Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Polderdam, Een update

Gestart door PietB, 07 november 2012, 12:10:53 PM

dani

Citaat van: Sattrickske op 11 juni 2014, 12:17:11 PM
Ik heb lang getwijfeld tussen CNC en 3D printer.

In feite is 3D printer en CNC frees hetzelfde principe, alleen dat de frees materiaal wegneemt van een blok en een 3D printer materiaal opbouwt... maar sturingen zijn analoog

Ik heb trouwens per mail naar Piet de files opgestuurd.  de   Sketch-Up tekening, de OBJ files, de STL files en ik denk zelfs de  GCodes  (maar die laatste zijn voor jou niet bruikbaar gezien de hogere resolutie, je gaat opnieuw moeten slicen op basis van de STL file)

PS: de laagjes bij mijn printer zijn 0,2 of 0,3 mm   (geen 0.4) maar de nozzle is wel 0,5 mm en het filament is 3mm ipv 1.7 zoals voor het hele fijne werk  (met nozzle  0,2)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Sattrickske op 11 juni 2014, 12:17:11 PM
Stuur je afmetingen maar eens door of als Dani de CAD files heeft, nog beter. 
Hoi Patrick,
geef me svp even je email door via een pb dan zal ik de files van Dani opsturen.
Alleen de kappen van mijn lantaarns zijn inmiddels klaar en staan op de masten.  :-\

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: dani op 11 juni 2014, 12:46:43 PM
PS: de laagjes bij mijn printer zijn 0,2 of 0,3 mm   (geen 0.4) maar de nozzle is wel 0,5 mm en het filament is 3mm ipv 1.7 zoals voor het hele fijne werk  (met nozzle  0,2)
Ah sorry, ik dacht dat 't 0.4 was.  Maar 'k zal eens proberen met 0.1 en ABS, dat geeft een heel ander resultaat dan PLA.  Eerlijk gezegd, ik haat PLA, de nabewerking is stukken lastiger dan ABS en je mag het niet aan de zon blootstellen...

Sattrickske

Citaat van: dani op 11 juni 2014, 12:46:43 PM
Ik heb trouwens per mail naar Piet de files opgestuurd.  de   Sketch-Up tekening, de OBJ files, de STL files en ik denk zelfs de  GCodes  (maar die laatste zijn voor jou niet bruikbaar gezien de hogere resolutie, je gaat opnieuw moeten slicen op basis van de STL file)
Ah dan kan 't rap gaan, als de STL goed is, heb ik er praktisch geen werk aan, gewoon effe slicen en naar de printer doorsjassen.  Want ik zei net in een PB aan Piet dat 't effe kon duren omdat ik het nogal druk heb, maar met jouw files zou het veel sneller kunnen gaan, t zware werk is al gedaan, merci hé!

Bolje

Wil je dan even het resultaat tonen?
Er zijn er nog geïnteresseerd  ;D
Vele groeten,
Ronald

Sattrickske

Zal ik doen, maar eerst effe wachten tot Piet/Dani me de files doorsturen en 't zal ten vroegste voor zaterdag zijn...

PietB

Ik heb gisteren geprobeerd de files te sturen maar dat ik denk ik mislukt.
Ze zijn nu net weer een keer verzonden.

grt Piet.

Stieven76

Als het verzenden via email moeilijk gaat gebruik ik meestal WeTransfer  ;D
Hiermee kan je files tot 2GB verzenden. De ontvanger krijgt dan een downloadlink.
https://www.wetransfer.com/#

doomslu

Citaat van: Stieven76 op 12 juni 2014, 09:45:03 AM
Als het verzenden via email moeilijk gaat gebruik ik meestal WeTransfer  ;D
Hiermee kan je files tot 2GB verzenden. De ontvanger krijgt dan een downloadlink.
https://www.wetransfer.com/#
Gebruik ik ook vaak.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

het zijn kleine files hoor Stieven.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Neen het was niet de grootte die hier het probleem was, maar mijn eigen mailserver.
Die was gisteravond om een nog onbekende reden plat gegaan.
Vandar dat mijn email er niet 'uitging', daar kwam ik vanochtend achter.
De totale omvang van de files is plm 250kb, dat is niet genoeg om de email verwerking te laten stoppen.

grt Piet.

PietB

Even een ander verhaal, ook Polderdam - Update.
in dit draadje vertelde ik dat ik een trammetje wil laten pendelen tussel twee stations op mijn baan.
Daarvoor had ik een Amsterdamse blauwewagen aangeschaft een statisch model van Atlas.
Vandaag kreeg ik de stroomafnemer en de aandrijving binnen.

De motor is een Halling 2001007-A en de stroomafnemer een Hallinh 2001007-A
Er zal het een en ander gezaagd en verbouwd moeten worden aan het model, maar dat is leuk om te doen.
Maar dat is voor na de vakantie periode.

grt Piet.

Sattrickske

Effe terug naar de lantaarns...
Vandaag een mailtje gekregen met wat STL en GCode bestandjes ontvangen en daarmee direct aan de slag gegaan.  Iets te enthousiast...

Dess stom kieken hier was raft en support vergeten uit te schakelen, deze zijn totaal niet nodig na wat draaien en schuiven van het stukje...

Brute print, met verwijderd support:


Nieuwe print zonder raft en support:


Beide prints hadden wat kleine probleempjes omdat ik al een tijdje niks meer geprint had en m'n z-as niet meer perfect gecalibreerd stond.  Maar 't was maar een minieme afwijking, die je wel ziet op de macro fotos.  Maar na wat schuren (400 en 600 grit, gedurende 5 minuutjes):

Volgens mij perfect bruikbaar...

Wel een paar opmerkingen:

  • ik heb niks aan de STL's van Dani gewijzigd
  • ik heb de stukken anders georiënteerd om ze beter te kunnen printen
  • de wanden zijn flinterdun (0.4-0.5mm)

Ik heb dus zwarte ABS gebruikt om 2 redenen.  1) die rol zat in m'n printer ;) en 2) je leds gaan er minder door kunnen schijnen.
De ABS kan je heel goed bewerken, bijna alle soorten verf pakken erop.  Maar omdat de wanden zo dun zijn, gebruik toch best effe eerst een primer.

Laat maar weten wat je ervan vindt...

Bolje

Ziet er goed.
Met geringe nabewerking toch al een mooi resultaat.
Vele groeten,
Ronald

PietB

Hoi Patrick,
ziet er prima uit, joh!
't is net wat Ronald zegt, een beetje nabewereken en dan zijn ze, zo op het oog, zeer goed te gebruiken.
grt Piet.