Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Oprichten van een modeltreinclub

Gestart door factageklerk, 03 november 2012, 17:03:16 PM

rgp

Jurgen,

mijn vragen waren toch niet zo moeilijk.  Hij moet niet per se lid worden van een bestaande club.
Alleen, ik ga het nog eens herhalen: een club oprichten, runnen kost tijd, is een last en kost geld om misschien vast te stellen dat dat allemaal al bestond wat je zelf hebt opgericht bij een bestaande club.
Ik stel alleen vast dat tot nog toe enkel Argilla heeft gereageerd als het in Diest is.
Men kan dus stellen dat op dit forum er erg niet veel mensen staan te springen om lid te worden van de nieuwe club van Joris.
Ja het is met de beste bedoelingen.  Ik wil mijn ervaring doorgeven aan Joris en hem behoeden van ontgoochelingen.

Joris, doe wat je buikgevoel zegt; je hebt al een heleboel elementen in dit draadje meegekregen, dus go for it.

Roland

argilla

#46
Is het echt "nodig" van in den beginne mensen negatief te beïnvloeden ? Hen stress op te leggen ? En als het dan niet "slaagt" of succesvol is ...so what.? Als je zo redeneert moet je ook geen dartsclubs, vissersclub, kaartclub enz...enz.. oprichten ,want die zijn er zat in ons landje. Wat als die "bijeenkomst" nu een clubje noemt ...wat is daar mis mee ? Je hebt het tenminste geprobeerd gelijk gestemden te vinden. En dat is al heel wat toch ?
Wat is er mis mee dat een paar enthousiaste mensen iets willen beginnen en dan willen zien waar ze uitkomen ? Bang van concurrentie op wedstrijden misschien ??
Of je het nu een samenkomst of een clubje noemt de naam doet er niet toe.... het is het samen ideeën spuien en uitvoeren plannen maken en gewoon eens babbelen over een gemeenschappelijke interesse punt(en).
En wie vergadert er nu niet graag? Ik vind dit altijd heel spannend en kletsen wordt er meer gedaan dan bij de koffieklats van de KLV !

De punten die Gerolf aanhaalt lijken mij een goed start punt. Ik heb dat ooit in het n° 1 van MSM ( Dirk heeft toen nog een positieve  reactie hierop geschreven) ook gedaan voor 1/22.5of 1/29  oproep voor een clubje te starten. Reacties......1 van Ben Ossevoort.
Ben ik ontgoochelt dat het niet "succesvol "was? Neen .Helemaal niet. Ben gewoon mijn eigen weg gegaan en "ooit ooit" zal er wel eens iemand nog eens een oproep lanceren zekers, waarom niet ?
Maar maar te zeggen als je zin hebt om iets op te starten doen......als je niets doet zul je nooit antwoorden krijgen op je vragen. Een omelet bak je ook niet zonder eieren te breken. Wie niets doet doet ook niets verkeerd enz...enz...
Het negatieve standpunt van een onder ons zegt niets  over die man , maar wel over die  zijn persoonlijkheid zijn houding tegenover mensen die iets "willen" ondernemen.. Maar ook hij heeft recht op een eigen mening. ;)

Joris......Gewoon doen en je ziet wel. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

factageklerk

Citaat van: rgp op 07 november 2012, 16:24:39 PM
Joris,

Als ik alles terug lees, blijf ik toch met een paar vragen zitten:
1° ik ga ervan uit dat je zelf je hobby niet alleen wil bedrijven.  Heb je al contact genomen met de dichtsbijzijnde clubs ?
2° Indien neen, waarom niet ?
3° Indien ja, waarom word je daar geen lid ?

Roland

1- Dat is mijn doel om de hobby niet alleen te bedrijven , neen ik heb geen clubs gecontacteerd (ik ben wel al eens op de opendeur van De pijl geweest ;))

2- Tot nu toe had ik er geen behoefte aan en tja ik vond niet echt iets wat me aansprak. En ook de meeste clubs zijn al met eigen projecten bezig. Hebben ze ruimte voor nieuwe projecten? Niet altijd denk ik en het is niet vanzelfsprekend om echt onmiddelijk goed in de clubgroep opgenomen te worden.Ik heb ook thuis geen ruimte om deze hobby volwaardig te beoefenen Ikzelf beschik alleen maar over een vezelplaat met wat c-rails op,tranfo wat locs en wagons. Ik heb ook decor huisjes e.d. het meeste heb ik in elkaar gezet uit tijdverdrijf en daar bleef het bij. Ik ben eigenlijk zoals ze zeggen een doosjeskoper. Daar wil ik graag vanaf. Als ik een loc/wagon wil ombouwen,digitaliseren,herstellen moet ik altijd naar de winkelier omdat ik het zelf niet kan :-[ en dat kost enorm veel geld dat ergens anders beter kan besteed worden. Ik zou ook graag zelf eens een gebouw/landschap willen maken op basis van een plan en niet kant en klaar uit een bouwpakket. Ik mis de kennis,knowhow,vaardigheid om meer uit onze mooie hobby te halen en minder afhankelijk te zijn van winkeliers/fabrikanten. 
 

Metpetergaathetbeter

misschien kan een work-shop je helpen, vaak organiseren clubs die voor hun leden

verder zou je in een club al de voor ogenhebbende vaardigheden bij hen kunnen aanleren bij de opbouw van een clubbaan !

trouwens het is niet zo dat zij iets bouwen dat niet je ding is dat je niks kan leren !

als deze dingen zouden je kunnen helpen voor vaardigheden die je later zou kunnen gebruiken, ik ben zeker mocht je één van de oudere leden aanspreken dat die je wel zou helpen of je op weg zetten om iets te leren en te bouwen of te verwezelijken !

Groeten Peter ;)

SuSke

Ik kan Joris begrijpen, ook ik heb verschillende clubs bezocht alvorens bij een van deze aan te sluiten en heb er tot nu nog geen spijt van. Ik voel me bij dat "zootje ongeregeld" goed thuis. Dat "zich thuis voelen" gebeurt ook niet van de ene dag op de andere maar vraagt inspanningen van beide kanten.
Ook door deel te nemen aan wat er reeds opgebouwd wordt binnen een club kan je dingen bijleren en kan je laten zien waar jou eigen vaardigheden zitten. En wie weet ben je zelf wel de trekkende kracht voor een van de volgende project in die club.
De meeste clubs staan heus wel te trappelen van ongeduld als iemand interesse betoont om lid te worden. Getuige daarvan de nieuwe leden die er bij MTD rondlopen sinds de laatste tentoonstelling. En het is dan ook de verantwoordelijkheid van "alle" clubleden om die nieuwelingen op te nemen en te ondersteunen  in "hun" clubgebeuren.

Ooit een keer gelezen als onderschrift op een forum en eigenlijk perfect toepasbaar wanneer je in een club binnenstapt en je al dan niet lid maakt.
"Hij die nooit iets vraagt, blijft eeuwig dom, hij die iets vraag is maar voor even dom".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Tschäggata

Iedereen heeft hier voor een stuk wel gelijk op zijn manier .
Wat ik ervaren heb in een club is dat je vooral gaat om samen dingen te doen en ervaringen uit te wisselen maar zoals reeds gezegd, als je meer leden hebt die gewoon komen om thuis weg te zijn en er maar een paar enkelingen zijn die de achter alles de drijvende kracht zijn , dan gaat het snel tegen steken (lees 15 leden waarvan 4 actieve) zonder hier afbreuk te doen aan de bestaande clubs.
Ik bedoel maar: als de sfeer goed zit is het eens zo plezant ! Als het echter verkeerd gaat dan ... :-[

Nogmaals dit is enkel mijn ervaring dus doe vooral wat je vindt dat je moet doen !
Als je alles hebt afgewogen (pro en contra) en je staat er nog achter voor de volle 200% dan ga je der toch gewoon voor  ;)

janjozef

Ieder richt een club op zoals ij zelf wil, maar als ik lees dat er een club wordt opgericht om je eigen ding te kunnen doen, je eigen project te kunnen opstarten dan kan het zijn dat je een club opricht en tot de conclusie komt dat al jouw nieuwe leden eigenlijk net iets anders gaan doen als jij voor ogen had en soms ja soms heb je zoveel water bij de wijn gedaan dat je het gevoel krijgt dat ja water aan het drinken bent,  wat gaat er dan gebeuren ? Volgens mij, of je bij een bestaande club gaat, of zelf een nieuwe opricht, het is steeds een opeenvolging van compromissen sluten. Als je dat niet kunt heb je een groot probleem en dat probleem is identiek bij een nieuwe club of een bestaande club.
Gaat het hem er gewoon om om eens een club op te richten dan kan ik enkel zeggen veel succes ermee

Jan 
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

nederbelg

Hoi,

Er is een nieuwe club in Leefdaal.
MSV Leuven (Model-Spoor Vrienden Leuven)
Ze zijn de laatste hand aan hun lokaal aan het leggen.
Een lokaal van +/- 6.5 mtr bij 16.5 mtr.
Daar gaat een baan komen in HO.
Digitaal gestuurd via oa Railroad en Koploper.
Sturing en componenten met oa. Uhlenbrouck, Loconet, Lenz etc.
Voor gelijkstroom, wisselstroom en h0m.
Deze mensen verwelkomen graag nieuwe leden.
En er is zeker ruimte voor mensen die iets willen leren of een project willen opstarten op deze baan.
De baan die al deels op papier staat wordt met "alle" leden besproken. Iedereen kan daaraan meewerken en heeft invloed op een thema.

Heb je intresse kom dan zeker eens zien!
Elke dinsdag is er clubavond van 20.00u tot ...

Ligging MSV Leuven:
Tervuursesteenweg 470, 3061 Leefdaal

Vlak bij (500mtr) Oprit E-40 /A2.
Voor iedereen gemakkelijk bereikbaar.

Grt Dave

Voor inlichtingen 0472-487429

oebr

Citaat van: janjozef op 19 november 2012, 12:48:43 PM
Ieder richt een club op zoals ij zelf wil, maar als ik lees dat er een club wordt opgericht om je eigen ding te kunnen doen...
Jan

Het hangt natuurlijk ook af van het type club war je bij aansluit.
Ben zelf sinds een jaar bij een kleine club in Katelijne en daar zitten we met diverse soorten modelbouwers bij elkaar (vooral Art of Modelling modelbouw, we zijn op dit moment maar met 2 spoorders). Afgezien van een jaarlijkse tentoonstelling en enkele uitstappen is er geen specifiek samenwerkingsproject, maar wel is er elke week een workshop. Zo'n sessie is betalend (huur van de ruimte) eneen deelnemer is dus zeker gemotiveerd en de meesten halen dan ook al een behoorlijk hoog niveau. Elk werkt wel aan z'n eigen project maar krijgt tips van de andere leden en zeer degelijke ondersteuning door de workshop-begeleider bij de constructie en vooral schildering van de modellen. Zo kan het dus ook, maar de drempel is door de wekelijkse fee uiteraard wel wat hoger. Maar het levert wel fraaie modelbouw op, en je eigen project gaat (onder zachte druk) vooruit, niet te onderschatten neveneffect...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

janieburton

#54
@argilla,

Een realist of negativist zal nooit ontgoocheld zijn maar een positivo kan wel ontgoocheld worden .

Er zijn nog andere bewoordingen die hetzelfde doel voor ogen hebben, Joris waarschuwen en behoeden.

Nog ééntje: beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht ttz: beter 1 trekker; uzelf; dan 10 getrokkenen

Bezin eer je begin
 

argilla

Citaat van: janieburton op 25 maart 2013, 03:33:05 AM
@argilla,

Een realist of negativist zal nooit ontgoocheld zijn maar een positivo kan wel ontgoocheld worden .

Er zijn nog andere bewoordingen die hetzelfde doel voor ogen hebben, Joris waarschuwen en behoeden.

Nog ééntje: beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht ttz: beter 1 trekker; uzelf; dan 10 getrokkenen

Bezin eer je begin


heb ik ergens uw naam vernoemd of zo ?? :-\
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

Hoe ver staat het trouwens met het oprichten van die nieuwe club? Ik vraag dit niet uit leedvermaak, maar uit nieuwsgierigheid, dit voor de duidelijkheid!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

#57
Citaat van: argilla op 25 maart 2013, 07:10:51 AM

heb ik ergens uw naam vernoemd of zo ?? :-\


@argilla,

Beste, ik voel me zeker niet aangesproken door uw posting en vorige postingen.

Wat ik met mijn posting wil duidelijk maken is: dat je dromen mag nastreven maar dat als je uit je droom wakker wordt, de waarheid of werkelijkheid  soms zeer pijnlijk is.
Wat de meeste mensen hier proberen te zeggen is dat men 2x of meer moet nadenken voor dat men een club opricht; als men een vzw sticht moet men al toch de oprichtingskosten maken, enz.....

En als het mis gaat dan kan er soms nog een financieel plaatje aan de oprichters worden aangeboden.

Ik denk aan de huur van het lokaal met een huurcontract, bij een vzw zijn de oprichters aanspraakelijk maar bij een feitelijke vereniging(geen rechtsstatuut en daardoor kan een feitelijke vereniging geen huurcontract afsluiten op de naam van de feitelijke vereniging) is de persoon op wie zijne naam het huurcontract staat verantwoordelijk voor het betalen van de huur zeker als men "een bail of huurtemijn" heeft die vast gelegt is in de huurcontract.

Nog iets een feitelijke vereniging kan ook geen bankrekening openen op naam van de vereniging.

Om het cru te stellen: van mij mag iedereen een club oprichten, zelfs meer dan één, maar.... Bezin eer je begin en dat is de boodschap.


 

argilla

Citaat van: janieburton op 25 maart 2013, 14:18:25 PM
Citaat van: argilla op 25 maart 2013, 07:10:51 AM

heb ik ergens uw naam vernoemd of zo ?? :-\


@argilla,

Beste, ik voel me zeker niet aangesproken door uw posting en vorige postingen.

Wat ik met mijn posting wil duidelijk maken is: dat je dromen mag nastreven maar dat als je uit je droom wakker wordt, de waarheid of werkelijkheid  soms zeer pijnlijk is.
Wat de meeste mensen hier proberen te zeggen is dat men 2x of meer moet nadenken voor dat men een club opricht; als men een vzw sticht moet men al toch de oprichtingskosten maken, enz.....

En als het mis gaat dan kan er soms nog een financieel plaatje aan de oprichters worden aangeboden.

Ik denk aan de huur van het lokaal met een huurcontract, bij een vzw zijn de oprichters aanspraakelijk maar bij een feitelijke vereniging(geen rechtsstatuut en daardoor kan een feitelijke vereniging geen huurcontract afsluiten op de naam van de feitelijke vereniging) is de persoon op wie zijne naam het huurcontract staat verantwoordelijk voor het betalen van de huur zeker als men "een bail of huurtemijn" heeft die vast gelegt is in de huurcontract.

Nog iets een feitelijke vereniging kan ook geen bankrekening openen op naam van de vereniging.

Om het cru te stellen: van mij mag iedereen een club oprichten, zelfs meer dan één, maar.... Bezin eer je begin en dat is de boodschap.

Dat zijn items die
1) je bespreekt op de eerste bijeenkomst met eventuele toekomstige leden
2) die punten zullen op de allereerste bijeenkomst  zekers  boven komen en besproken worden door verschillende mensen.
3) wij zijn nuchter genoeg om te weten dat de risco's zoals U ze aanhaalt wel degelijk bestaan . Sommigen onder de toekomstige leden zullen ongetwijfeld wel lid en/of bestuurslid zijn van een andere vereiniging bv kWB Ocra, jeugdclub...duikclub, verzamelclub enz...
of er zijn leden die ( zoals ik  een lid en medeoprichter was van een andere club, waar wij destijds over gegaan zijn naar een VZW statuut dat is pas puren)
4) wij gaan echt niet over één nacht ijs hoor en zijn heus niet van gisteren.

5) wie niets doet ...enz...enz...enz...schouders onder zetten en willen slagen.
6) kwestie van de huur: er kan toevallig iemand zijn die een lokatie weet die niet echt veel hoeft te kosten bv zijn zolder en/of zijn schuur, stal, kelder god weet wat.We zien wel.


Maar bedankt om de punten,  die wij al wisten, onder de aandacht te brengen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janieburton

@argilla,

Je zegt zelf wat wij ook zeggen: Bezin eer je begin en dat is de boodschap.

Waar is dan het probleem? Jij weet misschien alles maar de starter van deze posting wist of weet dit misschien niet.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat jij doet of een vereniging oprichten simpel is, zoals een brood gaan halen bij de bakker; en dat de "zolders, schuren, stallen, kelders en god weet wat " maar zomaar op elke hoek van de straat te huur of te koop staan.

Het zou niet de eerste vereniging zijn die binnen de 12 maanden na het oprichten wordt opgedoekt en ook zou het niet het eerste "vriendenclubje" zijn die met kletterende ruzie uit elkaar gaan en mekaars bloed kunnen drinken na het uiteen vallen van hun "vriendenclubje".