Oprichten van een modeltreinclub

Gestart door factageklerk, 03 november 2012, 17:03:16 PM

argilla

Citaat van: SuSke op 26 maart 2013, 22:58:22 PM
Citaat van: doomslu op 26 maart 2013, 20:11:36 PM
Misschien is het hier al vermeld, maar heb ik er over gekeken.
Voor alle volledigheid, een VZW is een 'Vereniging Zonder Winstoogmerk'.
Ook dat is waar, maar je VZW moet wel gezond blijven.
Je kan met de VZW een beperkte "winst" maken om je "toekomstige" projecten te financieren. Dat moet je dan in je budgetteringen voorzien.
Je kan uit een VZW geen winstaandelen uitkeren en dat is de kern van de vermelding "winstoogmerk". Je kan je er niet persoonlijk aan verrijken, zelfs niet na de ontbinding van de VZW.


wat je ook moet doen als VZW is als je ooit stopt om welke reden dan ook , je resterende activa over maken naar een andere , al dan niet gelijkgestemde VZW.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rgp

Frans,

Zeer goed samengevat, maar toch enkele kanttekeningen:
* bij een feitelijke vereniging zal men, per definitie,  niet eerst naar de voorzitter gaan.  Als er "schade" is, dan kan de "schuldeiser" bepalen of hij één welbepaald lid (in hoofde), of alle leden dagvaard.  Hij kan de vereniging niet dagvaarden want die bestaat vanuit juridsich oogpunt niet.  Het mooiste voorbeeld: de Belgische vakbonden.
* bij een vzw ligt het dus idd iets anders; ze bestaat wel en indien ze als "goede huisvader" gerund wordt, zijn de bestuursleden niet in hoofde aansprakelijk.  meestal ga je eenmaal per maand vergaderen en een statutaire ledenvergadering houden per jaar; maar dat doe je ook in een feitelijke vereniging.
Bij ontbinding moet je doen wat je bepaald hebt in je statuten: meestal is dat nadat de vereffenaar de inventaris en zijn waarde heeft opgemaakt, deze overdragen aan een andere vzw (en meestal met dezelfde doelstellingen).  Dit laatste wordt gestemd op een algemene ledenvergadering.
Oprichten van een vzw kost eenmalig +/- 180 euro.
Ik ben zowel secretaris/penningmeester geweest van een feitelijke vereniging als van meerdere vzw's.  Veel verschil is er niet inzake werklast (als je dat al werklast kan noemen).  Ik voel mij alleen veel veiliger (financieel) in een vzw.
En als je winst wil maken ten persoonlijken titel bij een treintjesclub dan ben je mijn inziens echt heel slecht bezig.

Roland

Luc160


janieburton

Zoals RGP schrijft: "En als je winst wil maken ten persoonlijken titel bij een treintjesclub dan ben je mijn inziens echt heel slecht bezig."

Dan moet je het in een andere sector zoeken namelijk de rusthuizen en serviceflat.  :o

 

rgp

Dag,

Rusthuizen: in welk 3sterren-hotel met animatie kun je voor 52 euro all-in per dag logeren ?  Wat dan kost het. Ik zie de maandelijkse factuur.

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 29 maart 2013, 17:00:55 PM
Dag,

Rusthuizen: in welk 3sterren-hotel met animatie kun je voor 52 euro all-in per dag logeren ?  Wat dan kost het. Ik zie de maandelijkse factuur.

Roland

Dag, (even off topic gaan)

Blijkbaar zie je een rusthuis als een all in voor 52 euro, vergeet het er komen nog kosten bij, kapper(verplicht en geen vrije keuze van kapper zelfs als je nog te been bent mag je niet naar de kapper buiten het rusthuis), dokter(laten ze te pas en te onpas komen), pedicure( hetzelfde zie kapper), enz......

52x30dagen=1560euro + kosten een gemiddelde gepensioneerde kan dit niet betalen met zijn pensioen

Animatie ??? ? Welke animatie? Bingo ::), enz.... Heb verschillende mensen redelijk gezond zien binnen gaan in een rusthuis na 2 jaar waren ze bijwijze van spreken een plant.

De meeste rusthuizen zijn vzw's en de stichters verrijken zich ten persoonlijke titel op kap van de bewoners en de service is nog slechter dan in een 2 sterren hotel

Sorry voor deze "off topic" reaktie.
 

Metpetergaathetbeter

#81
er zijn wel rusthuizen die WEL animatie verzorgen, mijn vrouw werkt er in één, zij het wel dat dit afhangt van het OCMW (waar bepaalde verplichtingen van anderen niet verplicht zijn, komt trouwens de mensen hun gewone huisdokter op visite ! Juiste prijzen weet ik niet maar zal weinig afwijken van de gebruikelijke bedragen !

Trouwens ooit een mailje gekregen als grap dat je beter op cruise ging, bepaalde onkosten van rusthuizen zaten daar in het verblijf meeverrekend ! ??? ::)

Groeten Peter ;)

Gerolf

Hmmm .... is die rusthuisdiscussie niet beter iets voor een apart topic (in de babbelhoek)?
Hier heeft Joris - of iemand anders die een modelbouwclub wil oprichten - niets aan  :(
Dat laatste geldt trouwens voor wel meer reacties in de laatste 2 pagina's  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Gerolf, als je sommige modelclubs ziet....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: Gerolf op 30 maart 2013, 12:59:44 PM
Hmmm .... is die rusthuisdiscussie niet beter iets voor een apart topic (in de babbelhoek)?
Hier heeft Joris - of iemand anders die een modelbouwclub wil oprichten - niets aan  :(
Dat laatste geldt trouwens voor wel meer reacties in de laatste 2 pagina's  :-\



gelijk heb je Gerolf. Dat van de VZW oké kan een onderdeel zijn van het oprichten.

Maar die RVT's  zelfs off topic ? :(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

nederbelg

#86
Ter info


Model-Spoor Vrienden Leuven vzw


Beste (model-)treinliefhebber,
Beste hobbyist,

Op 23/03/2013 werd door enkele (model-)treinvrienden uit de regio Leuven een nieuwe vereniging (vzw) boven het doopvont gehouden, haar naam :
Model-Spoor Vrienden Leuven, afgekort MSVLeuven.
De vereniging heeft de beschikking over een gloednieuw clublokaal met alle nodige faciliteiten, dat door de stichtende leden in een recordtijd (4 maanden) uit het niets werd opgebouwd.  Het lokaal is gelegen in een loods van een landbouwbedrijf te Leefdaal, Tervuursesteenweg 470.
"MSVLeuven" geeft er huisvesting aan zowel de modelbouwer, de verzamelaar, de liefhebber van het grootbedrijf, als aan elke treinhobbyist of sympathisant onder
welke vorm dan ook.
In het lokaal werd thans gestart met de bouw van een clubbaan in de spoorbreedte HO (gelijk- en wisselstroom).  Ook HOm zal worden geïntegreerd.
Teneinde je de mogelijkheid te bieden met "MSVLeuven" kennis te maken, nodigen we je graag uit in het clublokaal voor een "hapje tapje" ter gelegenheid van de inhuldiging van het lokaal, dat doorgaat op zaterdag 25 mei 2013 vanaf 1930 uur.
Ben je hobbyist of hobbyist in wording en loop je met het idee je eventueel aan te sluiten bij een vereniging, of ben je gewoon nieuwsgierig naar de huisvesting van de vereniging, het maakt niet uit. Kom gerust eens kijken, je bent van harte welkom.
Ben je in de onmogelijkheid om je op 25 mei vrij te maken en had je er graag bij geweest......., geen nood, je bent steeds welkom tijdens een clubbijeenkomst op een dinsdagavond vanaf 2000 uur of na een seintje op een ander tijdstip.
Om organisatorische reden vragen we wel om je aanwezigheid op deze festiviteit te willen bevestigen vóór 20/05/2013 aan de secretaris, via email dirk[.]vandezande@]telenet[.]be of telefonisch [0475]/[849929].

De leden en het bestuur van MSVLeuven.


Johnnytrein

Nederbelg , Ik zou je emailadres en gsm nummer verwijderen om nodeloos telefoneren en spam te vermijden.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about