanke wissels).

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

erik de noorman

ACFI: ik gebruik piko sporen code 100. Ze hebben een zeer fijne railprofiel voor code 100 en een zeer goede stroomafname. Kwestie om ouder materiaal ook zonder problemen te laten rijden. Voor de verborgen sporen of achterliggende sporen die je niet van kort bij kan zien gebruik alles doorheen ook nog de oude Lima sporen.

Erik.

ACFI


PietB

#559
Ik ben er helemaal uit, de twee spiralen gaan uit mijn baan en ik ga het een beetje anders doen.
Hoe precies weet ik nog niet, maar gaat hier zeker aan de orde komen.

Met het ook op de toekomst heb ik vorige week een 3016 met 2 maal 4018 gekocht.
En het setje heb zojuist opgehaald.
Leuk detail:
de Originele verpakkingen waar in de advertentie over gesproken werd, bleken Roco doosjes te zijn.
Met als gevolg dat ik meteen in de onderhandeling ging en de set voor €10,00 minder de deur uit ging.




Door op de foto's te klikken krijg je fullsize beeld.
Algemene indruk van het gehele setje is dat dat het weinig rijuren heeft, erg schoon is en er prima uit ziet.
De verlichting (binnen en buiten) brandt, alleen de kappen schijnen wat door, dus die gaan met alufolie licht dicht gemaakt worden..
Ik ben van plan in de passagiersruimtes led strips aan te brengen.
De motor wordt vervangen door een 5* hoog vermogen exemplaar(60943) en er komt een decoder Lokpilot 4.0 of een laissdcc v2 in de motorwagen.
De laisdcc kost € 11.20 en wordt via aliexpress besteld en gratis thuisbezorgd.
In de aanhangers wil ik ook verlichting hebben en ik denk dat ik daar in beide een functie decodertje ga bouwen.
Met de individuele slepers onder de aanhangers hoeft dat niet zo'n grote verbouwing te worden.

Wordt vervolgd.

grt Piet.

raf

piet welke slepers zitten er onder de wagons
marklin heeft twee versies uitgebracht en die met de kleine slepertjes daar moet je mee op passen als je biels onder je rails mist
ik wist het niet en ik kan je zeggen als die in dat gat komen dan staat alles met een snok stil en het kraakt aan alle kanten
gelukkig kunnen de koppelingen wel wat verdragen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Ja er zitten korte slepers onder Raf.
Het zijn ook maar korte wagonnetjes hè?
Ik rijd met C-Rail dus het missen van een biels (puntkontact) zal niet zo snel voor komen.

Maar in ieder geval bedankt voor de tip.

grt Piet.

raf

met C rails heb je der geen last van maar je kan er ook iets langere slepers onder zetten dan wippen ze niet zo over de wissels .want het veertje is nogal sterk en dan als hij over een wissel gaat wipt hij een beetje om hoog

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

#563
Vandaag viel er en piepklein envelopje in de bus.
Met daar in de laisdcc decoder.

Wat is zo'n ding klein, even naast een Lokpilot V3 gelegd.
Voor deze decoders is ook makkelijk een plekje in een N-loc te vinden, lijkt mij.
Voor een handleiding van de decoders KLIKKEN.
Ook kwam vandaag de 60943 dc motor set binnen.

Meteen maar in de Railbus geschroefd, die had gisteren al zijn ultrasoon badje gehad.

Met een motorspanning van 1,5 volt rijdt de Railbus stapvoets, dus het loopwerk kan van de decoder worden voorzien.

grt Piet.

PietB

#564
Ik heb altijd op mijn baan een Duitse Schienenbus willen hebben.
Toen op een gegeven moment mij een motorwagen met 2 aanhang wagons werd aangeboden, kon ik de verleiding niet weerstaan.

Dus bovenstaande set gekocht, analoog en een continue brandende verlichting dit moest veranderen.

Aan de slag dus, de zaak éérst maar eens slopen en reinigen.      Met de onderdelen uit deze kit de motor aangepakt.

Voor de 4 led's twee rode en twee witte, moest een behuizing gemaakt worden. Daar heb ik van styreen iets voor gemaakt.

Deze behuizing is licht dicht gemaakt met putty en zwart geschilderd.


Omdat er niet veel ruimte in de motorwagen is ben ik (tijdelijk) van mijn ESU geloof afgestapt en een LaisDCC decoder ingebouwd.
Op de rechter foto het eindresultaat.
De cool white led's heb ik enigsinds getemd met een likje Humbrol 1322 transparant.
De keuze om de bovenste witte lamp van het A-frontsein niet te gebruiken is bewust genomen.

grt Piet.

Stieven76

Hey Piet, ik heb die decoders eens opgezocht. Kosten maar 12$ bij AliExpress.
Ik heb hier nog een TGV van Mehano, uit zo'n startset. Niet het knapste model, maar weg doen wil ik het niet.
Wou die al langer eens een keer digitaal maken, maar wou er dan ook weer geen ESU decoder van 25 of 30€ in ploffen. Zou die LaisDcc decoder daar geschikt voor zijn? Zit wel geen stekker aan zie ik, maar die kan je daar ook bestellen voor nen euro het stuk.

dani

ik had het ook al gezegd op het feestbroek...  knap gedaan !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Stieven76 op 11 maart 2016, 16:23:56 PM
Zit wel geen stekker aan zie ik, maar die kan je daar ook bestellen voor nen euro het stuk.
De versie met 6 pins NEM heeft wel een stekkertje denk ik.
De 8 pins NEM versie  heeft  "built in" dus de pinnetjes zitten wslk OP het printje !  gewoon pluggen
Kijk maar naar de foto's op de site :
http://www.aliexpress.com/store/product/With-Built-In-8-pin-NMRA-NEM652-plug-DCC-LOCO-DECODER-WITH-4-FUNCTION-FOR-MODEL/1199970_2048977153.html

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


efl045

Citaat van: PietB op 11 maart 2016, 15:37:22 PM
Omdat er niet veel ruimte in de motorwagen is ben ik (tijdelijk) van mijn ESU geloof afgestapt en een LaisDCC decoder ingebouwd.
Daar geloof ik nu niks van  :)
In alle oude Märklins is plaats zat want je kunt het omschakelrelais er uit halen.
Is dit geen drogreden om eens met een LaisDCC te kunnen spelen ?  ;)